آخرین اخبار

8. مرداد 1399 - 12:23   |   کد مطلب: 38638
کرونا؛ ویروسی ناشناخته با رفتاری هوشمندانه
بین اعتماد کاذب و واقعی فرق بگذاریم/لزوم استفاده ازماسک استاندارد
این روزها انواع مختلفی از ماسک را روی صورت افراد می‌بینیم اما به نظر می رسد تمام این ماسک‌ها در برابر ویروس کرونا محافظ نیستند چراکه اگر این چنین بود شاهد روند صعودی مبتلایان نبودیم.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: ویروس ناشناخته کرونا اواخر بهمن ماه سال گذشته در ایران مشاهده و اوایل اسفندماه موارد مثبت ابتلاء به این بیماری در استان همدان گزارش شد.

چند ماه قبل خبری مبنی بر مثبت شدن تست کرونای یکی از بیماران بیمارستان سینای این شهر همهمه ای در میان جمع حاضر ایجاد کرد و همین یک جرقه کافی بود تا ترس وجود مردم را فرا بگیرد؛ به هر حال تلاش‌ها برای رسیدن به صحت یا کذب بودن این خبر ادامه یافت و در حالی که به جرأت می‌توان گفت جمع زیادی از مردم همدان دهان به دهان خبر مثبت شدن تست کرونای یکی از بیماران بستری در بیمارستان سینای همدان را مخابره کرده بودند، این موضوع از سوی مسئولان بهداشتی استان همدان تکذیب شد.

البته این خبر تا جایی حساسیت برانگیز شد که همان روز ستادی ویژه با حضور دست‌اندرکاران و کادر بهداشت و درمان در استانداری همدان تشکیل و موضوع به مشورت و بحث گذاشته شد، اما اینکه چرا موضوع مثبت شدن تست کرونای یکی این بیمار تکذیب شد هنوز هم در ذهن‌ها بی‌جواب مانده است.

به هر حال ویروس منحوس و ناشناس کرونا به‌صورت رسمی از هفته اوایل اسفند ماه سال گذشته وارد استان همدان شد و در حالی که وحشت قابل توجهی در بین مردم ایجاد کرده بود، بسیاری از برنامه‌ها را لغو و تجمعات چندین نفری از جمله مدارس را به تعطیلی کشاند.

روزها یکی پس از دیگری سپری می‌شد و آمار مبتلایان به این ویروس در کشور و به تبع آن استان همدان روند صعودی به خود می‌گرفت تا اینکه با تصمیم ستاد تشکیل شده برای مقابله با این بیماری ابتدا مدارس و سپس سالن‌های ورزشی و پس از آن مراکز جمعیتی و حتی کسبه و بازار یکی پس از دیگری تعطیل شد.

چند مدتی ورودی‌های برخی استان‌ها برای جلوگیری از ورود مسافران بسته شد

اوضاع با گذشت اسفندماه و ورود به ماه فروردین کمی متفاوت شد و سختگیری‌ها شدت گرفت و حتی چند مدتی ورودی‌های برخی استان‌ها برای جلوگیری از ورود مسافران بسته شد و در همدان نیز این تلاش‌ها مشاهده می‌شد ضمن اینکه تاکید بر استفاده از ماسک و دوری از حضور در تجمعات بارها گوشزد می‌شد.

رعایت مردم به لحاظ جلوگیری از ابتلاء به ویروس کرونا تا جایی پیش رفت که حتی در روز سیزدهم فروردین ماه که مردم برای گذران ایام به دامن طبیعت می‌روند و در تجمعاتی چند نفری اوقات را می‌گذرانند نیز شاهد کاهش قابل توجه حضور مردم در طبیعت بودیم.

به هر حال تعطیلات نوروز به پایان رسید و یکی دو هفته نیز کج دار و مریز پیش رفت اما در حالی که هنوز شرایط به طور کامل عادی نشده بود از ۲۳ فروردین کسب و کارهای کم ریسک فعالیت خود را شروع کردند ولی همچنان کسب و کارهای پر ریسک مانند مهدکودک‌ها، نمایشگاه‌های حضوری، تالارهای پذیرایی، استخرها، اماکن ورزشی تعطیل ماند و ساعت فعالیت کارمندان ادارات دولتی نیز با تغییراتی همراه شد و موضوع دورکاری و فعالیت با دو سوم کارکنان ادامه یافت.

مدیریت اوضاع به خوبی پیش می‌رفت و اردیبهشت را با کمترین تلفات ناشی از بیماری کرونا پشت سر گذاشتیم اما تعطیلی صنوف در حالی که حمایت چندانی هم از شاغلان این بخش صورت نمی‌گرفت مدیریت اوضاع را سخت کرد و در نهایت با سفید شدن وضعیت چند شهرستان استان همدان به لحاظ شیوع کرونا فعالیت‌ها با رعایت پروتکل بهداشتی از سر گرفته شد.

متأسفانه با اعلام وضعیت سفید در برخی مناطق به یکباره مردم روزهای و ماه‌های گذشته را فراموش کردند و دورهمی ها و میهمانی ها آن هم بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سر گرفته شدشاید بتوان همین روزها را آغازی بر وضعیت فعلی استان و قرمز شدن نیمی از شهرستان‌ها در ابتلاء به ویروس کرونا مؤثر برشمرد چراکه متأسفانه با اعلام وضعیت سفید در برخی مناطق به یکباره مردم روزهای و ماه‌های گذشته را فراموش کردند و دورهمی ها و میهمانی ها آن هم بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سر گرفته شد.

نقش مردم همدان در بروز وضعیت قرمز در نیمی از شهرستان‌های استان همدان را که کنار بگذاریم هجوم یکباره مسافران به همدان با گرم شدن هوا و به خصوص مهاجرت مردم خوزستان که در خردادماه وضعیت قرمز ابتلاء به کرونا را در استانشان تجربه می‌کردند سبب شد تا رفته رفته وضعیت سفید و حتی زرد مناطق مختلف استان همدان به قرمز تبدیل شود تا جایی که این روزها شاهد مرگ روزانه چند نفر از مردم همدان بر اثر ابتلاء به بیماری کرونا هستیم.

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی همدان در همین زمینه در گفتگو با مهر با بیان اینکه روزانه ۴٠٠ بیمار مشکوک به کرونا به مراکز درمانی همدان مراجعه می‌کنند بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی را زنگ خطری برای ایجاد بحران کرونا در استان همدان برشمرد.

ابراهیم جلیلی با اشاره به اینکه از ماه گذشته آمار موارد مثبت کرونا و میزان بیماران بستری در بیمارستان‌های استان همدان افزایش چشمگیری داشته است، گفت: روزانه از مجموع بیمارانی که با علائم تنفسی و مشکوک به کرونا به مراکز درمانی همدان مراجعه می‌کنند بین ۱۰۰ تا ١٢٠ نفر به بستری نیاز دارند.

وی با تأکید بر اینکه موارد مثبت کرونا شامل تمامی گروه‌های سنی است و از نوزاد تا سالمندان را در بر می‌گیرد، گفت: هرگونه عادی‌انگاری و بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی زنگ خطری برای ایجاد بحران کرونا در استان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز با بیان اینکه کرونا تمام نشده و امروزه به عنوان مهمترین معضل در حوزه سلامت دنیا مطرح است به طوری که علائم آن همواره در حال تغییر است، گفت: علائم بیماری از تنگی نفس و تب به مشکلات گوارشی، خستگی، کوفتگی و بدن درد تغییر کرده است.

مردم به هیچ عنوان نباید بدون ماسک در اماکن عمومی حاضر شوند

رشید حیدری‌مقدم استفاده از ماسک را عامل مهم کنترل بیماری کرونا دانست و اظهار کرد: مردم به هیچ عنوان نباید بدون ماسک در اماکن عمومی حاضر شوند و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، توجه به بهداشت فردی شامل شستشوی دست‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشت فردی و پرهیز از حضور در مراسم با تجمع بیش از ۱۰ نفر باید همواره مورد توجه باشد.

وی تاکید کرد: طبق بررسی‌های انجام شده بیش از ۹۲ درصد از موارد مبتلا به کرونا در دورهمی‌های خانوادگی و مراسم عروسی و عزاداری رخ داده است.

صحبت‌های معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان و رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان بیانگر روند افزایشی شمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان همدان است اما با این وجود جای سوال است که چرا این روزها که شاهد رعایت استفاده از ماسک از سوی شهروندان هستیم نیز آمار فروکش نکرده و همچنان روند افزایشی به خود گرفته است.

البته دلایل این رخداد را می‌توان در چند مورد ذکر کرد یکی اینکه شاید ماسک‌های مورد استفاده توسط مردم استاندارد لازم را ندارد و ویروس به راحتی از آن عبور می‌کند و یا مردم در استفاده از ماسک اصول آن را رعایت نمی‌کنند و با دستکاری آن حین استفاده زمینه را برای ابتلای خود فراهم می‌کنند.

برخی ماسک‌ها ایمنی لازم را ندارد و تنها اعتماد کاذب ایجاد می‌کند

چندی قبل نیز مطالبی در مورد اینکه ماسک‌ها را شسته و مجدد استفاده می‌کنند مورد بحث بود که اگر این چنین باشد به طور قطع ماسک‌ها ایمنی لازم را ندارد و تنها اعتماد کاذب ایجاد می‌کند و یا حتی شاید ماسک‌هایی که توسط مردم در منازل یا توسط گروه‌های مردمی تهیه می‌شود استاندارد نیست که شاهد اثرگذاری استفاده از آن در کاهش آمار نیستیم.

یک متخصص عفونی در رابطه با نحوه پیشگیری از ابتلاء به این بیماری هشدار داده و عنوان کرده است: ماسک عامل پیشگیری از این بیماری نیست؛ فرد بیمار فقط در صورت عطسه و یا سرفه آن هم تا فاصله دو متری امکان انتقال ویروس به فرد دیگر را خواهد داشت؛ هرچیزی در جای خودش باید استفاده شود، استفاده بی رویه از ماسک چیزی جز پر رنگ کردن کلیت این ویروس نیست.

مردم به جای استفاده از ماسک باید از دستکش و شستشوی مداوم دست و صورت بهره ببرندپورکاظمی معتقد است: اعتماد به نفس کاذب خود بیشتر باعث انتقال بیماری می‌شود؛ هشدار برای استفاده از ماسک نوعی اعتماد به نفس کاذب دادن به مردم است در حالی که بیشترین راه انتقال این بیماری از دست‌ها و تماس با سطوح است. مردم به جای استفاده از ماسک باید از دستکش و شستشوی مداوم دست و صورت بهره ببرند.

با توجه به شیوع ویروس منحوس و مشکوک کووید ۱۹ یا کرونا در سطح جهان و عجز و ناتوانی بشر در مقابله با این بلای خانمان‌سوز، تاکنون متخصصان، دانشمندان و پزشکان جهان نتوانسته‌اند درمان و واکسن قطعی برای مبارزه با این بیماری که متأسفانه تاکنون طبق آمارهای رسمی حدود ۶۵۰ هزار نفر را به کام مرگ کشانده و حدود ۱۶ میلیون نفر دیگر را گرفت و بستری کردند، پیدا کنند.

در این میان لازم است که برای مبارزه، مواجهه و جلوگیری از همه‌گیری، حاد شدن و تبدیل شدن به یک اپیدمی جهانی؛ مدیریت شهرها، مناطق جغرافیایی و کشورها با همفکری یکدیگر، سیاست مقابله و مبارزه مشترک با این بیماری لاعلاج پیدا کرده و به عنوان یک روش کامل مبارزه و پروتکل بهداشتی در جوامع خود، عملیاتی کنند.

ابراهیم مولوی کارشناس برنامه ریزی شهری در این زمینه با بیان اینکه باید به توصیه طراحان و برنامه‌ریزان شهری بزرگ جهان، جهانی بیاندیشند و منطقه‌ای و شهری عمل کنند در گفتگو با مهر گفت: متأسفانه در ایران علی‌رغم پیش‌بینی دولتی‌ها و متولیان امر، شیوع مرحله دوم از پاییز آغاز می‌شد، اما از خرداد، تیر و مردادماه آغاز شده و طبق آمارهای اعلامی و رسمی، هر روز تعداد مبتلایان و کشته‌شدگان رکورد جدیدی می‌زند و تنها راه مبارزه و سیاست کشور برای مقابله این امر، توصیه به رعایت طرح فاصله اجتماعی، بهداشت فردی و عمومی، استفاده از ماسک و شیلدهای محافظ صورت و جلوگیری از تجمع انسانی است.

وی با بیان اینکه در این بین، سوالات متفاوتی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه با فرا رسیدن فصل پاییز و آغاز سال تحصیلی مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه و اوج‌گیری تجمع جمعیتی در ایام محرم و صفر، چه خواهیم کرد؟ و با اقتصاد فروپاشیده خانواده‌های ایرانی چه خواهیم کرد؟ با تعطیلی و بیکاری هزاران نفر نان‌آور خانواده‌ها در جامعه کاهش خواهیم کرد؟ گفت: به نظرم به عنوان یک متخصص برنامه‌ریزی شهری، حتماً باید یک برنامه و پلان علمی برای گذر از این بحران وحشتناک، تهیه شود و با تشکیل یک ستاد برنامه‌ریزی در دو ماه باقی‌مانده قدری از حجم واگیری و فوت حجم همشهریان را بکاهیم.

وی گفت: در این ستاد با حضور تمامی متولیان امر بهداشت و درمان، آموزش‌وپرورش، ورزش و جوانان، شهرداری و مدیریت‌شهری، مدیریت حمل‌ونقل، پلیس راهور، مدیریت اصناف و بازاریان، متولیان مساجد، تکایا حسینیه‌ها و اماکن مقدسه امامزادگان، می‌توان با یک پلان و برنامه‌ریزی دقیق علمی، به نحوی که هم چرخ جامعه بچرخدو هم با این بیماری منحوس مبارزه شود، قدری از شتاب همه‌گیری و تعداد مبتلایان و فوتی‌ها کاست.

به هر حال این روزها ساعات خوشی را نمی‌گذرانیم و متأسفانه خبر فوت روزانه نزدیک به ۲۰۰ نفر از مردم کشور بر اثر ابتلاء به این بیماری روحیه همه را ضعیف کرده است اما امیدواریم تصمیمات برای کنترل این بیماری کمی جدی تر اجرا شود تا شاهد فروکش کردن آمار باشیم.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان