آخرین اخبار

27. مهر 1399 - 21:58   |   کد مطلب: 38951
خبر: با انقضای تاریخ تحریم تسلیحاتی ایران از امروز جمهوری اسلامی می‌تواند با دنیای خارج خرید و فروش سلاح بکند.

به گزارش رودآور به نقل از العالم؛ خبر: با انقضای تاریخ تحریم تسلیحاتی ایران از امروز جمهوری اسلامی می‌تواند با دنیای خارج خرید و فروش سلاح بکند.

تحلیل:- در حالی که از سال 2007 ایران مشمول تحریم تسلیحاتی بوده است و مبتنی بر توافق هسته ای و علی رغم کارشکنی و مخالفت‌های گوناگون آمریکا این تحریم امروز برداشته شد اما دولت ترامپ همچنان اصرار دارد تا در میدان و برخلاف قانون از این مساله ممانعت کند. این یعنی آنکه ترامپ متوهمانه خود را حاکم جهان میداند و اصرار دارد قوانین بین المللی باخواست او و کاخ سفید هماهنگ شوند.

- در نگاه آمریکایی و در حالی که هیچ یک از تلاش‌های قانون گریزانه ترامپ برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ببار ننشست امروز کاخ سفید مجددا ایران را عامل ناامنی منطقه خواند و با تاکید اصرارکرد ایران تهدیدی اساسی برای اسرائیل محسوب میشود. شاید تنها حرف درستی که ترامپ درطول حاکمیت 4ساله اش برکاخ سفید زده باشد جمله اخیر است با این توضیح که نه تنها ایران که کل محور مقاومت اساسا تهدیدی جدی برای هرعامل تهدید گری درمنطقه وازجمله اسرائیل هستند.باید توجه داشت که پیش ازاین نیز اسرائیل ازسه جهت درمرزهای جغرافیایی درمحاصره محور مقاومت قرارداشته است وازاین نظر با رویداد امروز اتفاق جدیدی نیفتاده است
- بنظر می‌رسد ترامپ این روزها بقدری درگیر مسائل انتخاباتی داخل آمریکاست که از یاد برده است همین چند هفته اخیر از شورای امنیت سازمان ملل در خصوص تمدید تحریم تسلیحاتی ایران یک "نه" بزرگ دریافت کرد. معطوف به همین سرگرمی و احیانا سردرگمی است که امروز از منبرهای رسمی کاخ سفید بکرات شنیده شد: صادرات اسلحه به ایران و از ایران نقض قوانین بین المللی است.
- واقعیت آن است که ایران نه برای تامین سلاح و نه برای صادرکردن آن کیسه ای ندوخته است چرا که در خلال 13سال گذشته نه نیازی به این مقولات پیدا کرده است و نه در دست یابی به تکنولوژی تسلیحاتی احساس عقب ماندگی کرده است مهم این است که با رخدا امروز صفحه‌ای دیگر بر صفحات ناکامی ترامپ درسیاست خارجی افزوده شده است.برهمین مبنا بنظر میرسد حاصل تهدیدهای امروز نیز سرنوشتی مانند تهدید به استفاده از مکانیسم ماشه به شیوه آمریکایی پیدا کند البته این بار علیه کل دنیا!

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان