آخرین اخبار

22. مرداد 1399 - 15:32   |   کد مطلب: 38710
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه از موج بزرگ اپیدمی کرونا در همدان عبور کرده‌ایم گفت: مردم همدان همراهی خوبی داشتند اما همچنان مواظب باشند تا شاهد موج مجدد اپیدمی نباشیم.

به گزارش رودآور؛ منوچهر کرمی ظهر امروز در کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت مقابله با کرونای استان ضمن قدردانی از تلاش خبرنگاران اظهار کرد: بسیج اطلاع‌رسانی عمومی در استان از همان ابتدای همه‌گیری کرونا در اواخر بهمن سال گذشته منجر به این شد موج‌های اپیدمی را دیرتر از استان‌های دیگر در همدان تجربه کنیم.

وی با بیان اینکه ‌ما در حیطه بیماران بستری و سرپایی اقدام به شناسایی، ثبت و تشخیص بیماران کرونا می‌کنیم خاطرنشان کرد: در حیطه سرپایی که عمدتا بیماران در مراحل ابتدایی عفونت یا بدون علامت هستند یا موارد تماس نزدیک با بیماران را دارند بیش از ۵ هزار و ۸ مورد اغلب فاقد علامت اما مستعد در گسترش بیماری را در حوزه بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت ۱۶ ساعته شناسایی کردیم.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا  ادامه داد: رصد و پیگیری بیماران و آموزش خانواده و اطرافیان آنها منجر شده هم بار مراجعات به بیمارستان‌ها کاهش پیدا یابد و هم بیماران با کمترین علامت مراقبت‌های خود را دریافت کنند.

ابتلای ۳ هزار و ۳۳۷ نفر به بیماری کرونا

وی با بیان اینکه در حوزه بستری که به طور معمول آمارها را مردم دریافت می‌کنند، تعداد موارد تا روز گذشته به ۳ هزار و ۳۳۷ مورد رسیده است گفت: تعداد مرگ و میر نیز ۴۲۷ مورد بوده است.

کرمی با اشاره به اینکه از لحاظ جنسیت به طور کلی نسبت مساوی بین ابتلای موارد قطعی در استان وجود دارد افزود: از لحاظ محل سکونت، ۲۵ درصد ساکن مناطق روستایی و ۷۵ درصد ساکن مناطق شهری هستند.

 وی با بیان اینکه بیماری زمینه‌ای مبتلایان را در ۳۴ درصد موارد شاهد هستیم گفت: سابقه مسافرت با تداوم اپیدمی و گذشت زمان در حال حاضر از نزدیک به ۳۰ درصد به کمترین میزان رسیده چراکه بیماری در استان بومی شده و دیگر اینطور نیست که تنها با مسافرت مبتلا شویم؛ ضمن اینکه امروز کمتر از دو درصد سابقه مسافرت در بیماران را داریم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه از ابتدای مردادماه و پس از گذشت هفته‌ دوم و سوم تیرماه موج بزرگ اپیدمی یعنی اولین موج گسترده‌ اپیدمی را پشت سر گذاشتیم خاطرنشان کرد: از ابتدای مرداد شاهد کاهش قابل توجه در مراجعین به بیمارستا‌ن‌ها از لحاظ سرپایی و بستری هستیم.

وی تاکید کرد: به طوری که در اوج اپیدمی تیرماه بیش از ۶۰۰ بیمار بستری را در بیمارستان‌های استان داشتیم هم‌اکنون به ۳۸۵ مورد رسیده و این نشان می‌دهد از موج بزرگ اپیدمی عبور کرده‌ایم.

بهار و تویسرکان در وضعیت قرمز

کرمی با بیان اینکه موج بزرگ اپیدمی در بسیاری از استان‌ها منجر به بستری بیش از یک‌هزار نفر شده است اما خوشبختانه در استان همدان همچنان در مرحله «A» هستیم و اوضاع مدیریت شده است گفت: طی هفته اخیر سیمای متفاوتی را در شهرستان‌ها می‌بینیم به طوری که در حال حاضر دو شهرستان قرمز در استان داریم.

وی با اشاره به وضعیت قرمز شهرستان بهار و تویسرکان بیان کرد: وضعیت شهرستان‌های اسدآباد زرد، رزن نارنجی، فامنین زرد، کبودراهنگ نارنجی، ملایر نارنجی، نهاوند زرد و همدان نارنجی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه شهرستان‌ همدان تعداد قابل توجهی از بیماران را شامل می‌شد که یکی از دلایل مراجعات بیماران از استان‌های دیگر بود گفت: تاکنون اسدآباد ۱۰۱، بهار ۲۴۶، تویسرکان ۱۵۰، رزن ۱۲۶، فامنین ۳۹، کبودراهنگ ۲۰۰، ملایر ۵۵۹، نهاوند ۳۷۴ و همدان یک و ۴۴۰ مورد بیمار مبتلا به کرونا را داشته‌اند.

وی با بیان اینکه قریب به ۳۰۰ بیمار خارج از استان داشتیم که در بیمارستان‌های استان درمان شده‌اند در ادامه به تشریح شاخص سرایت‌پذیری  پرداخت که اگر بالای یک باشد تداوم اپیدمی را در آن شاهد هستیم و اگر زیر یک باشد به سمت کنترل، کاهش و حذف بیماری می‌رویم.

کرمی با اشاره به اینکه کرونا همچنان با ماست اما در حال حاضر به همت مدیران، هدایت استاندار، تلاش اصحاب رسانه و همراهی مردم شاهد گذر از این مرحله هستیم بیان کرد: توجه به ابلاغ کنترلی مانند استفاده از ماسک، دوری از تجمعات، عدم حضور در دورهمی‌ها و رعایت پروتکل‌ها در مکان‌های اداری، مراکز خدماتی، بانک‌ها، دفاتر پیشخوان، اماکن خرید و ... در این زمینه اثرگذار بوده است.

مردم مواظب باشند شاهد موج مجدد اپیدمی نباشیم

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هر بیماری به طور متوسط کمتر از یک نفر را مبتلا می‌کند و این باعث می‌شود اپیدمی کنترل شود ادامه داد: هر مرحله‌ای که کاهش موارد بیماری و گذر از مرحله پیک را داریم اتفاقا باید با حساسیت بیشتری وضعیت را حفظ کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا تأکید کرد: هر گونه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند موج مجدد و گسترده‌ای از اپیدمی را رقم بزند بنابراین از رسانه‌ها درخواست می‌کنم در این زمینه نقش تاریخی خود را ایفا کنند.

وی با تاکید به اینکه آمار مبتلایان در استان کم نیست اما هرگز به یکباره و وحشتناک بالا نرفته و این خود باعث مدیریت بهتر اوضاع خواهد شد گفت: از مردم و تمام مجموعه‌های دولتی، خصوصی و نظامی قدردانی می‌کنم و امیدواریم با تداوم این وضعیت شاهد کنترل موارد ابتلا باشیم.

توزیع ماسک در اماکن تفریحی

کرمی در ادامه با اشاره به اظهارات یکی از خبرنگاران مبنی بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز تفریحی مانند گنجنامه و توزیع ماسک در این مراکز افزود: با ارسال نامه‌هایی به سازمان‌های مربوطه پیگیری خواهیم کرد توزیع ماسک در اماکن تفریحی مورد توجه قرار گیرد.

وی از اعمال بازرسی‌های خاص و هدفمند در این زمینه خبر داد و اظهار کرد: از آن جا که نمی‌توانیم با ۳۰۰ بازرس تمام مراکز را کنترل کنیم برنامه‌ریزی خاصی را مورد توجه قرار داده‌ایم که امیدواریم تا پایان هفته آینده مهمترین نواقص را از اماکن و مراکز استخراج و آنها را اطلاع‌رسانی کنیم تا مسائل بهتر رعایت شود.

  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا بیان کرد: در این روند از عموم مردم می‌خواهیم در مراجعه به این اماکن نسبت به رعایت پروتکل‌ها مطالبه‌گری کنند که با این رویکرد موفقیت‌های بهتری خواهیم داشت.

منبع: فارس

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان