آخرین اخبار

15. دى 1399 - 7:15   |   کد مطلب: 39286
معیشت نزدیک به ۷۰ درصد تویسرکانی ها وابسته به تولید گردو است و آفاتی همچون کرم مغزخور می تواند بر پیکره درختان زخ بزند، بنابراین مدیر انجمن گردوی این شهرستان روش های ساده اما موثر برای مبارزه با این آفت ارائه داده است.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ تویسرکان را به عنوان پایتخت طلای سبز ایران می شناسند، شهرستانی که با برخورداری از بیش از پنج هزار و ۶۰۰ هکتار باغ گردو و تولید سالانه در حدود ۱۷ هزار تن از این محصول حرف های بسیار در سطح کشور و جهان برای گفتن دارد.

در سال جاری این محصول باغی و استراتژیک تویسرکانی ها به همت محمدمهدی مفتح نماینده مردم، انجمن گردو و جهاد کشاورزی این شهرستان توانست عنوان جهانی شدن را از آن خود کند.

برای حفظ طعم و مرغوبیت گردوی تویسرکان که زندگانی و معیشت نزدیک به ۷۰ از مردم این دیار وابسته به آن است مراقبت های ویژه از درختان سر به فلک کشیده و باغات آن حتی در طول پاییز و زمستان نیاز است، تا درختان و محصول گردو دچار آفاتی همچون کرم مغز خور نشوند.

در این باره «عبدالله قمری» مدیر انجمن گردوی تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ درخصوص کرم گردو گفت: این نوع کرم در واقع پروانه‌ای است که لارو آن به طور عمده به میوه های دانه دار و ویژه تر به گردو آسیب می رساند.

وی با بیان اینکه حمله کرم گردو به درختان میزان باردهی و تولید آن را تا ۳۰ درصد کاهش می دهد، اظهار کرد: پروانه این کرم در فاصله زمانی اواخر اردیبهشت تا اواخر خرداد ماه دیده می شود و با نفوذ به میوه درختان باردهی را کاهش داده و در نهایت لارو آن در حوالی مردادماه با نفوذ از قسمت دم میوه، تغذیه از مغز گردو را آغاز می کند و به مرور از درون پوست چوبی زمینه ساز نابودی مغز گردو می شود. مدیر انجمن گردوی تویسرکان افزود: برای مقابله با این آفت درختان گردو دو روش کنترل شیمیایی و مکانیکی مورد استفاده قرار می گیرد.

قمری تصریح کرد: در روش مکانیکی باغداران می بایست پناهگاه زمستانه آفت را از بین ببرند و همچنین از گونی و یا نوار‌های مقوا چین‌دار استفاده کرده و با بستن آن دور تا دور تنه درخت، از ورود لارو‌ها جلوگیری کنند.

وی عنوان کرد: در حقیقت در روش دوم لاروها به جای آنکه به تنه درخت نفوذ کنند به درون سوراخ‌های مقوا می روند و البته کشاورزان فراموش نکنند که در اواخر زمستان مقواهای حاوی لارو‌ها را باز کرده و از بین ببرند.

مدیر انجمن گردوی تویسرکان درباره کنترل شیمیایی آفت کرم مغزخور گردو هم اظهار کرد: در این روش همزمان با خروج لارو‌ها از پوسته تخم و پیش از ورود آن به داخل میوه، از آفت کش ها و سموم متناسب که جهاد کشاورزی به تهیه آن توصیه می کند باید برای مبارزه با این آفت استفاده کرد.

قمری ادامه داد: بهره مندی از توصیه ها و نظرات کارشناسان جهاد کشاورزی و کلینیک های گیاه پزشکی برای مبارزه با آفات درختان میوه ده موثر است که در خصوص نابودی کرم مغز گردو نیز سموم خاص خود را دارند.

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان