آخرین اخبار

17. فروردين 1400 - 23:07   |   کد مطلب: 39724
بار دیگر مذاکرات کینشاسا درباره سد النهضه، امروز سه شنبه، بار دیگر به شکست انجامید؛ وزارت خارجه مصر اعلام کرد در مذاکرات امروز هیچ پیشرفتی حاصل نشد و به توافقی برای برگزاری دور دیگری از مذاکرات نینجامید؛ زیرا اتیوپی فاقد اراده سیاسی لازم برای حسن نیت در مذاکرات است و وقت کشی این کشور عامل اصلی عدم دستیابی به توافق است.

به گزارش رودآور به نقل از العالم ـ مصر؛ اتیوپی عنادورزی کرد و با برگزاری دور دیگری از مذاکرات در کینشاسا تحت نظارت کشور کنگو به منظور دستیابی به توافقی عادلانه و الزام آور درباره سد النهضه مخالفت کرد؛ این موضع اتیوپی نوعی کارشکنی است و به پیچیدگی بحران و افزایش تنش در منطقه منجر خواهد شد.

مخالفت اتیوپی با تشکیل کمیته چهارجانبه

شکست مذاکرات به سبب مخالفت اتیوپی با تمام پیشنهادات مصر و سودان و از جمله پیشنهاد سودان مبنی بر تشکیل کمیته چهارجانبه بین المللی به ریاست کنگو برای میانجی گری میان مصر و سودان و اتیوپی است. این پیشنهاد با تایید مصر همراه بود.

مصر با انگیزه دستیابی به راه حل هایی مفید و مثمر ثمر میان کشور سرچشمه رود نیل و کشورهای در مسیر رود نیل از طریق تفاهم و گفتگو در این مذاکرات شرکت کرد. گفتگو و برخورد حکیمانه و نرمش و حسن نیت قطعا سبب خواهد شد تا هیچ طرفی متضرر نشود و تمام طرفها منتفع گردند.

احمد حافظ در بیانیه ای که در صفحه رسمی وزارت خارجه مصر در فیس بوک منتشر شد، گفت: اتیوپی در این نشست با تمام پیشنهادهای مصر برای پیشبرد مذاکره به منظور مشارکت طرفهای دیگر در مذاکرات به عنوان ناظر برای پیشرفت روند مذاکرات و مطرح کردن راه حل هایی فنی و قانونی مخالفت کرد. اتیوپی همچنین با پیشنهاد مصر در جلسه پایانی به منظور از سر گیری مذاکرات با ریاست رییس جمهور کنگو و با مشارکت ناظران مخالفت کرد. پیشنهادهای مصر از تایید و موافقت سودان برخوردار بود.

گله و شکایت مصر از وقت کشی

"ابی احمد" نخست وزیر اتیوپی گفت: ملت های سودان و مصر باید درک کنند که ما بر همسایگان نیل تاثیر منفی نخواهیم گذاشت ما می خواهیم تا از آب باران که در پاییز به شدت می بارد، استفاده کنیم. نمی توان مساله پر کردن سد را به امضای توافق ربط داد. ما آماده هستیم تا فردا صبح توافق را امضا کنیم اما مسائل فنی و سیاسی پیچیده ای وجود دارد. "دینا مفتی" سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی نیز پیشنهاد کمیته چهارجانبه برای میانجی گری درباره سد النهضه را بی فایده توصیف کرد.

به دنبال مخالفت اتیوپی با کمیته چهارجانبه و اقدام این کشور در شکست عمدی مذاکرات با مصر و سودان و اصرار و پافشاری بر پر کردن سد النهضه همانطور که ابی احمد بدان اشاره کرد، واقعیت اوضاع روشن و روشن تر گشت و مشخص شد که اتیوپی اراده سیاسی برای حل بحران ندارد. این کشور به جای آنکه بر عقل و منطق و حکمت تکیه کند و به دنبال ایجاد روابطی حسنه با کشورهای همسایه باشد، مشخص شد که از قصد خواهان بحرانی کردن اوضاع است و به دنبال راه حل نیست. احمد حافظ سفیر مصر به طور ضمنی به این مساله اشاره کرد، آنگاه که گفت: شکست مذاکرات اخیر بار دیگر نشان داد که اتیوپی به دنبال وقت کشی است و مذاکره کننده مصری به خوبی متوجه این امر شده است.

علت وقت کشی و نبود اراده سیاسی

روشن است که وقت کشی اتیوپی هدفی به جز به بن بست کشانیدن مذاکرات ندارد؛ چنانکه مصر و سودان ناامید گردند و به یقین برسند که از خسارتهای قطعی بر اثر پر کردن سد النهضه هیچ راه گریزی وجود ندارد. سودان نیز پیشتر به این مساله اشاره کرده بود که پر کردن یک طرفه سد النهضه زندگی 20 میلیون شهروند سودانی را با خطر مواجه خواهد کرد.

اتیوپی از مساله سد النهضه می خواهد به عنوان برگه ای برای اعمال فشار استفاده کند که فقط موجب تشدید اوضاع در منطقه خواهد شد و کسی به جز رژیم اشغالگر از آن سود نخواهد برد. این رژیم غاصب از هر آنچه که موجب ضربه زدن به نقشه شمال شرق آفریقا و یا غرب آسیا می شود، حمایت می کند. این رژیم به دنبال آن است تا مصر و سودان هرچه بیشتر فلج شوند و اعتبار و جایگاه واقعی خود را از دست دهند و به سمت فقر و قحطی پیش روند. فشارهای اتیوپی نیز در همین راستاست، تا آنجا که این کشور پیشنهاد داد تا آب مازاد به فروش رود و اینجا قصد و نیت واقعی اتیوپی که از حمایت رژیم اشغالگر و کشورهای سازشکار مانند امارات برخوردار است، روشن شد.

سودان تسلیم می شود و قانون تحریم "اسراییل" را لغو می کند

فشارهای گسترده ادیس ابابا بر قاهره و خارطوم ممکن است در هر لحظه موجب وقوع انفجار داخلی در این کشورها شود؛ بویژه اگر بدانیم که مصر و سودان اینک از دو جهت تحت محاصره قرار گرفتند. در جنوب از سوی اتیوپی و سد آبی غول پیکر آن که درصورت انفجار عملا موجب فقر و بدبختی این دو کشور را فراهم خواهد کرد پس از آنکه این دو کشور را به زیر آب خواهد برد. در شمال نیز از سوی رژیم اشغالگر اسراییلی با قدرت نظامی اش محاصره شده اند. این رژیم غاصب از زمان انور سادات، مصر را به کشوری بی طرف تبدیل کرد که مساله فلسطین برایش کوچکترین اهمیتی ندارد. این رژیم برای به فقر کشاندن مصر و سودان و به ذلت کشاندن آنها از هیچ تلاشی فروگذار نیست.

کثرت فشارها همراه با نبود اراده ملی و فقدان شناخت و درک واقعی از اوضاع منطقه سبب می شود تا تصمیماتی به دور از عقل و منطق و حکمت اتخاذ شود. شورای وزیران سودان اندکی پیش قانون تحریم رژیم اشغالگر را لغو کرد بدون آنکه توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه دهد. می توان این تصمیم را تصمیمی ناامیدانه توصیف کرد؛ تصمیمی که قطعا هیچ سودی برای سودان که ثروتی بی حد و حصر دارد، به دنبال نخواهد داشت. سیسی نیز پیش از سودان همین شیوه را در پیش گرفت و تاسیس بزرگترین تصفیه خانه فاضلاب را اعلام کرد به جای آنکه با امتناع از موافقت اولیه با ساخت سد النهضه، کشورش را از گرسنگی و تشنگی حفظ کند. سیسی به رغم هشدارها و گزارش های سازمان اطلاعات و امنیت قومی مصر و وزارت خارجه و دفاع مصر موافقت اولیه با ساخت سد النهضه را اعلام کرد. درواقع سیسی با موافقت اولیه خود بزرگترین اهرم فشار را از دست داد زیرا شرکت های اروپایی با حمایت مالی پروژه سد النهضه تا موافقت دیگر کشورهای متضرر مخالف بودند. سیسی با موافقت اولیه با ساخت سد در واقع مصر و نیز سودان را زیر دست اتیوپی و رژیم اشغالگر قرار داد.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان