آخرین اخبار

5. بهمن 1399 - 15:11   |   کد مطلب: 39379
نیروهای قسد مورد حمایت آمریکا، به تنش های خود در شمال سوریه برای بستن راه هر گونه تفاهم با دولت سوریه ادامه می دهد تا ظاهرا با اقدامات پیشروانه، اهداف جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در پرونده سوریه را اعلام کند.

به کزارش رودآور به نقل از العالم – تحلیل روز: در تحولی مورد توجه در سوریه همزمان با اولین روزهای دولت جدید امریکا ،نیروهای موسوم به دموکراتیک (قسد) مراکز دولتی سوریه و مناطق تحت تسلط خود در الحسکه و القامشلی را محاصره کرده و ورودی‌ها و خروجی‌های منتهی به مناطق تحت تسلط ارتش سوریه را بسته و مانع از رسیدن مواد غذایی به آنجا شده و دهها غیر نظامی بی سلاح را بازداشت کردند.

نیروهای قسد ادعا می کنند این بحران امنیتی واکنشی به محاصره مناطق تل رفعت، مناطق الشیخ مقصود و الاشرفیه در حلب توسط ارتش سوریه است در صورتی که منابع رسمی کاملا آن را تکذیب می کنند. این در حالی است که برخی آگاهان از مسائل سوریه معتقدند این محاصره در پاسخ به درخواست های امریکا برای تنگ کردن محاصره مناطق تحت تسلط دولت سوریه در دو شهر در قالب 4 شرط نخست توقف کامل پمپاژ نفت به مناطق تحت تسلط دولت سوریه، به ثمر نشاندن مذاکره کردها با یکدیگر و رفع موانع و کاهش تنش با ترکیه است.

بدون شک نوع دشمنی کردها و ترک‌ها مشخص است به گونه ای که ترک‌ها، قسد را گروهی تروریستی می داند که دائما در صدد هدف قرار دادن وی و نابود کردن و خارج کردنش از منطقه است اما این بار این رابطه شکل دیگری در شمال سوریه به خود گرفته زیرا هر دو به شکلی موازی شهروندان سوریه را تحت فشار قرار داده و رنج و گرسنگی و تشنگی اشان را افزایش داده اند زیرا ترکیه و گروه‌های تروریستی هوادارش، با جلوگیری از فعالیت ایستگاه آبرسانی علوک برای هشتیمن روز متوالی و جلوگیری از پمپاز آب از آن، زندگی یک میلیون شهروند الحسکه و ریف غربی الحسکه را تهدید می کنند.

به نظر می رسد طرف‌های فعال در شمال سوریه، پیش از دانستن بهایی که واشنگتن از هر طرف و در راس آن قسد می گیرد، بهای بالایی در نظر گرفته اند زیرا تلاش های بی وقفه کردها برای بحرانی کردن وضعیت با دولت سوریه؛ ماموریت روسیه در شمال سوریه را دشوار می کند و به نظر نمی رسد ماموریت مسکو در برابر لجبازی کردها در محاصره یا حمله به پایگاه‌های ارتش سوریه آسان باشد. و به نظر می رسد قسد راه را بر روی هرگونه تفاهم با دمشق جهت جلب رضایت امریکایی ها و دولت جدید بسته است

به گفته دیده بان حقوق بشر سوریه، بحران امنیتی قسد همزمان با بحران های نظامی آغاز شد زیرا درگیری های خشونت آمیزی روز شنبه میان ارتش سوریه و نیروهای دموکرات سوریه به زخمی شدن افرادی در القامشلی در شمال شرق سوریه منجر شد.

و این درگیری ها چندین ساعت طول کشید و پس از میانجی گری نیروهای روسیه ،آرامش به مناطق شهر القامشلی حاکم شد و این درگیری ها موجب شد تا ساکنان این شهر به مناطق امن تربروند. به گفته دیده بان سوریه، هنوز دو شهر الحسکه و القامشلی شاهد بحران با بسیج بی وقفه نیروست زیرا نیروهای کرد به محاصره مناطق تحت تسلط ارتش سوریه و محل استقرار مربع های امنیتی دو شهر ادامه می دهد.

دیده بان حقوق بشر گفت: نیروهای روسیه در صدد حل اختلافات دولت خودگردان مناطق شمال و شرق سوریه از سویی و نیروهای ارتش سوریه از سوی دیگر هستند اما این تلاش ها تاکنون به نتیجه نرسیده است.

ناظران معتقدند دلایل قسد برای پیش گرفتن سیاست های جدید و بحرانی، اطمینان دادن به اسرائیل برای ادامه هدفگیری برخی مناطق آنجاست و برخی اهداف راهبردی نیز در سوریه برای مانع تراشی میان رابطه عراق و سوریه و ادامه قطع رابطه آنان برای جلوگیری از بهبود وضعیت سوریه است که مورد تایید کشورهای بازیگردر سوریه است.

بنابراین اقدامات بحرانی قسد همزمان با اقدامات ترکیه در شمال سوریه و ناکامی میانجیگری روسیه برای تفاهم با دمشق علیرغم انعطاف پذیری سوریه ، بیانگر رویکردهای خطرناک کردها و آمادگی برای اجرای دستورات دولت جدید امریکا پس از آغاز رئیس جمهوری جو بایدن است.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان