آخرین اخبار

7. بهمن 1399 - 21:53   |   کد مطلب: 39389
آسوشیتدپرس امروز از توافقات حکومت سلمانی با دولت ترامپ جهت ایجاد 3 پایگاه نظامی جدید در ساحل ینبع و طائف و تبوک خبر داد.

به گزارش رودآور به نقل از العالم _ صرف نظر از اینکه وفق آموزه های دینی سعودی ها حضور کفار در سرزمین وحی کلا ممنوع و حرام اعلام می شود اما به نظر می رسد آمریکا از ضعف و ناتوانی حکومت سعودی در جنگ با یمن حداکثر استفاده را صورت داده و به بهانه دفاع از خاندان سلمان از این فرصت حسن استفاده را کرده تا حداقل سه پایگاه جدید نظامی در این کشور مستقر کند.

نکته جالب توجه در خبر آسوشیتدپرس اشاره به زمان برگزاری گفتگوها و توافق بر سر ایجاد پایگاه از یک سو و جغرافیای این ایجاد آن از دیگر سو است.

بر اساس این خبر سال گذشته و پس از حملات انصارالله به منطقه ینبع و تاسیسات نفتی این منطقه که در یک تخمین صادرات نفت سعودی را به میزان قریب به 6 میلیون بشکه نفت در هر روز ساقط کرد این گفتگوها آغاز شده و جالب آنکه در کنار پایگاه ینبع دو پایگاه هوایی طائف و تبوک نیز در منطقه عمومی دریای سرخ یعنی محل هجوم انصارالله به آمریکاییان اختصاص داه شده است.

به خاطر داشته باشیم در همان زمان طبق دستور ترامپ 3000 نظامی آمریکایی در عربستان مستقر شدند و افزون بر آن دو اسکادران هوایی به انضمام سامانه های پدافندی تاد و پاتریوت به سعودی گسیل شدند.

دیدار دیروز مکنزی از عربستان در واقع حلقه تکمیلی این توافق است و البته به نظر می رسد بایدن نیز به هیچ وجه از این توافق پر سود چشم پوشی نخواهد کرد. سوال اساسی با محوریت رفتار شناسی بن سلمان و پدرش این است که تا چه زمانی واگذاری های سرزمین وحی به اجانب و آن هم در سایه ترسی موهوم به نام ایران و البته انصارالله ادامه خواهد یافت؟ و تا چه زمان سوءاستفاده هایی این چنین پرهزینه از اتهاماتی این چنین بی اساس ادامه خواهد یافت؟ و مهم تر از آن اینکه حقیقتا پروژه به تخت نشستن بن سلمان برای مردم عربستان و منطقه به چه میزان هزینه بر خواهد بود؟ دور از ذهن نیست در سایه ادامه بحران یمن و در شرایط حرص بن سلمان برای نشستن بر تخت پادشاهی سعودی و البته نمردن پادشاه روزی را مردم جهان مشاهده کنند که بن سلمان کلید قصرهای سعودی را تقدیم امریکاییان کند!

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان