آخرین اخبار

20. دى 1399 - 10:26   |   کد مطلب: 39311
برای پایان یافتن رنج کشاورز، کاهش نوسان قیمت، ایجاد اشتغال چند هزار نفری، ارزآوری چند صد درصدی برای کشور و کوتاهی دست دلالان، تنها یک راه باقی می‌ماند؛ ایجاد صنایع تبدیلی سیر یعنی همان کلیدواژه «جهش تولید».

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس-همدان، سولماز عنایتی: این بار «دردانه سفیدپوش» همدان، سوژه خبر ما شد. محصولی برجسته و دارای جایگاه جهانی که در کشورهایی چون بلغارستان، آلمان، فرانسه و ترکیه  نام آشناست و چندین هزار دلار به پای حبه‌های مرواریدی‌اش می‌ریزند.

شرکت‌های برند عطرسازی، آرایشی بهداشتی و دارویی دنیا آرزوی داشتن سیر همدان را در سر می‌پرورانند اما این نعمت خدادادی با بیشترین میزان ماده موثره در دامنه‌ی الوند «همدانا» رشد و نمو می‌کند و فرصتی طلایی برای استان است.

سالانه ۵۰ هزار تن سیر با ماندگاری بالا و  بیشترین میزان آلسین  معادل ۸۶ درصد در همدان تولید می‌شود که حداقل ۵۰ درصد از این میزان مازاد است و اگر از نوسان قیمت و بود و نبود بازار صادراتی بگذریم، به صورت خام راهی مرزها خواهد شد. اگرچه کارگاه‌های سنتی به سورت و بسته‌بندی و گاها اسلایس می‌پردازند اما عمده سیر تولیدی خام از کشور خارج می‌شود.

همزمان با صادرات این محصول بهترین بذرهای سیر خام بدون پرتودهی و عقیم‌سازی تقدیم کشورهای رقیب شده و رفته رفته از جذابیت بازار سیر همدان کم کرده است، امروز کشورهایی چون افغانستان و پاکستان با بذری که با قیمت ناچیز از همدان خریداری کردند به تولیدکننده سیر بدل شدند.

در این میان مشکلات صادرکنندگان  چون تعهد ارزی و پیمان‌سپاری از یک طرف و خام‌فروشی سیر هم از طرف دیگر پای دلالان را به داد و ستد این بازار باز کرد و عواقب فعالیت واسطه‌گران، ارزان فروشی محصول کشاورز و مبادله ریالی شده است.

بدون تردید برای پایان یافتن رنج کشاورز، کاهش نوسان قیمت، ایجاد اشتغال چند هزار نفری، ارزآوری چند صد درصدی برای کشور و کوتاهی دست دلالان تنها یک راه باقی می‌ماند، ایجاد صنایع تبدیلی سیر یعنی همان کلیدواژه «جهش تولید».

با ایجاد صنایع تبدیلی سیر ده‌ها محصول فرآوری شده تولید می‌شود که علاوه بر کشورهای همسایه، کشورهای اروپایی هم مشتری پر و پا قرص این تولیدات هستند  و ارزآوری ۴۰۰ درصدی نصیب ما می‌کنند این یعنی تولید ثروت، اشتغال پایدار و رونق اقتصادی که گره‌گشای بسیاری از مشکلات در استان خواهد بود.

شاید مسؤولان در گذشته اهمیت فرآوری سیر را نمی‌دانستند  اما امروز به ظرفیت استثنایی این مروارید گران‌بها پی‌بردند، پس وقت آن رسیده  وعده‌های مسؤولان از روی کاغذ روزنامه‌ها و خروجی خبرگزاری‌ها به مقام عمل درآید.

به منظور بررسی و یافتن پاسخ منطقی نبود صنایع تبدیلی «سیر» یک دل سیر پای صحبت مسؤولان و بخش خصوصی نشستیم.

به تناسب کشت سیر، صنایع تبدیلی نداریم

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به تشریح وضعیت کشت سیر در همدان می‌پردازد و می‌گوید: سیر تولیدی در کشور در دو سال گذشته ۱۳۳ هزار تن بوده که ۵۱ هزار تن از آن یعنی ۴۰ تا ۵۰ درصد تولید کشور  به استان اختصاص دارد.

علی بایگانه با تأکید بر اینکه سال زارعی گذشته ۴۲ هزار تن سیر خشک در ۴ هزار هکتار سطح زیر کشت در استان تولید شده است تصریح می‌کند: ۸ هزار و ۳۰۰ تن نیز سیر تر برای مصرف تازه خوری تولید شده است.

وی از روند کاهشی تولید سیر در دو سال گذشته خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: کاهش قیمت سیر باعث کاهش روند تولید شده بود اگرچه در سال زارعی ۹۹- ۹۸ به علت شیوع کرونا و تاثیر ویروس‌کُشی این محصول قیمت سیر افزایش پیدا کرد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به قیمت فعلی این محصول اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر سیر بین ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان در بازار کلی‌فروشی و در مرحله خرده‌فروشی به قیمت ۲۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی از آمار صادرات سیر استان همدان سخن به میان می‌آورد و ادامه می‌دهد: سال ۹۸ بالغ بر ۲۰ هزار تن سیر خشک از همدان به ارزش ۱۷ میلیون دلار صادر شده است.

بایگانه فعالیت چهار شرکت صنایع تبدیلی با ظرفیت جذب ۲ هزار تن سیر در استان را یادآوری می‌کند و می‌افزاید: کارخانجات شوری و ترشی و صنایع غذایی سوسیس و کالباس از سیر همدان استفاده می‌کنند.

وی عنوان می‌کند: در جای جای استان همدان سیر کشت می‌شود اما شهرستان همدان، بهار و تویسرکان جزو شهرستان‌های مهمی هستند که در زمینه کشت، داشت و برداشت این محصول حرف برای گفتن دارند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه برای ثبت جهانی سیر همدان اقدام شده است یادآور می‌شود: متاسفانه در شرایط تحریم‌های ظالمانه علیه کشور امکان واریز وجه مورد نیاز وجود نداشته و ثبت جهانی نهایی نشده است.

وی به برگزاری جشنواره‌های سالانه سیر اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر به تناسب تولید ۴۰ تا ۵۰ هزار تنی سیر در همدان صنایع تبدیلی نداریم و قطعا  نظر ما بر این است که بیش از اینها باید واحد فرآوری سیر راه‌اندازی شود.

بایگانه با تأکید بر اینکه برندسازی سیر در حوزه صنایع تبدیلی حائز اهمیت است خاطرنشان می‌کند: برای احداث صنایع تبدیلی باید سرمایه‌گذاران ورود کنند و سیستم دولتی در راستای ایجاد این واحدها بسته‌های مشوقی در نظر بگیرد تا سرمایه‌گذار جذب و حمایت شود.

زوایای پیدا و پنهان فرآوری سیر

دبیر کمیته سیر استان همدان نیز با بیان اینکه بیش از یکصد کشور در جهان سیر تولید می‌کنند و بیشترین میزان تولید این محصول به کشورهای آسیایی اختصاص دارد می‌گوید: جایگاه ایران در محصول سیر رتبه ۲۵ جهان است اگرچه از نظر کیفیت سیر همدان حرف اول را در دنیا می‌زند و آلسین، ماده موثره این محصول بالاترین میزان است.

سعید میرزایی به ویژگی‌های خاص این محصول اشاره می‌کند و می‌افزاید: سیر کاشتی کم‌آب‌بر و کم‌هزینه است از همین رو متولیان امر می‌توانند کشاورزان را ترغیب به این کشت کنند.

وی با تأکید بر اینکه سالانه ۵۰ هزار تن سیر خشک با ماندگاری بالا در همدان تولید می‌شود ادامه می‌دهد: در بسیاری از استان‌های کشور سیر به صورت تازه‌خوری با ساقه سبز برداشت و در بازار عرضه می‌شود که ماندگاری طولانی‌مدت ندارد.

دبیر کمیته سیر استان همدان  یادآور می‌شود:  این محصول فرصت بسیار خوبی برای استان محسوب می‌شود به ویژه اینکه حتی پوست کاهی سیر دارای خاصیت و کاربرد است در حالی که متاسفانه صنایع تبدیلی خاصی در این زمینه ایجاد نشده به طوری که حتی سردخانه تخصصی سیر هم در استان احدث نشده است.

وی در ادامه از ایجاد سردخانه سیر در همدان خبر می‌دهد و می‌افزاید: اخیرا چند سردخانه تخصصی سیر در حال احداث است که جای بسی خوشحالی دارد.

میرزایی در ادامه به چرایی نبود صنایع تبدیلی اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از مشکلات محصول سیر بوی آن و فاضلاب اسیدی است که از این محصول ایجاد می‌شود و به تاسیسات آب و فاضلاب صدمه وارد می‌کند بنابراین اجازه فعالیت به واحدهای فرآوری در این حوزه داده نمی‌شود.

وی از ظرفیت اقتصادی و اشتغالزایی محصول سیر یاد می‌کند و ادامه می‌دهد: سیر همدان در جهان معروف بوده، از همین رو قابلیت فرآوری و ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی را دارد.

سیر در چنبره سنت

این فعال عرصه تولید و عرضه سیر با تأکید بر اینکه افزایش تولید و نبود صنایع تبدیلی یکی از مشکلات کشاورزان است بیان می‌کند: نبود بازار تضمینی باعث ضرر و زیان کشاورز می‌شود به طوری که دو سال بیش صادرات چندانی نداشتیم و کشاورزان دچار زیان شدند در حدی که برخی از تولیدکنندگان زمین را شخم زده و محصول را برداشت نکردند؛ با ایجاد صنایع تبدیلی مشکلات این چنینی رفع خواهد شد و کشاورز با خیالی آسوده به کاشت و داشت و برداشت می‌پردازد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به فعالیت سنتی و اشتغال خانگی بیش از ۶۰ روستا در همدان اشاره می‌کند و می‌افزاید: این روستاییان مشغول پوست‌گیری، سورت و بسته‌بندی سیر  هستند اگرچه امروز وقت آن رسیده از سنت‌ها فاصله گرفته و وارد مرحله صنعتی شویم چراکه بازار فرآوری سیر تا آن سوی مرزها و آن سوی قاره‌ها  ادامه دارد.

هزاران اشتغال خفته در همدان

میرزایی از اشتغال ۱۵ هزار نفری کارگاه‌های سنتی سیر همدان یاد می‌کند و می‌گوید: با فعالیت سنتی این ۶۰ روستا ۱۵ هزار شغل ایجاد شده است از همین رو راه‌اندازی صنایع تبدیلی این محصول اشتغال چند هزار نفری برای استان به ارمغان خواهد آورد.

وی با بیان اینکه صنایع تبدیلی سیر یک حلقه مفقود است عنوان می‌کند: شاید مسؤولان در گذشته نمی‌دانستند این محصول چه ظرفیتی دارد و چطور مشکلات اقتصادی و اشتغال استان را حل می‌کند اما  امروز به جایی رسیدند که احساس نیاز می‌کنند  و اهمیت محصول سیر را دریافتند، اگر مسؤولان با تمام توان به دنبال ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری باشند از خام‌فروشی این محصول نیز جلوگیری می‌شود.

این فعال عرصه تولید و عرضه سیر یکی از آسیب‌های سیر همدان را نبوده برنامه مدون می‌داند و اضافه می‌کند:  تنها توجه به محصول سیر و ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در این محصول گره‌گشای بسیاری از مشکلات استان خواهد بود.

غفلت گران

وی در ادامه به صادرات  ۳۵ هزار تنی سیر خام در سال گذشته اشاره می‌کند و می‌افزاید: سال گذشته رقم قابل توجهی سیر به کشورهایی چون افغانستان، پاکستان و عراق صادر شد اما متاسفانه غفلت کرده و سیر خام را بدون پرتودهی و عقیم‌سازی دو دستی تقدیم کشورهای رقیب کردیم.

میرزایی با بیان اینکه بهترین بذرها با قیمت ناچیز بدون عقیم‌سازی به کشورهای همسایه صادر شد و بازار صادراتی را از دست دادیم  تصریح می‌کند: امسال کشورهایی چون پاکستان و افغانستان با سیر همدان اقدام به کشت کردند و تا حدودی دیگر احتیاجی به ما ندارند.

وی با تأکید بر اینکه همدان یکی از صادرکنندگان مطرح سیر در کشور به شمار می‌رود یادآور می‌شود: با خام‌فرشی سیر به کشورهای همسایه امروز فرصت صادرات را از دست داده‌ایم.

دبیر کمیته سیر استان همدان به تشریح حل مشکل خام فروشی با دستگاه‌های پرتودهی و عقیم‌سازی می‌پردازد و می‌افزاید: صنعت عقیم‌سازی و پرتودهی بر محصولات کشاورزی در غرب کشور حائز اهمیت بوده و توجیه اقتصادی فراوانی دارد اگرچه این صنعت نیازمند سرمایه‌گذاری هنگفتی است.

وی در بخش دیگر به ورود سیر به بورس کالا اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: امسال برای اولین بار سیر همدان وارد بورس کالا شده و در حال حاضر روند اداری این طرح طی و آنالیزها و بررسی‌های لازم صورت گرفته است و به محض اینکه برداشت محصول انجام شود اولین عرضه سیر در بورس کالا اتفاق خواهد افتاد.

اسانس‌های میلیاردی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان نیز در این باره با بیان اینکه موقعیت استراتژیک و جغرافیایی استان باعث شده مواد موثره سیر همدان در بالاترین میزان خود قرار گیرد و در کشور جایگاه ویژه‌ای را از آن خود کند می‌گوید: علاوه بر کشورهای همسایه کشورهای اروپایی هم خواهان سیر همدان هستند.

علی محمودی از شرکت‌های معتبر داروسازی مثل شرکت بایر آلمان که طالب سیر همدان هستند یاد می‌کند و ادامه می‌دهد: متاسفانه استان علیرغم جایگاهی که در کشت سیر دارد در فرآوری بسیار عقب مانده است.

وی به اهمیت این محصول در شرکت‌های معتبر عطرسازی پاریس اشاره می‌کند و می‌گوید: ماندگاری عصاره بوی سیر در صنعت عطرسازی کاربردی است، بنابراین در بازار لندن هر لیتر اسانس سیر ۹۰ هزار دلار معادل حدود ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود، پس ظرفیت این محصول جادویی بیش از تصورات ذهنی ماست.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان یادآور می‌شود: در پنج سال گذشته اقداماتی در راستای فرآوری سیر به صورت سنتی انجام شده به نحوی که ۲۰۰ واحد فرآوری خانگی مشغول پوست‌گیری و خلال سیر هستند و با همین اندک بضاعت صادرات سیر خشک خلال شده به کشورهای همسایه انجام می‌شود.

اگر سرمایه‌گذاران بدانند ...

وی با تأکید بر اینکه متاسفانه تا کنون صنایع تبدیلی این مروارید گران‌بها پا نگرفته است می‌افزاید: مسؤولان استان باید در این زمینه توجه لازم را داشته باشند و اقدامات موثری انجام دهند به طوری که سرمایه‌گذار حین سرمایه‌گذاری دچار دردسرهای فراوانی با سازمان امور مالیاتی، اداره تامین اجتماعی و دیگر نهادهای دولتی ‌نشود.

محمودی به اهمیت فرهنگ‌سازی و شفاف‌سازی صنایع تبدیلی و تکمیلی سیر اشاره و اضافه می‌کند: در این حوزه اقدامات چشمگیری صورت نگرفته و اغلب سرمایه‌گذاران از میزان سودآوری، ارزآوری و بازارهای صادراتی این محصولات مطلع نیستند.

وی در ادامه از نبود سردخانه تخصصی سیر در استان سخن به میان می‌آورد و می‌گوید: کشاورزان برای انبارداری و نگهداری سیر از استان البرز استفاده می‌کنند بنابراین ایجاد سردخانه‌های تخصصی سیر علاوه بر اشتغالزایی، بستری برای ایجاد صنایع تبدیلی خواهد بود.

این صادرکننده با بیان اینکه فرآوری سیر نیازمند سرمایه‌ هنگفت نیست اما در استان مغفول مانده است ادامه می‌دهد: میزان ارزآوری و وجود بازارهای صادراتی ثابت منجر به جذب سرمایه‌گذار در این حوزه خواهد شد اگرچه قول مساعد و قطعی دولتمردان پشتوانه مهمی برای سرمایه‌گذاران محسوب می شود.

وی با تأکید بر اینکه محصولات فراوانی از فرآوری سیر تولید می‌شود بیان می‌کند:  محصولات فرآوری سیر در کشورهای اروپایی از جمله آلمان، فرانسه، بلغارستان و ترکیه بسیار خواهان دارد و ارزش افزوده چشمگیری نصیب کشور می‌کند، محصول سیر از لحاظ خوراکی جزو محصولات استراتژیک نیست اما قطعا در زمینه محصولات فرآوری جزو محصولات استراتژیک به شمار می‌رود.

ارزآوری ۴۰۰ درصدی

محمودی با اشاره به اینکه اهمیت فرآوری سیر و ارزآوری ۴۰۰ درصدی این محصولات بر هیچ کس پوشیده نیست یادآور می‌شود: با فرآوری محصولات کشاورزی هیچ حد و مرزی برای بازار هدف وجود ندارد چراکه این محصولات در مدت‌های طولانی تاریخ انقضا خواهند داشت و با بسته‌بندی‌های مناسب تولید و عرضه می‌شوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به مشکلاتی چون تعهد ارزی، پیمان‌سپاری و... که گریبان‌ صادرکنندگان را گرفته می‌پردازد و اضافه می‌کند: امیدوارم در آینده نزدیک مسؤولان در ستاد اقتصاد مقاومتی بر این مشکلات فائق آیند چراکه این مسائل زمینه‌ساز موانع بعدی صادرات می‌شود به این نحو که کار به واسطه‌ها که اغلب مرزنشین هستند کشیده شده و عواقب فراوانی برای بخش کشاورزی به همراه دارد.

باز هم پای یک دلال در میان است...

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان ارزان فروشی محصول کشاورزان را از عواقب فعالیت دلالان می‌داند و می‌افزاید: واسطه‌ها با ریال مبادله انجام می‌دهند و در حقیقت صادرات واقعی و ارزآوری صورت نمی‌گیرد از همین رو ساماندهی این مهم بسیار ضروری است.

وی با بیان اینکه فرآوری محصولات کشاورزی یکی از راه‌های حذف واسطه‌ها خواهد بود عنوان می‌کند: وقتی محصولات خام به محصولات فرآوری شده تبدیل ‌شوند قوانین صنعتی بر محصول حاکم می‌شود و صادرات محصولات فرآوری شده دارای قوانین خاص و اغلب از مبادی رسمی انجام خواهد شد.

محمودی قوانین صادراتی حاکم بر بازار را مندرس می‌داند و می‌گوید: قوانین تجارت مناسب امروز نیست، این قوانین ۶۰ سال پیش تدوین شده و امروز با بروز و ظهور فضای مجازی و پیشرفت تکنولوژی کاربرد چندانی ندارند.

وی به بستر صادراتی امروز اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: فضای مجازی بستری برای  تبلیغات و خرید و فروش محصولات صادراتی شده است بنابراین ما نیازمند وضع قوانین جدید هستیم.

این صادرکننده به تشریح ورود تبعه کشورهای همسایه به ایران، افتتاح حساب بانکی و خرید مستقیم از کشاورز می‌پردازد و می‌افزاید: هر فردی که وارد کشور می‌شود می‌تواند کارت بانکی داشته باشد و خیلی ساده خرید انجام دهد اگرچه کار غیرقانونی در این بین صورت نگرفته اما باید جلوی این اتفاق گرفته شود و ساماندهی صورت گیرد چراکه این موضوع به غیر از بی‌قانونی چیز دیگری نیست.

وی نهایتا به نکته طلایی فرآوری سیر اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: با ایجاد صنایع تبدیلی سیر محصول هیچ کشاورزی روی دستش باقی نخواهد ماند و کشاورز با امید و عشق محصول با کیفیت تولید و با قیمت تضمینی به کارخانه‌ها عرضه می‌کند.

فرآوری سیر حامی کشاورز

مدیرعامل شرکت تعاونی سیرکاران همدان  سیر استان را زبانزد عام و خاص می‌داند و با تأکید بر اینکه در سال جاری با افزایش هزینه‌های تولید و کاهش میزان صادرات روبرو بودیم اظهار می‌کند: افزایش هزینه‌های دستمزد، کود و حمل‌ونقل، هزینه کشت سیر در هر هکتار را به بیش از ۱۳۰ میلیون تومان رسانده است.

حجت‌الله حیدریان با بیان اینکه در هر هکتار بالغ ‌بر ۱۲ تا ۱۶ تن سیر برداشت می‌شود اضافه می‌کند: با برداشت ۱۲ تن محصول در هر هکتار  قیمت تمام شده سیر به ازای هر کیلو ۱۰ هزار تومان خواهد بود که با قیمت فروش یکسان است.

وی با ابراز تاسف از نبود فرآوری سیر در همدان ادامه می‌دهد: در استان واحد صنایع تبدیلی سیر آنچنانی احداث نشده در حالی‌ که  ظرفیت فرآوری این محصول بسیار بالا و همدان به عنوان قطب تولید سیر با کیفیت مطرح است.

مدیرعامل شرکت تعاونی سیرکاران همدان تأکید می‌کند: با ایجاد فرآوری سیر، سود اصلی نصیب کشاورز و صادرکننده خواهد شد در حالی که امروز این محصول توسط دلالان به کشورهای همسایه ارسال می‌شود که ارزان فروشی محصول و خرید با ریال را در پی دارد.

چشم کشاورزان به دست دلالان

یک تولیدکننده سیر در همدان به فعالیت واسطه‌ها برای صادرات سیر اشاره می‌کند و می‌افزاید: اگر واسطه‌ها نباشند به هیچ وجه امکان ارسال محصول را نداریم چراکه واسطه‌ها به بازار هدف و زبان کشور مقصد اشراف دارند و به ازای هر کیلو سیر حدود ۵ هزار تومان هزینه دریافت می‌کنند و بین خریدار و فروشنده قرار می‌گیرند.

محمود یارمحمدی با تأکید بر اینکه ایجاد صنایع تبدیلی سیر برای بازارهای صادراتی بسیار مهم و حیاتی است تصریح می‌کند: کشورهای اروپایی و آسیایی خواهان محصولات فرآوری شده سیر هستند.

وی یادآور می‌شود:  تا به حال کارخانه‌ای که مستقیم محصول تولیدی کشاورزان را با این حجم از تولیدکننده خریداری کند در استان احداث نشده و از طرف دیگر هم متاسفانه در بازار سیر دلالان نباشند کاری پیش نمی‌رود.

این تولیدکننده سیر در همدان با اشاره به اینکه دستگاه مکانیزه سورت و پوست‌گیری سیر از چین وارد می‌شود اضافه می‌کند: محصول سیر همانند صنایع دستی است و باید با دقت و ظرافت فرآوری تا کیفیت محصول حفظ شود.

وی از حجم بالای تولیدات سیر در استان یاد می‌کند و می‌گوید: باید تعدادی واحد صنایع تبدیلی ایجاد شود تا حجم تولید سیر استان را پاسخگو باشد و محصول مازاد فرآوری و سپس از مبادی رسمی صادر می‌شود.

ایجاد شهرک تخصصی، راهکاری برای حل مشکلات همیشگی سیر

مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی استان همدان با ارائه آماری به بیان راهکار حل مشکلات سیر می‌پردازد و عنوان می‌کند: در حال حاضر چهار واحد فرآوری سیر با ظرفیت ۲ هزار تن پروانه بهره‌برداری دریافت کرده‌اند و ۸۸ واحد ترشی و شوریجات در استان فعال هستند که سالانه ۶ هزار تن از سیر تولیدی همدان را به صورت مروارید شده استفاده می‌کنند

حسن محمدی یادآور می‌شود: هم اکنون ۸ هزار تن از ۴۲ هزار تن سیر تولیدی استان جذب می‌شود اما با تولید مازاد این محصول با همکاری کمیته سیرکاران به دنبال ایجاد شهرک تخصصی سیر هستیم.

وی از برگزاری جلسات متعدد و پیگیری‌های مکرر به منظور ایجاد شهرک فرآوری سیر خبر می‌دهد و می‌گوید: در آینده نزدیک زمینی به وسعت ۳۰ هکتار به شهرک تخصصی سیر تبدیل خواهد شد.

مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی استان همدان به استقرار ۸۰ واحد فرآوری و بسته‌بندی سیر در این شهرک اشاره و اضافه می‌کند: با احداث این شهرک زنجیره تولید کامل سیر در همدان تشکیل و مشکل فرآوری و صادرات این محصول برای همیشه حل و فصل خواهد شد.

وی  با تأکید بر اینکه اگر این شهرک پا نگیرد مشکل فرآوری سیر همدان به این زودی‌ها حل نخواهد شد اظهار می‌کند: با ایجاد شهرک فرآوری سیر حداقل ۲ هزار نفر به صورت مستقیم و ۱۰ هزار نفر نیز به صورت غیر مستقیم شاغل خواهند شد.

محمدی از توجه کشورهای مقاصد صادراتی به فرآوری سیر سخن به میان می‌آورد  و می‌گوید: تمام محصولات فرآوری شده از سیر در کشورهای خارجی خواهان دارد و صادرات صنایع تبدیلی این محصول  مشمول زمان نخواهد شد.

وی به ارزش افزوده چند برابری فرآوری سیر تأکید و تصریح می‌کند: با احداث واحدهای فرآوری این محصول، نوسان قیمت سیر خشک کاهش می‌یابد و می‌توان علاوه بر حفظ بازارهای موجود، بازارهای صادراتی بیشتری جذب کرد.

دبیر کمیته سیر استان همدان  نیز شهرک تخصصی سیر را راهکار ایجاد صنایع تبدیلی سیر می‌داند و اضافه می‌کند: شهرک تخصصی سیر بستری برای ایجاد صنایع تبدیلی این محصول است که جلسات متعددی برای پیگیری و ایجاد این شهرک برگزار شده، امیدوارم در دهه فجر عملیات اجرایی این شهرک تخصصی آغاز شود.

سعید میرزایی با بیان اینکه بیش از هر محصول دیگری می‌توان از سیر محصولات متنوعی تولید و فرآوری کرد خاطرنشان می‌کند: محصولاتی چون اسانس سیر، کیک سیر، نان سیر، اسلایس سیر و...  از این محصول جادویی تولید می‌شوند، پس ما باید به دنبال راهکاری باشیم تا از این فرصت به عنوان بازار ثابت و همیشگی استفاده کنیم.

وی ایجاد شهرک فرآوری سیر و تمرکز مشاغل مرتبط با این محصول در یک محیط تخصصی را عاملی برای رفع  مشکلات می‌داند و یادآور می‌شود: با ایجاد این شهرک تخصصی بارانداز سیر کشور در همدان تعریف خواهد شد به طوری که زنجیره تولید از صفر تا صد در این شهرک فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان