آخرین اخبار

11. خرداد 1399 - 23:42   |   کد مطلب: 38373
خشونت افراطی پلیس آمریکا علیه مردم به ویژه سیاه پوستان که ناشی از رفتار نژاپرستانه آنهاست، همواره مورد سوال افکار عمومی بوده است که این همه فراط گری از کجا سر چشمه می گیرد و منشا آن چیست.

به گزارش رودآور به نقل از العالم؛ پس از به قتل رساندن جورج فلوید جوان سیاه پوست و غیر مسلح آمریکایی به دست «درک شووین» افسر سفیدپوست که روز دوشنبه (5 خرداد ماه 1399) در شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا به وقوع پیوست، از آن زمان تاکنون ناآرامی ها در شهرهای مختلف آمریکا در واکنش به این قتل فجیع گسترش یافته است.

بی رحمی و قساوت این افسر پلیس به گونه ای بود که در مقابل چشم مردم زانویش را روی گردن فلوید قرار داد و مانع نفس کشیدن او شد این رفتار خشونت‌آمیز در نهایت به مرگ فلوید منجر شد. اگر چه این افسر پلیس جمعه نهم خردادماه پس از بازداشت به قتل درجه سه متهم شد ولی با وثیقه ۵۰۰ هزار دلاری آزاد گردید، این مساله اعتراض های گسترده ای را در سراسر آمریکا منجر شد و موج شدیدی از اعتراض‌ها و محکومیت‌ها را در سراسر جهان به همراه داشت.

اگر چه خشونت پلیس آمریکا به ویژه علیه سیاه پوستان تازگی ندارد ولی این بار قضیه ازاین جهت متفاوت است که این مساله افکار عمومی را به شدت جریحه دار کرده و اعتراضات از سوی تضاهرکنندگان نیز به آشوب و خشونت کشیده شده است به طوری که ارتش و یگان های زرهی دراقدامی بی سابقه طی 30 سال گذشته که یاد آور شورش های ۱۹۹۲ لس‌آنجلس است، وارد خیابان ها شده تا به مقابله با شورش های معترضان برخیزد.

شورش های ۱۹۹۲ لس‌آنجلس

شورش‌های ۱۹۹۲ لس‌آنجلس مجموعه اعترضات و اغتشاش‌های خیابانی همراه با چپاول و آتش‌زدن در شهر لس‌آنجلس امریکا بود که در سال ۱۹۹۲ میلادی رخ داد. این اعتراضات در پی انتشار یک نوار ویدئویی از وحشیگری پلیس لس‌آنجلس در سال ۱۹۹۱ شروع شد که در آن پلس ها "رادنی کینگ" (جوان سیاه پوست) را می‌زدند و همچنین به قضیه برگزاری دادگاه ماموران پلیس و تبرئهٔ آن‌ها بر می گردد.

رادنی کینگ، جوان سیاه‌پوست آمریکایی بود که خودروی خود را به دستور پلیس متوقف نکرده بود. با وجود آنکه اتفاقی که برای رادنی کینگ افتاد، بی‌سابقه نبود و سیاه‌پوستان بسیاری همواره در طول تاریخ آمریکا مورد خشونت پلیس قرار می‌گرفتند؛ اما فیلم‌برداری از این حادثه توسط یکی از ساکنان آن محل، باعث جریحه‌دار شدن احساسات عمومی شد و واکنش‌های جهانی را در پی داشت.

پلیس و ارتش برای مقابله و مهار شورش‌ها به خیابان ها آمده و دست به خشونت زدند. در پی این شورش‌ها، ۵۵ نفر کشته و بیش از ۲۵۰۰ نفر زخمی شدند. این شورش خونبارترین شورش پس از شورش سال ۱۸۶۳ نیویورک بوده است.

حالا این سوال مطرح می شود که ریشه این همه خشونت پلیس وافراط این نیروها در برخورد با افراد خاطی و مظنون، تظاهرکنندگان و معترضان چیست؟ پاسخ این سوال را باید در اسراییل جستجو کرد.

رفتار نژادپرستانه پلیس آمریکا بسیار شبیه رفتار نیروهای اسراییلی در برابر مظلومان فلسطینی است که اعتراضات آنان را با شدیدترین رفتارها و با بی رحمی تمام پاسخ می دهند. از شلیک مستقیم به سوی فلسطینیان معترض تا شلیک گلوله های پلاستیکی، گاز اشک آور و هجوم به سوی معترضان و فشردن گردن جوانان فلسطینی در بند تا کتک زدن و زندانی کردن آنان.

ماجرای خشونت افراطی پلیس آمریکا از این جهت شباهت های عجیبی با رفتار نیروهای اسراییلی دارد که خبرهای منتشر شده حاکی است این نیروها از سوی افسران اسراییلی و در سرزمین های اشغالی آموزش می بینند.

گفته می شود که دوره‌های آموزشی بسیاری از افسران پلیس آمریکا در اسرائیل برگزار می‌شود واشنگتن افسران تحت تعلیم خود را به اسرائیل اعزام می‌کند و حتی نیروهای اسرائیلی برای آموزش به آمریکا می‌روند.

این مساله باعث شده که خشونت در پلیس‌های آمریکایی نهادینه شود و بی‌محابا و حتی با خونسردی دست به کشتار و قتل بی‌گناهان از جمله سیا‌ه‌پوستان می زنند همانند رفتاری که صهیونیست ها با فلسطینیان انجام می دهند.

تصاویری از تشابه خشونت پلیس آمریکا و نیروهای صهیونیستی را مشاهده کنید

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان