آخرین اخبار

30. بهمن 1399 - 23:49   |   کد مطلب: 39504
وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام و آمریکا عصر پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای مشترک بر اراده خود برای تقویت برجام تاکید کردند.

به گزارش رودآور به نقل از ایرنا، در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد آمده است: وزرای امور خارجه فرانسه، آلمان، انگلیس و ایالات متحده آمریکا برای دومین بار پس از انتخاب آنتونی بلینکن (به‌عنوان وزیر خارجه آمریکا) به صورت مجازی تشکیل جلسه دادند تا درباره ایران و سایر مسائل مهم رایزنی کنند.

این بیانیه می‌افزاید: تروئیکای اروپایی و آمریکا علاقه‌مندی خود را برای حفظ نظام عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای و اطمینان از اینکه ایران هرگز به توسعه سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند ابراز کردند.

بر پایه این بیانیه، برجام دستاورد کلیدی دیپلماسی چند جانبه گرایی خوانده شد و تروئیکای اروپایی از تمایل آمریکا برای بازگشت به دیپلماسی با ایران و از سرگیری گفت‌وگوهای عمیق با سه کشور اروپایی استقبال کردند.

در ادامه بیانیه یادشده می‌خوانیم که وزرای امور خارجه تروئیکای اروپایی و آمریکا درباره بازگشت کامل ایران به برجام گفت‌وگو کرده و در این زمینه آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا گفته است که اگر ایران به اجرای تعهداتش در این توافق بازگردد، آمریکا نیز اقدام مشابهی را صورت خواهد داد و آمادگی دارد تا آخر رایزنی‌ها با ایران تعامل کند.

تروئیکای اروپایی و ایالات متحده در این بیانیه از ایران خواسته‌اند تا از برداشتن گام‌های بیشتر، به ویژه در خصوص «تعلیق پروتکل الحاقی و محدود کردن فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس در ایران» پرهیز کند. آن‌ها همچنین نسبت به تصمیم ایران برای توقف اقدامات داوطلبانه تحت برجام هشدار داده و ادعا کرده‌اند این اقدام «فرصت برای دیپلماسی مجدد» را به محاق می‌برد.

نشست چهارجانبه وزرای امور خارجه تروئیکای اروپایی و آمریکا در حالی برگزار شد که جمهوری اسلامی ایران قصد دارد تا پنجم اسفند ماه اقدامات داوطلبانه تحت برجام را در چارچوب قانون لغو تحریم‌ها متوقف کند. مجلس شورای اسلامی ۱۱ آذرماه گذشته با تصویب این قانون دولت را مکلف کرد که در صورت ادامه‌ تحریم‌های آمریکا، همکاری با آژانس را محدود کرده و گام‌های بیشتری را در خصوص کاهش تعهداتش ذیل برجام بردارد.

بر اساس ماده ۶، «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است بر اساس بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت ۲ ماه از تصویب این قانون، دسترسی‌های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند.»

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان