آخرین اخبار

13. ارديبهشت 1400 - 6:13   |   کد مطلب: 38702
در یک طلاق رسمی، می‌توان بچه‌ها را توجیح کرد که به هر دلیلی ادامه زندگی میسر نبوده است اما طلاق عاطفی باعث می‌شود بچه‌ها دچار اختلال تربیتی شوند.

به گزارش رودآور؛ یاسر مهدویان روانشناس و مشاور ازدواج در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آسیب های طلاق رسمی و عاطفی، اظهار کرد: وقتی ازدواجی بدون آگاهی انجام می‌شود و قبل از ازدواج طرفین، شناخت کافی از شخصیت یکدیگر ندارند و یا آمادگی مهارت لازم را برای یک زندگی مشترک ندارند، احتمال اینکه این ازدواج به شکست منجر شود بسیار زیاد است.

این روانشناس بیان کرد: بهتر است، قبل از هر ازدواجی، اولا شناخت کافی از طرف مقابل به دست بیاوریم و دوما با روانشناسی رفتار با جنس مخالف به صورت کامل آشنایی داشته باشیم و در نهایت آمادگی کامل را برای زندگی مشترک در خود ایجاد کنیم. اگر این موارد را رعایت کنیم قطعا، احتمال دچار مشکل شدن زندگی مشترک خیلی پایین خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر به هر دلیلی یک زندگی مشترک دچار مشکل شد، چه باید کرد؟، گفت: نباید اولین فکری که به ذهنمان می‌رسد جدایی و طلاق باشد، مخصوصا زمانی که حاصل ازدواج مان یک یا چند فرزند هم باشد.

مهدویان اضافه کرد: بهتر است ابتدا به یک مشاور خانواده ماهر مراجعه کنیم، شاید سوءتفاهم‌های جزئی و یا دیدگاه و باور‌های اشتباهمان باعث به مشکل خوردن شرایط زندگی مشترکمان شده، که یک مشاور به خوبی می‌تواند راه حل کاربردی ارائه دهد و به ما کمک کند که از شرایط بحرانی بیرون بیاییم.

این روانشناس افزود: در شرایط بسیار نادری گا‌هی مشاور تشخیص می‌دهد که ادامه زندگی مشترک زیان بیشتری برای ما در پی خواهد داشت و پیشنهاد جدایی می‌دهد. کاملا بدیهی است که ضرر و آسیب طلاق عاطفی چندین و چند برابر بیشتر از طلاق رسمی است، چرا که در یک طلاق رسمی، می‌توان بچه‌ها را توجیح کرد که به هر دلیلی ادامه زندگی میسر نبوده است و هیچ کدام از والدین دارای شخصیت ناسالم نیستند، فقط با هم تفاوت‌های زیادی دارند که باید مسیر زندگی شان جدا باشد.

وی ادامه داد: در صورتی که وقتی طلاق رسمی صورت نگرفته و بنیان خانواده از نظر ظاهری پا برجا است، ولی رفتار‌های پدر و مادر نسبت به هم سرد شده و احساسی بین آن‌ها نیست، باعث می‌شود بچه‌ها دچار اختلال تربیتی شوند. در واقع فرزندان از رفتار‌های اشتباه والدین نسبت به یکدیگر الگو می‌گیرند و امکان دارد حتی گاهی شاهد مشاجره‌های والدین هم باشند که تاثیرات بسیار مخربی روی آینده آن‌ها خواهد داشت.

مهدویان تصریح کرد: وقتی فرزندان در محیطی عاری از عشق و محبت پرورش پیدا کنند، ناخودآگاه حس دوست داشتن انسان‌ها در وجودشان از بین می‌رود، دچار احساس حقارت و خود کم بینی می‌شوند و خود را دوست داشتنی نمی‌بینند. در نهایت، وقتی فرزندی در خانواده‌ای تربیت می‌شود که والدین درگیر طلاق عاطفی هستند، در آینده هم در زندگی شخصی خود و هم در زندگی مشترکی که داشته باشد دچار بحران‌های بسیار زیادی خواهد بود.

این روانشناس خاطرنشان کرد: باید در نظر داشته باشیم که طلاق رسمی هم می‌تواند، آسیب‌هایی را برای فرزندان در پی داشته باشد، که تنها راه چاره آن، این است که با رعایت یکسری اصول رفتاری، این آسیب‌ها را به حداقل برسانیم.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان