آخرین اخبار

6. بهمن 1399 - 22:48   |   کد مطلب: 39381
امروزه با استقبال جامعه از فناوری های نوظهور، فشار یک دکمه روی صفحه‌کلید گوشی یا کامپیوتر می‌تواند به‌مراتب خطرناک‌تر از یک بمب باشد.

به گزارش رودآور به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، جرائم اینترنتی به یک معضل جدی در فضای سایبر تبدیل شده و اگر انگیزه عمده جرائم رایانه‌ای را مالی بدانیم، کلاهبرداری رایانه‌ای سهم اصلی در حوزه جرائم مالی را به خود اختصاص داده و حجم زیادی از خسارات مالی ناشی از جرائم اینترنتی در نتیجه کلاهبرداری اینترنتی است.

امروزه با گسترش و پیشرفت فناوری اطلاعات و استقبال جامعه از فناوری های نوظهور، وارد عصر جدیدی به نام عصر ارتباطات یا سایبری شده ایم؛ هنگامه‌ای که با وجود تمام فرصت‌های اطلاعاتی و آموزشی، تهدید‌هایی نظیر جرائم رایانه‌ای را نیز برای مخاطبان به همراه دارد.

افزایش جرائم رایانه‌ای مختلف، موجب بروز آسیب‌ها و خسارات زیادی در جامعه می‌شود. برخی از این جرائم، مبانی اخلاقی و روابط اجتماعی جامعه را هدف قرار می‌دهند و بعضی دیگر، آسیب های درخور توجه اقتصادی به جامعه وارد می‌کنند. از میان جرائم رایانه‌ای، کلاهبرداری جرمی کاملا شاخص محسوب می‌شود.

تعریف جرم کلاهبرداری رایانه ای

در ماده ۱۳ قانون جرائم رایانه‌ای، هرگونه استفاده غیر‌مجاز از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی برای ارتکاب اعمالی از قبیل واردکردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف‌کردن داده‌ها یا مختل‌کردن سامانه و تحصیل وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری را جرم رایانه‌ای می‌گویند. شیوه و شگرد‌های کلاهبرداری رایانه‌ای به یکی از این اشکال است: ۱- فیشینگ، ۲- حراج آنلاین، ۳- از‌طریق چت، ۴- از‌طریق اعلام برنده‌شدن در قرعه‌کشی، ۵- از‌طریق فروش اعتبارات، ۶- از‌طریق ارسال نامه اینترنتی (ایمیل) ۷- از‌طریق آگهی تبلیغاتی و ۸- حمله‌های کلاهبرداری اعتبارسنجی.

مراقب ایمیل‌های اسپم و فیشینگ باشید

یکی از راه‌های ساده برای هکر‌ها نفوذ به گوشی از طریق صندوق پست الکترونیک است. ایمیل‌های فیشینگ به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که که با فریب شما امکان دسترسی به اکانت را فراهم می‌کنند. از کلیک بر روی ایمیل‌های تبلیغاتی، باز کردن پیوست‌های مشکوک یا اجرای به‌روزرسانی‌های اپی که از طریق ایمیل یا پیامک تبلیغ می‌شوند خودداری کنید.

هرگز از دستگاه‌هایی که متعلق به شما نیستند، آنلاین خرید نکنید. همچنین از شبکه‌ای که به امنیت آن مطمئن نیستید نیز برای خرید آنلاین استفاده نکنید. در غیر اینصورت داده‌های شما توسط هکر‌های خرابکار کپی می‌شود.

برای خرید آنلاین امن همیشه باید: از شبکه امن و از رمزعبور‌های قدرتمند استفاده کنیدو هرگز اطلاعات کارت‌های بانکی خود را روی فروشگاه‌های آنلاین ذخیره نکنید.

هرگز USB‌ای که نمی‌دانید از کجا آمده است را به لپ‌تاپ خود وصل نکنید USB و CD‌ها به راحتی می‌توانند توسط انواع بد‌افزار‌ها آلوده شوند. مجرمان اینترنتی اغلب از پروفایل‌های جعلی برای شروع دوستی با هدف خود استفاده می‌کنند. هدف اکثر آن‌ها بدست آوردن اعتماد و سپس گرفتن اطلاعات از شماست.

هنگام وارد کردن رمزعبور خود، مراقب باشید کنار دستی یا پشت سری شما آن را نبیند و در پایان گر برایتان امکا‌ن‌پذیر است نر‌م‌افزار آنتی‌ویروس را از شرکت مطمئن خریداری کنید. مطمئن شوید که آنتی ویروسی که استفاده می‌کنید به روز و قابل اعتماد باشد.

یکی از مهم‌ترین نکته‌های حفظ امنیت دیجیتال این است که در هر حسابی که می‌توانید از گزینه احراز هویت دو عامله استفاده کنید. کد دوم را می‌توانید از طریق SMS یا اپلیکیشن دریافت کنید.

حساب‌های مالی خود را هر هفته بررسی کنید. دنبال فعالیت‌های مشکوک و غیر قابل انتظار بگردید. اگر چیز مشکوکی پیدا کردید، به بانک اطلاع دهید و رمزعبور حسابتان و سایر حساب‌هایی که به آن وابسته است را تغییر دهید.

فعالیت‌های آنلاین خود را ردیابی کنید

برای حفظ امنیت دیجیتال خود خیلی مهم است که فعالیت‌های آنلاینتان را بررسی کنید

قدم اول: لیست تمام حساب‌های آنلاین خود را داشته باشید

قدم دوم: مطمئن شوید که رمزعبور آن‌ها منحصر بفرد و قدرتمند است.

قدم سوم: اگر از برخی از حساب‌های خود بیش از ۶ ماه استفاده نکرده‌اید، آن‌ها را پاک کنید.

مهم ترین دلایل بروز این جرائم را می توان نبود کنترل اجتماعی، عدم آشنایی با قوانین و حقوق اجتماعی، صنعتی‌شدن جوامع، عملکرد ضعیف دستگاه‌های نظارتی، تغییرات سریع فناوری اطلاعات و ضعف آموزش فرهنگی دانست.

با نگاهی به مطالب علمی می‌بینیم که کارشناسان می‌گویند امروزه فشار یک دکمه روی صفحه‌کلید کامپیوتر می‌تواند به‌مراتب خطرناک‌تر از یک بمب باشد.

ایجاد ضربه عاطفی به خانواده مال‌باختگان به‌واسطه فروپاشی خانواده و تبعات ناشی از آن، ایجاد اختلافات خانوادگی به‌واسطه از‌دست‌دادن منابع اقتصادی خانواده و سخت‌شدن معیشت، پایمال‌شدن حقوق شهروندی و از‌بین‌رفتن اموال شخصی افراد، ایجاد بی‌اعتمادی در خانواده و فامیل، عدم اعتماد اجتماعی به مؤسسات خیریه که با نیت صحیح اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی می‌کنند و از‌بین‌رفتن انگیزه کار و تلاش و سرمایه‌گذاری در فضای اینترنت را می‌توان از پیامد‌های وقوع جرائم اینترنتی در جامعه عنوان کرد.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان