آخرین اخبار

31. ارديبهشت 1399 - 0:03   |   کد مطلب: 38301
کارشناسان و مدیران متولی خام فروشی را حاصل پای لنگ صنایع تبدیلی در حوزه محصولات کشاورزی می دانند، مسئله ای که زمینه ساز درآمد اندک فعالان این عرصه شده و در نهایت وابستگی کشورمان را افزایش می دهد.

به گزارش خبرنگار رودآور، به دنبال مطالبات مردمی و طرح سؤالات آنان از جهاد کشاورزی بر آن شدیم مباحث مختلف از جمله نحوه اجرایی شدن طرح پیوندزنی درختان، حوزه تولید دانه های روغنی، نبود صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی، قاچاق چوب و خسارات وارد شده به گلخانه های تویسرکان در سال گذشته را با حضور مدیر بخش مربوطه بررسی کنیم.
بنابراین به گفت و گو با «مسعود اکبری» مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان نشستیم.
* خسارت بیش از 3 میلیارد تومانی به گلخانه های تویسرکان برای یک ساعت قطع برق
رودآور: جهاد کشاورزی به گلخانه داران خسارت دیده از قطع برق در سرمای سال گذشته چه کمک هایی ارائه داده است؟ 
اکبری:
برآورد خسارت ناشی از قطع یک ساعته برق به گلخانه های تویسرکان بیش از سه میلیارد تومان بود. با پیگیری انجام شده متوجه شدیم که متأسفانه هیچ کدام از گلخانه ها بیمه نداشتند و نتوانستند هیچ گونه غرامتی دریافت کنند.
این در حالی است که جهاد کشاورزی از ماه ها قبل تذکرهای لازم را به گلخانه داران داده بود و حتی تعدادی از آنان جزء افراد تحصیل کرده و یا متولی بیمه کشاورزی بودند، اما گلخانه هایشان را نه تنها بیمه نکرده بلکه اقدامی درخصوص تهیه و تأمین ژنراتور برق هم انجام نداده بودند.
* هیئت امنا و شهرک گلخانه ای فرسفج اقدامی برای دریافت تسهیلات خرید ژنراتور انجام نداده اند
همچنین نامه ای از سوی سازمان جهاد کشاورزی به بانک کشاورزی استان ارسال و تقاضا شد در حدود ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات به منظور تامین ژنراتور تسهیلات با سود متعارف تعلق بگیرد.
آن نامه نیز به هیئت امنا و شهرک گلخانه ای فرسفج ابلاغ شد تا آنان برای خرید ژنراتور برق با هدف جلوگیری از خسارات احتمالی بعدی اقدام کنند که تاکنون هیچ اقدامی از سوی آنان انجام نشده است.
در واقع آنان به توافق با هم نرسیدند وگرنه ممکن است از۱۰ نفر یکی دو نفر پیگیر مسئله دریافت تسهیلات باشند ولی بقیه با اینکه اعلام می کنند که نیاز داریم در عمل اقدامی انجام نمی دهند.
کمک دیگر ما به گلخانه داران خسارت دیده آن بود که نامه ای تنظیم و به سازمان جهادکشاورزی درخصوص امکان استهمال تسهیلاتی ارسال کردیم و پیگیر این مسئله شدیم، گرچه در این باره خود گلخانه داران کوتاهی کرده اند.
رودآور: علت اصلی خسارت وارد آمده بر گلخانه  های شهرستان چیست؟ 
اکبری:
سال گذشته ده بیست روز قبل از قطع برق در سرمای زمستان و آن حادثه به گلخانه داران اخطار کتبی دادیم و امضاء گرفتیم که چنین اتفاقی محتمل است، لااقل برای از سرمازدگی سوخت جایگزین یا ژنراتور برق تهیه کنید اما هیچ کدام وارد میدان نشدند!
رودآور: برنامه های برای  حمایت از گلخانه داران در سال جاری را دارید؟ 
اکبری:
بله، در سال جاری مشکلی در این خصوص نداشته و آمادگی داریم که تسهیلات لازم را برای خرید ژنراتور در اختیار گلخانه داران قرار دهیم، به شرط آن که خودشان مراجعه و پیگیری کنند. 
*30 هکتار گلخانه در سال جاری در تویسرکان فعال می شود
رودآور: برای توسعه گلخانه های تویسرکان چه اقدامی انجام شده و چه موانعی بر سر راه دارید؟ 
اکبری:
در سال 98 نسبت به مقدار قبل، گلخانه ها هفت هکتار توسعه داشت، از سویی دیگر کلنگ آغاز ایجاد فاز سوم شهرک گلخانه ای هم به مساحت 21 هکتار انجام شد و البته در این خصوص موانعی بر سر راهمان بود که برطرف شد.
در حال حاضر بحث توافق با کشاورزان انجام شده و آنان طبق توافقنامه، اسنادشان را در اختیار شرکت شهرک های کشاورزی قرار داده اند و در حال نقل و انتقال اسناد هستیم.
یکی دیگر از موانع موجود مشکل تأمین آب مورد نیاز برای فاز سوم شهرک گلخانه ای بود که با پیگیری فرماندار شهرستان، مجوز تخصیص 180 هزار مترمکعب آب در آن محل را اخذ کردیم که قدم مهمی است.
خوشبختانه مراحل پروژه به خوبی پیش می رود و منتظر هستیم که قطعه بندی زمین مورد نظر از سوی کارشناسان برای معرفی به یک شرکت به امور اجرایی و اخذ مبالغ از متقاضیان به منظور ایجاد گلخانه انجام شود.
در کنار توسعه فعال کردن این 21 هکتار فاز سوم شهرک گلخانه ای در شهرستان، تقاضای های متفرقه داریم و پیش بینی می شود که در سال جاری در حدود 30 هکتار مجوز ایجاد گلخانه صادر کنیم.
*رفتن به سمت کشت های کم آب بر در دستور کار جهاد کشاورزی
رودآور: اقدامات انجام شده برای توسعه گیاهان دارویی از جمله زعفران و گل محمدی چه بوده؟ 
اکبری:
اگر گل محمدی و زعفران را جزء گیاهان دارویی به حساب بیاوریم، هر ساله طرح های متنوع توسعه برای این کشت ها در نظر گرفته ایم.

در حال حاضر حداقل در سطح شهرستان 20 هکتار کشت زعفران و  60 هکتار گل محمدی داریم و پیش بینی ما بر آن است که در سال جاری حداقل 10 هکتار درخصوص توسعه گل محمدی و پنج هکتار درباره کشت زعفران توسعه داشته باشیم.

* وابستگی ۹۰ درصدی کشور به واردات روغن و دانه های روغنی
رودآور: برای توسعه کشت های کم آب چه اقداماتی انجام داده اید؟ 
اکبری:
در اجرای طرح های کشت های کم آب به توسعه زمین های زیر کشت گل محمدی و گلخانه ها رو آورده ایم.
با این وجود با توجه به اینکه در حدود  وابستگی ۹۰ درصدی کشور به واردات روغن و دانه های روغنیداریم، کشت کلزا به عنوان اولویت اصلی ما در حوزه  کشت های کم آبر در دستور کار قرار دارد.
کشت این محصول روغنی در سال های اخیر با توسعه خوبی در شهرستان روبرو بوده و بنا داریم در سال جاری از 290 هکتار سطح زیر کشت این محصول، 800 تن محصول دانه روغنی کلزا در بازار فروش عرضه کنیم.
*توزیع 5 هزار نهال اصلاح شده گردو به ارزش 300 میلیون تومان بین باغداران خسارت دیده 
رودآور: علت ناگیرایی تعدادی از پیوندهای زده شده در طرح سرشاخه کاری چه بود و آیا دراین باره اقدام ترمیمی انجام داده اید؟ 
اکبری:
تأخیر ارسال پیوندک ها از کشوری دیگر سبب شد تا بخشی از عملیات پیوند زنی در روزهای مناسب آب و هوایی انجام نشود و تعدادی از درختان گردو گرفتار درصدی ناگیرایی در پیوند شود.
با این وجود با پیگیری های انجام شده  در سال 99 به موقع هم پیوندک ها را تهیه کردیم و هم اقلام مورد نیاز را  برای اجرای پروژه سرشاخه کاری.
ناگفته نماند به منظور جبران خسارات ناشی از ناگیرایی پیوندهای سال 98، امسال پنج هزار نهال اصلاح شده گردو به ارزش 300 میلیون تومان در اختیار باغدارانی که درختان گردوی آنان از تنه قطع شده و دچار ناگیرایی شده بودند قرار گرفت.
همچنین سه هزار نهال اصلاح شده هم به کسانی که متقاضی ایجاد باغ الگویی گردویی هستند به صورت یک سوم بها یعنی هر اصله نهال 20 هزار تومان در اختیار باغداران قرار دادیم که جبران بخشی از خسارت های سال گذشته شود.
* سال 99، سرشاخه کاری 81 هزار پیوندک در تویسرکان انجام می شود
رودآور: سال 99 چه میزان درخت در طرح سرشاخه کاری پیوند زده می شود؟ 
اکبری:
طرح سرشاخه کاری در سال جاری از 26 فروردین آغاز شده و تا 15 روز دیگر با توجه به شرایط آب و هوایی ادامه دارد که تاکنون 42 هزار پیوند انجام شده و هدف گذاری ما، انجام 81 هزار پیوند در شهرستان است.
از باغداران می خواهیم تا شرایط جوی مناسب و فرصت گیرایی بهتر مهیا است، در صورت تمایل به انجام پیوندزنی درختان گردوی خود به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند.
*استفاده از نیروهای بومی برای سرشاخه کاری در تویسرکان
رودآور: چند اکیپ عملیات پیوندزنی را انجام می دهد؟
اکبری
: برای اجرای طرح سرشاخه کاری از حضور هشت تیم جوان آموزش دیده بومی استفاده می شود که آنان آموزش های تئوری و عملی لازم را توسط اساتید خارجی و داخلی فرا گرفته اند.
*آمادگی جهاد کشاورزی برای آموزش بانوان به منظور اجرای طرح بزرگ سرشاخه کاری
رودآور: آیا بانوان هم می توانند در اجرای این طرح سهیم شوند؟
اکبری:
بله.جهاد کشاورزی این آمادگی را دارد تا در کوتاه ترین مدت و در بازه زمانی سه روزه، آموزش های لازم درخصوص فراگیری پیوندزنی هم برای مردان و هم برای بانوان ارائه دهد، تا در طرح سرشاخه کاری بتواند اثربخش باشند و البته دستمزد هم به آنان می دهیم.
*عزم جهاد کشاورزی برای برخورد با ساخت خانه باغی های غیر مجاز
رودآور: دربرخورد با متخلفان در حوزه تغییر کاربری غیرمجاز چه برنامه ای پیش روی دارید؟
اکبری:
شاخصه اصلی تویسرکان، سرسبز بودن و برخورداری این شهرستان از باغات با طراوت است و ساخت خانه باغی و یا تغییر سطح اراضی و باغی خیانت به مردم این دیار محسوب می شود.
بخش امور اراضی و باغات جهاد کشاورزی پیگیری های خود را در این زمینه انجام می دهد، اما می طلب تا مردم به عنوان کمک حال بخش کشاورزی در بحث های تغییر کاربردی غیرمجاز همراه ما شوند و تخلفات را با سامانه 131 جهاد کشاورزی مربوط به امور اراضی کمک گزارش دهند.بدین ترتیب همکاران ما حتی در روزهای تعطیل پاسخگوی مردم هستند.
*افزایش قاچاق چوب در تویسرکان
رودآور: مردم از قاچاق چوب گلایه مند هستند، در مبارزه با قاچاق چوب چه اقداماتی انجام داده اید؟
اکبری:
متأسفانه بریده شدن درختان و خروج آن در شهرستان افزایش یافته است، البته به طور عمده چوب درختان غیرمثمر است، چرا که کشاورزان و باغداران هیچ گاه حاضر به بریده شدن درخت های مثمر خود نیستند، مگر آنکه آفتی در بین درختان افتاده و آنان را متضرر کرده باشد.

با همکاری نیروی انتظامی، منابع طبیعی و محیط زیست برنامه های برای برخورد قاطعانه با قضیه قاچاق چوب داریم.نیروی انتظامی وظیفه دارد هر محموله ای که از مبادی ورودی و خروجی شهرستان نقل و انتقال داده می شود و مشکوک به قاچاق چوب و قطع درختان است با جهاد کشاورزی و منابع طبیعی هماهنگ کدد تا کارشناسان ما در محل حاضر شوند و اگر چوب های بریده شده غیرمجاز هستند جلوی قاچاق آن گرفته شود.
*خام فروشی حاصل پای لنگ صنایع تبدیلی در حوزه محصولات کشاورزی
رودآور: عمده محصولات کشاورزی تویسرکان خام فروشی شده و یا با بسته بندی نامناسب روانه بازار می شود؛ چرا؟ 
اکبری:
کمبود و به نوعی نبود صنایع تبدیلی و جانبی در تویسرکان برای فرآوری محصولات باغی ضعف این حوزه در شهرستان است، بودجه ها، اعتبارات و منابع مالی دولتی در این زمینه کفاف نمی دهد.اگر سرمایه گذاری در این بخش وارد عرصه شود به طور قطع از او و طرحش حمایت می کنیم.
رودآور: از اینکه وقت ارزشمندتان را درخصوص پاسخگویی به مطالبات مردمی در اختیار مجموعه خبری رودآور قرار دادید صمیمانه تشکر می کنیم.
زنگنه 
انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان