آخرین اخبار

7. بهمن 1399 - 0:23   |   کد مطلب: 39384
مدیر میراث فرهنگی تویسرکان از فعالیت ۸ هزار و ۵۰۰ نفر در ۵ هزار و ۶۰۰ کارگاه مختلف صنایع دستی در این شهرستان خبر داد و گفت: در چهار سال گذشته نزدیک به ۱۶ میلیارد تومان تسهیلات به فعالان این عرصه پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ در جای جای ایران اسلامی در هر منطقه ای سوغاتی ها و صنایع دستی خاصی خودنمایی می کند و مسافران و گردشگران را برای خرید آن ها به بازار آن شهرستان می کشاند و اما در تویسرکان با 6 هزار سال قدمت در گذر زمان همچنان برخی سوغاتی ها و صنایع دستی جایگاه خود را حفظ کرده است. صنایع دستی و سوغات، نماد فرهنگ و آداب و رسوم بومی هر منطقه محسوب می شود که می توان با معرفی آن صنایع به روش های مختلف در جذب گردشگر و به اصطلاح رونق صنعت گردشگری کمک بسیار کرد.
گردو، بادام، پشمك، نقل و نبات، عسل، سماق، منبت كاري، صابون محلي، انواع آلو، شاطه حلوا، برخی از سوغاتی ها و حکاکی بر روی سنگ، قلم زنی روی فلز، قلاب بافی، سفال، تکه دوزی، کتیبه کاری، چرم دوزی، معرق- منبت، مبل و منبت کاری و معرق کاری برخی از صنایع دستی شهرستان تویسرکان است.
*استادکاران تویسرکانی در حوزه منبت حرف اول کشور را می زنند
تولید مبل و منبت و به ویژه منبت گلریز بیش از سایر صنایع دستی در این شهرستان جلوه گری می کند و به طور عمده آن گونه که بزرگان گفته اند، استادکاران تویسرکانی این هنر دست را به مردمان دیگر نقاط کشور از جمله ملایری ها آموخته اند.
امروز بر آن شدیم تا با اسحاق ترکاشوند مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تویسرکان به گفت و گو بنشینیم.
وی با بیان اینکه عمده فعالیت هنرمندان تویسرکانی در حوزه صنایع دستی در بخش مبل و منبت است، عنوان کرد: با این وجود مردمان این دیار در حوزه های دیگری همچون مروار بافی، قلم زنی، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، چرم دوزی، میناکاری، معرق کاری، نقشی روی سفال و حتی در گلیم بافی حرف های بسیار برای گفتن دارند.
*فعالیت بیش از ۸ هزار تویسرکانی در عرصه صنایع دستی
مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تویسرکان از فعالیت ۸ هزار و ۵۰۰ نفر در ۵ هزار و ۶۰۰ کارگاه مختلف صنایع دستی در این شهرستان خبر داد.
*پرداخت ۱۶ میلیارد تومان تسهیلات به فعالان صنایع دستی تویسرکان در ۴ سال
ترکاشوند اظهار کرد: برای حمایت از فعالان این عرصه در سه چهار سال گذشته از محل تفاهم نامه های روستایی بیش از 16 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.
وی تصریح کرد: در بخش تسهیلات مشاغل خانگی در یک سال اخیر با توجه به وضعیت اعتباری محدود تنها 100 میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان ارائه شده است.
* ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای از مشاغل آسیب دیده از کرونا پرداخت شد

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تویسرکان با اشاره به آسیب وارده به فعالان صنایع دستی به دلیلی شیوع کرونا، عنوان کرد: این سازمان در راستای حمایت از مشاغل آسیب دیده از کرونا نزدیک به 500 میلیون تومان به متقاضیان پرداخت کرده است.
ترکاشوند تصریح کرد: متقاضیان با ثبت نام در سامانه کارا روند اخذ تسهیلات را پیگیر شدند، بدین ترتیب هر متقاضی به ازای هر پروانه تولید انفرادی مبلغ 6 میلیون تومان و درخصوص کارگاه های تولیدی هر کارفرما به ازای هر کارگر 12 میلیون تومان تسهیلات دریافت کرد.
وی در ادامه به برگزاری جشنواره های متعدد مبل منت در سالیان گذشته اشاره کرد و گفت: برگزاری این گونه جشنواره ها به دلیل شرایط خاص در شیوع کرونا لغو شد، با این حال سعی کردیم تا در فضای مجازی و دعوت از صدا و سیما به شهرستان به معرفی صنایع دستی بپردازیم.
*فعالان صنایع دستی برای معرفی تولیدات خود پای کار بیایند
مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تویسرکان درخصوص چرایی پایین بودن کمیت تبلیغات در معرفی صنایع دستی شهرستان از کمبود اعتبارات و نیروی انسانی حرف به میان آورد و اظهار کرد: بی تردید برای شناساندن هرچه بیشتر و بهتر صنایع دستی شهرستان به ویژه در خصوص منبت گلریز که ملی شده و مختص به هنر دست تویسرکانی هاست نیازمند کمک و همیاری فعالان این گونه عرصه ها هستیم.
ترکاشوند تصریح کرد: با کمک و همکاری تنگاتنگ ۸ هزار و ۵۰۰ نفر فعال در حوزه صنایع دستی شرایط بهتری برای تبلیغ در سطح استان و کشور و نصب بیلبردهای تبلیغاتی در مسیرهای مسافرتی مهیا می شود.
انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان