آخرین اخبار

21. مرداد 1399 - 22:13   |   کد مطلب: 38708
آیا ماجرای لبنان به استعفای نخست وزیر ختم می شود؟

به گزارش رودآور خبر:در حالی که دوشنبه شب و یک هفته پس از انفجار در بیروت نخست وزیر لبنان استعفا کرد، رفتار تظاهرکنندگان در بیروت از یک سو و مجامع امنیتی و رسانه ای غربی از دیگر سو نشان می دهد بنایی برای پایان دادن به ناآرامی ها وجود ندارد.

تحلیل:- حکومت دیاب در حالی به شکل رسمی دیشب اعلام استعفا کرد که در خلال چند ماه اخیر به شکلی ویژه هدف تهاجمات مختلف از ناحیه برخی دولت های بیگانه و همچنین گروه های سیاسی داخلی قرار داشت. دولت دیاب در طول عمر چند ماهه اش در دو جبهه اصلی مبارزه با فساد و ایجاد اصلاحات از یکسو و مقابله با گونه های مختلف تهاجمات در جبهه ای داخلی از دیگر سو شدیدا درگیر بود. از روز اول تشکیل حکومت دیاب، تلاش برای مشغول کردن او و دولتش به مسائل حاشیه ای با هدف بازداشتنش از انجام اصلاحات و مبارزه با فساد کاملا مشهود بود . بر این مبنا در واقع حادثه اسکله بیروت به شکل "کاتالیزور" یا عامل تسریع تلاش ها برای سرنگونی دولت عمل کرد.

- آنچه در شب دوشنبه رخ داد نه تنها از حجم ناآرامی ها نکاست بلکه بر شدت آن افزود و امروز این مساله به شکلی خاص تر در وسط بیروت و البته مکان انفجار پیگیری شد و می شود. نوع شعارها و پلاکاردهای در دست تظاهر کنندگان حکایت از آن دارد که ایشان در سناریوی جدید خواهان سرنگون کردن کلیت نظام سیاسی لبنان هستند و در این بین رییس جمهور، رییس مجلس و نمایندگان پارلمان را هدف قرارداده اند. این در حالی است که از رفتار تظاهر کنندگان و شعارهای آنان به هیچ وجه نمی توان آینده مورد نظر ایشان را استنباط کرد و این دقیقا همان نکته ای است که پشت پرده تظاهرات را نشان می دهد و از وجود دست هایی خارج از مرزهای لبنان در این ماجرا حکایت می کند.

- وجود دستان خارجی در پشت مسائل این روزهای بیروت را می توان در گزارش جهت دار امروز رویترز و تبلیغ وسیع رسانه های عربی وابسته به آمریکا و به ویژه رسانه های سعودی مشاهده کرد. در این گزارش ادعا شده است یک مقام امنیتی بلند پایه که نامی از او برده نمی شود اخیرا نسبت به تهدیدات ناشی از وجود مواد منفجره در بندر بیروت هم به عون و هم دیاب هشدار داده بوده است. اگرچه این شیوه اطلاع رسانی بی ارزش ترین شیوه رسانه ای در پوشش اخبار است اما در شرایط ملتهب لبنان می تواند هم موثر بیفتد و هم مقصد بعدی و هدف نهایی دنیای غرب و وابستگان منطقه ای آن ها در لبنان را نشان دهد. مقصد بعدی شخص رییس جمهور، کلیت پارلمان و در یک کلام جریان 8 مارس است.

- دامن زدن به این مسائل در حالی است که همه اشنایان به مسائل لبنان از یک سو تجربه حکومت داری مخالفان ائتلاف 8 مارس را فراموش نکرده اند و هم به خوبی می دانند که در سایه شرایط پیچیده لبنان هدف گذاری حذف یا تغییر رییس جمهور و پارلمان محتاج زمانی بسیار طولانی است و این یعنی آنکه این هدف گذاری نتیجه ای جز سوق دادن لبنان در ورطه هرج ومرج، انارشی و بی قانونی ندارد.

- سر جمع حوادث این روزها نشان می دهد هیچ گونه مصلحت سنجی و البته دلسوزی ورای تحولات رو به تزاید این روزها در لبنان وجود ندارد و دود پروژه ناامن سازی لبنان تنها و تنها به چشم لبنانی ها خواهد رفت. شاید اولین و دم دستی ترین نتیجه و حاصل ناآرام سازی لبنان فراری دادن مقصرین اصلی انفجار از محاکمه و سوق دادن پرونده تحقیقات به مجامع بین المللی باشد، مساله ای که قطعا مورد نظر تظاهرکنندگان نیست هر چند اولویت اول تحریک کنندگان به تظاهرات و خشونت در لبنان این روزها هست.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان