آخرین اخبار

11. آذر 1399 - 20:11   |   کد مطلب: 39116
"عبدالله معلمی" نماینده دائم عربستان سعودی نزد سازمان ملل درگفتگویی تلوزیونی و در پاسخ به سوالی درخصوص ترور شهید فخری زاده از دست رفت یک دانشمند مسلمان را خسارتی برای جهان اسلام معرفی کرد.

به گزارش روداور به نقل از العالم, تحلیل:- در حالی که برخلاف دیگر کشورهای منطقه خلیج فارس سعودی از صدور بیانیه در محکوم کردن ترور دانشمند هسته ای ایرانی در روز جمعه گذشته امتناع کرد، عبدالله معلمی در گفتگو با تلوزیون ارتی روسیه این ماجرا را خسارتی برای دنیای اسلام معرفی کرد. تنها ماندن سعودی در این ماجرا و هم نام شدن این کشور با اسرائیل در مساله استقبال از پدیده شوم تروریسم در نگاه افکار عمومی یکی از دلایل ارائه سخنان نماینده سعودی در سازمان ملل در خصوص ترور دانشمند ایرانی است.

- این اقدام سعودی می تواند با این هدف صورت گرفته باشد که هرچه سریعتر این کشورخود از از آلوده شدن جدی در دستان رسانه ها ومقامات اسرائیلی نجات دهد. پیش از حادثه ترور دانشمند ایرانی رسانه های اسرائیلی از سفر نتانیاهو به عربستان و گفتگوی او با بن سلمان سخن گفته بودند و البته حجم اصرار این رسانه ها بر وقوع این دیدار و موضع دو پهلوی نتانیاهو در خصوص انچه ادعا می شد در نیوم صورت پذیرفته به قدری موثر واقع شد که تکذیب این مساله ازسوی "وزیر خارجه سعودی" نیز نتوانست نفی ان را در افکار عمومی جهانی تثبیت کند.

- با رفتن ترامپ از کاخ سفید به نظر می رسد مقامات سعودی بیش از هر زمان دیگر در بحران تصمیم سازی گرفتار امده اند. تلاش سعودی برای ترمیم روابط با ترکیه و قطر از جمله شواهد روشن این مساله است. اینکه وزیر خارجه سعودی به دیدار همتای ترک خود می شتابد و در عین حال رسانه ها ومقامات سعودی مکرر اعلام میکنند حل مشکلات این کشور با قطر نیازمند زمانی 24 ساعته است جملگی در راستای این نگاه است. در چنین حالتی دور ازذهن نیست که مقامات سعودی ترجیح دهند اتش فتنه و دشمنی را با ایران تا حدودی کاهش دهند، هرچند ایران هیچگاه نگاهی خصمانه به سعودی نداشته است.

- هرچند این اقدام معلمی می تواند نشانه ای مثبت از تغییر رویکرد عربستان نسبت به ایران بدست دهد اما به نظر می رسد تا رسیدن به بستری مهم از روابط غیر خصمانه از سوی عربستان و در خصوص ایران همچنان فاصله معناداری وجود داشته باشد و اولین قدم در کوتاه کردن این فاصله ان است که سعودی کوشش کند خود را از محور معروف غربی-عبری-عربی دور سازد.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان