آخرین اخبار

18. شهريور 1399 - 7:22   |   کد مطلب: 38814
مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان با بیان اینکه عملیاتی شدن طرح سرشاخه کاری در بالا بردن کمیت و کیفیت گردو در شهرستان موفقیت آمیز است، گفت: برآورد اولیه بر آن است در سال جاری ۱۵ هزار تن گردو با پوست چوبی در شهرستان برداشت شود.

«مسعود اکبری» در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ با اشاره به میزان کشت غلات در تویسرکان، گفت: در سال جاری 25 هزار تن گندم در تویسرکان برداشت شد که از این میزان در حدود 12 تا 13 هزار تن برای مصرف و بذر خود کشاورزان باقی ماند و 12 هزار تن گندم نیز به صورت تضمینی از گندم کاران خریداری شد.

وی اظهار کرد: در سال 99 شاهد برداشت 35 هزار تن جو در سطح شهرستان بودیم که به طور عمده به صورت دیم کشت شده بود.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان به مرغوبیت سیر تویسرکان در کشور هم اشاره کرد و افزود: در سال جاری 10 هزار تن سیر از مزارع این شهرستان برداشت شد و خوشبختانه سیر برداشت شده از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار است، به طوری که کشاورزان با قیمت مناسبی آن را به فروش می رسانند.

*پیش بینی برداشت ۱۵ هزار تن گردو در تویسرکان/سرشاخه کاری در افزایش کیفیت و کمیت گردو موثر است

اکبری در ادامه به سرمازدگی 10 تا 15 باغات گردو هم پرداخت و تشریح کرد: با این وجود محصول گردوی تویسرکان در سال جاری هم از نظر کمیت و کیفیت و مرغوبیت در سطح بالایی است و درختان گردو بیش از 90 درصد بازدهی داشته به طوری که پیش بینی می شود نزدیک به 15 هزار گردو با پوست چوبی برداشت شود.

وی با اشاره به اجرای موفقیت آمیز طرح سرشاخه کاری و تاثیر آن در کمیت و کیفیت گردوی تولیدی شهرستان تویسرکان، تصریح کرد: پیوندک ها در سال جاری نیز با گیرایی بالایی روبرو شده و انتظار می رود در سال های آینده میزان برداشت گردو با توجه به اصلاح و مقاوم سازی بخشی از درختان در برابر سرمازدگی و آفات افزایش یابد.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان اعلام کرد: با توجه به بررسی های انجام شده 500 تن هم محصول بادام از باغات برداشت شده است. اکبری همچنین با بیان اینکه میزان چغندر کشت شده در شهرستان هم مناسب بوده، عنوان کرد: فصل برداشت چغندر از حدود ۱۵ روز دیگر آغاز و پیش بینی می شود ۷۰ هزار تن از این محصول برداشت شود.

*کشت کلزا وابستگی کشور به واردات دانه های روغنی را کاهش می دهد

اکبری در ادامه به کشت کلزا در شهرستان تویسرکان از اوایل مهرماه با توجه به نیاز کشور به دانه های روغنی برای کاهش واردات هم اشاره کرد و افزود: در زمینه تولید روغن کشور وابستگی شدیدی دارد از این روز ترغیب و تشویق کشاورزان به کشت کلزا هم برای آنان‌سودمند است و هم برای کشور.

*مزایای کشت استراتژیک کلزا

وی با اشاره به مزایای کشت کلزا اظهار کرد: خرید تضمینی و اصلاح بافت خاک از محاسن روی آوردن کشاورزان به تولید این محصول استراتژیک است.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان افزود: کشت کلزا در تناوب با سایر کشت ها سبب تقویت خاک برای کشت بعدی نیز می شود، ضمن آن که کشاورزان‌ می توانند از بیمه و تسهیلات بانکی برای تولید این محصول هم بهره مند شوند.

اکبری عنوان کرد: در فصل بهار کلزاهای سر برآورده از خاک مناسب برای زنبورداران نیز هست و زمینه ساز تولید عسل مرغوب می شود. *مطالبه کشاورزان از افزایش ۳ برابری کودهای پتاسه و فسفاته به حق است

وی همچنین از مطالبه به حق کشاورزان درخصوص افزایش قیمت کودهای فسفاته و پتاسه خبر داد و تصریح کرد: متاسفانه در ۱۰ روز گذشته شاهد افزایش ۳ برابری قیمت این نوع کودها هستیم و علت این افزایش قیمت هنوز روشن نشده و سبب نارضایتی کشاورزان شده است.

به گزارش رودآور؛ در خبرهای آتی به صورت ویژه به محصول گردو، کلزا و مشکلات کشاورزان درخصوص تامین کودهای کشاورزی می پردازیم.

زنگنه

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان