آخرین اخبار

24. شهريور 1400 - 23:50   |   کد مطلب: 40179
دادستان عمومی و انقلاب مرکز همدان گفت: باید در اسرع وقت طرح جامع شهر همدان از سوی شهرداری، شورای شهر و دیگر ارگان های مرتبط تعیین تکلیف شود.

به گزارش رودآور، «حسن خانجانی موقر» عصر امروز در نشست با شورای شهر همدان، گفت: ایجاد قاعده گذاری صحیح، جامع و به هنگام و نظارت بر کارکردهای شهرداری و امور شهری بخش هایی از وظایف شورای شهر است.

وی با اشاره به اینکه از طرفی به موجب قانون، دادستان نیز بیش از 400 وظیفه متعدد به عنوان مدعی العموم در حمایت از مردم عهده دار است، اظهار کرد: شورای شهر با مردم ارتباط دارد، بنابراین در اینجا هرچه تعامل بین دستگاه قضا و شورا بیشتر شود، زمینه برای خدمت رسانی مطلوبتر به مردم فراهم می شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان همدان به مسئله مهم طرح جامع شهری و مطالبه مردمی از عدم مصوب شدن نهایی آن یاد کرد و افزود: شورای شهر، شهردار و دیگر دستگاه های متولی باید هرچه سریعتر این مسئله را تعیین تکلیف کنند.

خانجانی موقر با بیان اینکه در ماده 80 قانون شوراها 34 وظیفه برای اعضای شورای شهر مشخص شده، تصریح کرد: با این وجود آن طور که باید و شاید، شوراها نقش خود را در ورود فعال به انجام تمامی بندهای این ماده قانونی ایفا نمی کنند.

وی عنوان کرد: مطابق با بند 34 این ماده، "بررسی و تأیید طرح‌های هادی و جامع شهرسازی و تفصیلی و حریم و‌محدوده قانونی شهرها پس از ارائه آن توسط شهرداری و ارسال به مراجع ذی‌ربط قانونی‌برای تصویب" از وظایف شورای شهر است، که متأسفانه با وجود گذشت مدت بسیار هنوز خبری از مصوب شدن این طرح نیست.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز همدان همچنین عنوان کرد: مطابق با مصوبه شورای عالی اداری در سال ۷۱ صدور پروانه ساخت از سوی شهرداری ها باید 7 تا ۱۴ روز باشد، در حالی که میانگین زمان اخذ این پروانه از شهرداری همدان 10 ماه است که باید این روند برای خدمت رسانی بیشتر به مردم اصلاح و کوتاه تر شود، چرا که کندی در صدور آن عده ای را به سمت ساخت و ساز غیرمجاز هدایت می کند.
خانجانی در ادامه با بیان اینکه طرح های مرتبط با اموری شهری در محله های مختلف باید با رویکرد پیشگیرانه از معضلات اجتماعی و همراه با پیوست های فرهنگی برنامه ریزی و ارائه شود، گفت: باید به مطالبات مردمی به ویژه مناطق حاشیه نشین توجه بیشتری داشت و شهرداری در ارائه خدمات به آحاد مردم از تبعیض نسبت به نقاط پایین و بالای شهر خودداری کند.

به گزارش روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب همدان، موضوعات دیگری همچون اصلاح روند نام گذاری معابر شهری، سد معبر، ساخت و ساز های غیرمجاز، مشکلات ترافیکی و میدان بار از مواردی بود که هم از سوی دادستان همدان به عنوان مدعی العموم عنوان شد و هم از سوی اعضای شورای شهر.

اعضای شورای شهر همدان نیز از حمایت های دادستان، از حقوق عامه و ارائه طرح همیاران محله قدردان کردند.

این شورا با اعلام اینکه پروژه مطالعاتی طرح جامع شهری همدان را تیمی غیربومی کارشناسایی نشده، ارائه داده و اشکالات و ایرادات بسیار دارد، عنوان کردند، که هرچند نماینده ای از شورای سابق در جلسات مرتبط با این طرح حضور داشت، اما هیچ گاه فرصت اظهارنظربه آن نماینده را ندادند.

آنان همچنین عنوان کردند که راه و شهرسازی بنا بر این بوده پروژه مطالعاتی و تمام موارد مرتبط با طرح جامعه شهری را برای شورای شهر ارسال کند، اما این مهم تاکنون محقق نشده و شورا نمی تواند نظر قطعی خود درباره طرحی به این مهمی را که تنها کلیات آن در برخی موارد ارائه شده، بیان کند؛ چرا که مصوب شدن طرح نیازمند بررسی جزئیات کامل آن است.

شورای شهر همدان همچنین از دادستان خواستند تا پیگیر شود که چه دستگاه های اجرایی درباره طرح جامعه شهری کوتاهی و یا ترک فعل کرده اند.

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان