آخرین اخبار

21. مرداد 1399 - 8:00   |   کد مطلب: 38706
در چند روز اخیر شاهد کاهش موارد بستری و فوتی‌های کرونا بوده ایم، هرچند کارشناسان از احتمال خیز مجدد کرونا با کاهش ترس مردم سخن می‌گویند.

به گزارش رودآور به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دیروز سخنگوی وزارت بهداشت آمار فوتی‌های کرونا را ۱۸۹ نفر اعلام کرد، چند روزی است که آمار فوتی‌های روزانه کرونا زیر ۲۰۰ نفر است و شاهد کاهش موارد بدحال بیماری در بخش‌های مراقبت ویژه هستیم.

لاری روز گذشته اعلام کرد: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۲۸ هزار و ۸۴۴ نفر رسید، متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۸ هزار و ۶۱۶ نفر رسید و خوشبختانه تا کنون ۲۸۶ هزار و ۶۴۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ۳۹۹۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تا کنون دو میلیون و ۷۱۱ هزار و ۸۱۷ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

ایران همچنان در وضعیت قرمز کرونایی است

نیمی از استان‌های کشور شامل استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز و ۱۱ استان شامل فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

این وضعیت نشان می‌دهد که هنوز بیشتر کشور وضعیت هشدار و قرمز کرونایی دارند و آمار موارد ابتلا و بستری همچنان بالاست، اما اندک کاهش فوتی‌های کرونا و موارد بد حال امیدوار کننده است و اگر مردم رفتار عجیب و غریب و نادرستی نداشته باشند این سیر نزولی ادامه پیدا خواهد کرد و گرنه دوباره این اندک کاهش افزایشی خواهد شد و نمودار ابتلا، بستری و فوتی‌های کرونا سینوسی خواهد بود.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی درباره رنگ بندی منطقه‌ای کرونا، گفت: تا زمانی که آمار مرگ و میر سه رقمی است، کل ایران قرمز است و همه در هر نقطه‌ای باید نکات را رعایت کنند. تا زمانی که این ویروس حتی در یک نفر وجود داشته باشد شرایط کشور ما و دنیا متفاوت و سخت است. نباید فکر کنیم راه مقابله با ویروس در بیمارستان است. راه مقابله با کرونا تغییر رفتار اجتماعی است.

از روند کاهشی کرونا تا احتمال مرگ روزانه ۹۰۰ ایرانی

حریرچی با اشاره به روند کاهشی بیماری کرونا در چند روز گذشته گفت: هیچ پیش‌بینی در ایران وجود ندارد که در آینده نزدیک زیر ۱۰۰ عدد مرگ در روز برویم، معتبر‌ترین پیش‌بینی‌ها حتی تا ۹۰۰ تا را هم اعلام کرده‌اند. البته نمی‌گوییم دقیقا درست است، اما باید بدانیم چنین پیش‌بینی‌هایی وجود دارد. در اسفند تعداد بستری روزانه به بالای چهار هزار نفر رسید که این یعنی به اندازه ۴ بیمارستان امام خمینی بستری کرونایی داشتیم.

او ادامه داد: روند تا اوایل خرداد کاهش پیدا کرد و بعد که ما ترسمان فرو ریخت دوباره در اواخر تیر به نزدیک چهار هزار بستری در روز رسیدیم و اکنون نیز روند بستری نزولی است، اما توجه کنید از هر کسی که در بیمارستان بستری می‌شود ۵ تا ۱۰ درصد فوت می‌کند.

[فوتی های کرونا]

کاهش اندک موارد فوتی‌های کرونا در روز‌های اخیر

ایرج حریرچی گفت: خوشبختانه با اقداماتی که مردم انجام دادند موارد افزایشی شدید و مرگ بالاتر از ۲۰۰ نفر در روز در میان افرادی که تست کرونایشان مثبت بود، کاهش یافت البته همانطور که می‌دانید مواردی که تست نداده‌اند، اما کرونا داشته‌اند مانند تمام دنیا در آمار قید نمی‌شوند.

او ادامه داد: در فرودین و اردیبهشت بیماری با روند کاهش روبرو بود، ولی با اتفاقاتی نظیر مسافرت‌ها، عروسی‌ها، مراسم عید فطر در برخی مناطق کشور و... که در خرداد و اوایل تیر ماه افتاد، موارد ابتلا، بستری و مرگ را افزایش داد. خوشبختانه از نیمه تیرماه اقداماتی انجام شد که مهم‌ترین آن اجباری شدن پوشش ماسک و تعطیلی مشاغل سطوح ۳ و ۴ در چندین استان، ایجاد تغییرات در طرح‌های ترافیک و... بود.

حریرچی افزود: همانطور که قبلا هم اعلام کرده‌ایم هر اقدام اجتماعی خوب یا بدی که انجام می‌شود، تغییرات آن مشاهده خواهد شد. این تغییرات به شکلی است که ۵ الی ۷ روز بعد موارد سرپایی، ۲ الی ۳ هفته بعد موارد بستری و ۴ الی ۶ هفته بعد موارد مرگ تغییر می‌کند. ما در دو تا سه هفته قبل کاهش موارد بستری را شاهد بودیم و اکنون نیز چند روز است که کاهش موارد مرگ به کمتر از ۲۰۰ نفر در روز می‌بینیم.

کاهش روند بستری بیماران کرونایی در تهران

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران دیروز با اشاره به کاهش آمار بستری های کرونا در تهران اظهار کرد: در تهران ۷/۹ درصد مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی، نیاز به بستری و ۱۷/۸ درصد نیاز به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه داشتند.

زالی ادامه داد: تهران کماکان در وضعیت هشدار و قرمز به سر می‌برد؛ در مجموع با کاهش ۴/۵ درصدی مراجعین سرپایی و کاهش تقریباً ۶/۵ درصدی در حوزه بستری بیماران جدید در استان تهران روبرو بوده‌ایم.

او تصریح کرد: در ترخیص شاهد افزایش ۱۰ درصدی در هفته گذشته بودیم؛ این موضوع کاملاً شکننده است. اگر بخواهیم به ثبات آماری برسیم باید بین ۲ الی ۳ هفته زمان برای بررسی آن داده شود.

توکلی معاون درمان ستاد کرونای تهران در گفت و گو با  باشگاه خبرنگاران جوان درباره روند کاهشی بستری بیماری کرونا در چند روز اخیر اظهار کرد: مرگ و میر در ۲ تا سه روز گذشته کمتر شده است، میزان بستری بیماران کرونایی همچنان بالاست، اما کمی شاهد روند کاهش موارد ورودی به بیمارستان‌ها در تهران نسبت به هفته قبل هستیم.

او ادامه داد: ورودی و خروجی بیمارستان‌ها در چند روز اخیر متعادل است و در حال حاضر مشکل بحرانی برای تخت بیمارستانی به منظور بستری بیماران کرونایی نداریم البته باید توجه داشت که چند روز تعطیلات را سپری کردیم و ممکن است به دلیل خروج برخی افراد از شهر، در تعطیلات میزان مراجعه به بیمارستان‌ها کاهش باشد و بعد دوباره شاهد یک اوج مراجعه پس از تعطیلات باشیم.

معاون درمان ستاد کرونای تهران تاکید کرد: باید به این نکته توجه کرد که همچنان میزان بستری بالاست و مرگ و میر در سنین زیر ۶۰ سال رخ می‌دهد و در برخی بیماران بدحال عدم پاسخگویی به درمان را شاهد هستیم.

توکلی به وضعیت تخت های بیمارستانی تهران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تعدادی تخت خالی در بیمارستان‌ها وجود دارد و زمان انتظار بیماران کرونایی برای بستری در بخش‌های کرونا کم شده است و در شرایط بحرانی تخت بیمارستانی برای بیماران کرونایی قرار نداریم اما همچنان میزان بستری ها و فشار روی کادر درمان بالاست.

[بستری های کرونا]

مردم ترسیدند، موارد فوت و بستری کرونا باز هم کم شد

مسعود یونسیان استاد دانشکده بهداشت و عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹ دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره روند کاهشی فوتی‌ها و بستری‌های کرونا در هفته اخیر گفت: روند کاهشی فوتی‌ها را پیش بینی کرده بودیم و این پیش بینی‌ها غیب گویی نیست چرا که با افزایش موارد فوتی‌ها تبلیغ همگانی در استفاده ماسک صورت گرفت و مردم مانند فروردین ماه دوباره ترسیدند و رفتار‌های اجتماعی خود را در برابر ویروس کرونا تغییر دادند.

او ادامه داد: پیش از این هم پیش بینی کرده بودیم که ما شاهد کاهش موارد بستری و مرگ و میر‌های کرونایی خواهیم بود و شاهد کاهش موارد بستری در ۲ هفته اخیر بودیم و میزان فوتی‌های کرونا به آهستگی در حال کاهش است.

احتمال خیز دوباره بیماری با کاهش فوتی‌ها و ترس مردم از کرونا

عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹ دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: باید توجه داشت که چه مردم به سفر می‌رفتند و چه نمی‌رفتند همچنان در هفته‌های آینده شاهد کاهش موارد فوتی‌های خواهیم بود چرا که تا تغییر موارد ابتلا، بستری و فوتی‌های کرونا تاخیر وجود دارد و تاخیر به این شکل است که ۵ الی ۷ روز بعد موارد سرپایی، ۲ الی ۳ هفته بعد موارد بستری و ۴ الی ۶ هفته بعد موارد مرگ تغییر می‌کند و با تاخیر نتیجه رفتار مردم را می بینیم.

یونسیان تاکید کرد: باید توجه داشت که به دلیل کاهش ترس مردم با روند نزولی فوتی‌های کرونا باز هم احتمال خیز مجدد ویروس وجود دارد البته به طور کلی افت و خیز‌های موارد ابتلا و فوتی‌های کرونا تا ۲ سال آینده که این ویروس با ماست، ادامه خواهد داشت و مهم این است که آن را مدیریت کنیم و مدیریت کرونا تنها با پرهیز از تماس‌های غیر ضرور و رعایت نکات بهداشتی ممکن خواهد بود.

حریرچی هم درباره کاهش اندک موارد فوتی‌ها و بستری‌های کرونا و احتمال خیز مجدد بیماری با رفتار‌های غلط هشدار داد و گفت: این هشدار را به شکل جدی مطرح می‌کنم که کاهش آمار مرگ از اعداد بالاتر از ۲۰۰ به حدود ۱۵۰ و... چندان خوشحالی ندارد؛ زیرا هنوز هم رقم مرگ و میر بر اثر کرونا سه رقمی است.

او افزود: همچنین محاسبه این تعداد فوت با در نظر گرفتن هزار یا ۱۰۵۰ فوت در روز درست نیست. زمانی که می‌گوییم ۱۵۰ فوت بر اثر کرونا در میان افراد با تست مثبت در روز گزارش شده است یعنی ۱۵ درصد موارد مرگ و میر به دلیل کرونا بوده است؛ اگر کسانی که تستشان منفی بوده را هم محاسبه کنیم، ممکن است این ۱۵ درصد تا دو برابر و بیشتر هم اضافه شود.

زالی بیان کرد: شیب کاهش آمار در تهران نسبت به هفته قبل نسبتاً ملایم است. در طول ۱۰ روز گذشته، استفاده منظم از ماسک، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به صورت چشمگیری رو به افزایش است. همچنین محدودیت‌های همچنان تا ۲۴ مرداد ماه تمدید می‌شود.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران گفت: تردد‌های بین شهری که در ایام پایانی هفته گذشته اتفاق افتاد، این نگرانی را ایجاد کرده است که بار جدیدی از بیماری تحمیل شود؛ تأثیرات این سفر‌ها ۲ الی ۳ هفته دیگر به وضوح مشخص می‌شود.

[بیماران کرونایی در بیمارستان]

بساط جاده چالوس و شمال با کاهش اندک موارد فوت کرونا

معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: کاهش اندک در آمار مرگ و میر بر اثر کرونا بساط جاده چالوس و جوجه و... را راه انداخته است، در حالی که از بیش از ۱۹۲ کشور دنیا در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا اکنون عدد مرگ و میر کرونا به صفر یا اعداد تک رقمی رسیده است. آمار مرگ و میر روزانه بر اثر کرونا در ایران باید مانند روز‌های اردیبهشت کاهش یاید و حتی تک رقمی شود. تا زمانی که ویروس وجود دارد بی احتیاطی سبب شعله‌ور شد بیماری خواهد شد.

باید توجه داشت که ویروس تاجدار همچنان از غفلت و عادی انگاری مردم استفاده می‌کند و به تاخت و تاز ادامه می‌دهد و همچنان نقشه کرونایی ایران را که نگاه می‌کنیم، رنگ قرمز و نارنجی غالب است، اما روند کاهش که در چند روز اخیر رخ داده است می‌توان نتیجه رعایت‌های بهداشتی و استفاده از ماسک باشد واین روند کاهشی چند هفته‌ای ادامه دارد، اما خطر خیز مجدد و افزایش چند برابری موارد مرگ و میر کرونا به دلیل همزمانی آنفلوانزا و کرونا در پاییز ایرانیان را تهدید می‌کند.

پس بیاییم هوشیار باشیم و مانند روز‌های اوج کرونا نکات بهداشتی را رعایت کنیم و نگذاریم تا ایرانیان بیشتری قربانی این ویروس موذی و مرگبار شوند.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان