آخرین اخبار

12. خرداد 1399 - 19:44   |   کد مطلب: 38380
رئیس کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه عفوخوردگان با شرافت خود پای میثاق نامه با شهدا را امضاء کردند، گفت: افراد مشمول عفو و رأفت نظام، به طور عمده زندانیان مرتبط با جرائم خرد بودند، سابقه کیفری نداشتند، رضایت شاکی را جلب کردند و کسانی اند که با بررسی های دقیق مشخص شده که هیچ اثر مخرب و زیانباری برای جامعه ندارند و واقعاً اصلاح شده اند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ عفو 541 زندانی در همدان از بین 3 هزارو 700 زندانی کشور توسط رهبر انقلاب که به مناسبت عید سعید فطر و سالروز آزادسازی خرمشهر، نشان داد که یک حرکت مستمر با پشت کاری شبانه روزی در چند ماه اخیر برای بررسی روند عفو تعدادی قابل توجهی از زندانیان استان انجام شده است.

و عصر امروز این افراد با ابتکار و حرکت انقلابی رئیس کل دادگستری استان همدان در گلزار شهدا گرد هم جمع شدند تا بازگشت به زندگی خود را از کنار مزار مطهر شهدا آغاز کنند.

*حبس زدایی در اولویت دستگاه قضایی قرار دارد
در این باره «محمدرضا عدالتخواه» رئیس کل دادگستری استان همدان در آیین نکوداشت بازگشت به زندگی که طی آن با موافقت و عفو‌مقام معظم رهبری ۵۴۱ نفر از زندانیان همدانی به آغوش گرم خانواده خود بازگشتند، گفت: در عفو  زندانیان در دوره قبل در همدان تنها 20 زندانی آزاد شدند، اما در این دوره با توجه به اینکه حبس زدایی در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفته، با کار کارشناسی و شبانه روزی از آبان ماه سال گذشته تاکنون، 541 زندانی در لیست بررسی برای عفو شدن قرار گرفتند و رأفت نظام شامل حالشان شد.
وی اظهار کرد: آیت الله رئیسی، رییس قوه قضائیه تأکید داشتند که مسئولان قضایی منتظر درخواست عفو از سوی خود زندانی و یا خانواده هایشان نشوند و متولیان امر خودشان به زندان ها بروند و در بازدید از زندانیان اگر مشاهده کردند که هر زندانی اصلاح شده، نگذارند در زندان بماند.
رئیس کل دادگستری استان همدان افزود: در حقیقت برای این تعداد عفو خوردگان جمله "بازگشت به زندگی" پر معناتر است و از خانواده های آنان نیز خواستیم تا در جوار مزار مطهر شهدا با آنان همراه شوند، از این افراد خواستیم تا با شهدا میثاق نامه ای برای ترک جرم و بازگشت به زندگی ببندند.
عدالتخواه تصریح کرد: رأفت نظام مشمول این افراد شده و معتقدیم که زندان تنها باید جایی برای اشرار، اوباش، قاتلان و مجرمان جرائم خشن باشد.
*بازگشت به زندگی، فرصتی بی نظیر برای عفو خوردگان
وی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) مبنی بر اینکه فرصت ها در زندگی همچون ابر به سرعت حرکت می کند و باید این فرصت ها را غنیمت شمرد، اظهار کرد: امروز نیز فرصت جبران برای عفوخوردگان وجود دارد و آنان می توانند با بازگشت به زندگی آن هم در چنین مکان مقدسی با خون پاک شهدا عهد و پیمان ببندند که به زندگی و خانواده های خویش بازگردند.
رئیس کل دادگستری استان همدان تصریح کرد: امروز هر کدام از این عفوخوردگان با قرآنی که از آیت الله شعبانی نماینده ولی فقیه در استان هدیه گرفته اند بر سر مزار یک شهید حضور می یابند تا با یاری طلبیدن از کلام الله مجید و دوستی با فرهنگ شهدا در مسیر درست گام بردارند و برای خود و خانواده هایشان عزت آفرین شوند.
*میثاق عفوخوردگان با یاری طلبیدن از قرآن برای حرکت در مسیر شهدا 
عدالتخواه تأکید کرد: دوستی با شهدا مسیر زندگانی ما را روشن می سازد، همچنان که امام خمینی(ره) فرمودند " همین تربت پاک شهیدان است که تا قیامت مزار عاشقان، عارفان و دلسوختگان است و دارالشفای آزادگان خواهد بود".
وی عنوان کرد: هیچ زندانی مشمول آزادی نشد مگر آن که یا حافظ بخشی از قرآن کریم بود و یا تعهد اخلاقی به ما داده تا در این زمینه پس از بازگشت به زندگی اهتمام ورزد و با یاری طلبیدن از آیات نور بخش الهی مسیر درستی برای زندگی خود انتخاب کند.

رئیس کل دادگستری استان همدان ادامه داد: همین اینک نیز وضعیت بیش از هزار زندانی در استان در دست بررسی است تا اگر شرایط آزاد شدن داشته باشند روند کارشان دنبال شود.
عدالتخواه افزود: در بخشی از این میثاق نامه عنوان شده که ما با خون پاک شهدا پیمان می بندیم که قدردان بهره مندی از این فرصت ایجاد شده باشیم و دیگر مرتکب جرمی نشویم، پیمان می بندیم تا در آینده با عزت زندگی کنیم نه با خواری و ذلت و به خود و خانواده و جامعه خود ستم و ظلم نکنیم.
*عفوخوردگان با شرافت خود پای میثاق نامه با شهدا را امضاء کردند
وی گفت: ما هیچ ضمانتی از این عفوخوردگان نگرفتیم و آنان تنها با شرافت خود این میثاق نامه با شهدا را تضمین کردند.
رئیس کل دادگستری استان همدان تأکید کرد: این افراد که مشمول عفو و رأفت نظام شدند به طور عمده زندانیان مرتبط با جرائم خرد بودند، سابقه کیفری نداشتند و کسانی هستند که واقعاً اصلاح شدند و با بررسی های دقیق مشخص شده که هیج اثر مخرب و زیانباری برای جامعه ندارند و حتی اگر پای شاکی خصوصی هم در میان بوده توانسته اند رضایت او را جلب کنند.
زنگنه 
انتهای پیام/ز

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان