آخرین اخبار

13. دى 1400 - 15:54   |   کد مطلب: 40328
خبرنگار و مستند ساز آمریکایی-ایرانی با بیان اینکه، با شهادت شهید سلیمانی هم آبروی حکومت تروریست پرور آمریکا رفت و هم مدعیان آزادی بیان، گفت: امروز بودجه های میلیونی امریکا صرف رسانه ها برای سانسور آثار شهادت شهید سلیمانی می شود، اما مردم منطقه همچنان به فکر انتقام سخت از آن جنایتکاران هستند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ دنیای غرب هرچند دو سالی می شود پس از به شهادت رسیدن سردار دل هایمان، تمام توان و قدرت و حتی بودجه های بسیاری را صرف می کند، تا نام و اثر شهید سلیمانی را از بین ببرد، اما به در بسته خورده اند، این راه «مرضیه هاشمی» خبرنگار، مستندساز و گوینده آمریکایی-ایرانی شبکه پرس تی در گفت و گو با خبرنگار رودآور می گوید که در ادامه شرح این مصاحبه صمیمی آمده است.

نام اصلی این بانوی موفق در عرصه خبرنگاری بین المللی، ملانی فرانکلین (Melanie Franklin) ‏است و متولد شهر نیو اورلینز.

او اکنون مجری پرس تی‌وی، شبکه انگلیسی‌زبان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است.هاشمی، بعد از آشنایی با دیدگاه‌های امام خمینی (ره) به دین اسلام گرایش پیدا کرد و حتی روزگاری توسط شبکه اف بی آی و دولت امریکا دستگیر هم شده بود.

*سردار سلیمانی در قبال اسلام، مسئولیت محور بود

رودآور: مهمترین ویژگی بارز شهید سلیمانی از منظر شما به عنوان یک خبرنگار بین المللی چیست؟

هاشمی: من فکر می کنم مهمترین ویژگی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی این بود که مثل یک مسلمان واقعی فکر می کرد. یعنی توجهی به ملیت، قومیت و فرقه گرایی نداشتند. برای سردار این مهم بود که مسئولیت اسلامی خودشان را در برابر ملت ایران و امت اسلامی از هر گروه و فرقه ای انجام دهند.

*حاج قاسم با ایمان قلبی و صداقتش ملت های آزاده را متحد کرد

رودآور: نقش حاج قاسم در اتحاد امت های آزادیخواهان جهان را چگونه یافتید؟

هاشمی: همه ما شاهد بودیم که این شهید وارسته چگونه با همه اقشار مختلف مردم کار و آن ها را کنار هم جمع می کرد. این کار با مردم با تعصب های قومیتی کار بسیار دشواری است. حاج قاسم سلیمانی سبب شد، این ملت با این تنوع بتوانند برای یک هدف مشترک با هم در کنار هم کار کنند. او حتی قبل از حمله داعش این پروژه متحدسازی را از یمن تا لبنان آغاز کرده بود و این نقش وحدت آفرینی او به دلیل ایمان قلبی و صداقتشان بود. حاج قاسم بسیار در این کار موفق بودند.

*سردار سلیمانی پیشقدم در مبارزه با ظلم و استعمار

سردار سلیمانی در طول عمر با پربرکتشان در مبارزه با ظلم و استعمار ثابت قدم بود، چه از جوانی و در دفاع از ایران در برابر رژیم وقت عراق و چه بعدها در جنگ علیه تروریست های داعش در سوریه که نیروهای داوطلب مردمی از فاطمیون، زینبیون و حیدریون را دور هم جمع کرد و ملت های منطقه را با هم متحد کرد. از آنجا که سردار شهید سلیمانی خودشان به آنچه باور داشت عمل می کرد، توانست در میان سایرین تأثیر بسیار زیادی بگذارد و نه فقط قهرمان یک ملت، بلکه قهرمان امت باشد، ان شاءالله سلیمانی های این امت زیاد شود.

*حکومت آمریکا سال ها برای ترور سردار سلیمانی نقشه طراحی می کرد

رودآور: آیا از نزدیک با سردار قبل از شهادتشان مصاحبه ای انجام دادند؟

هاشمی: من پیش از شهادت سردار افتخار ملاقات با او را نداشتم. اما در پیگیری اخبار منطقه که به واسطه باورهای مذهبی و شغلم انجام می دادم، از فعالیت های این سردار رشید اسلام در مقابله با داعش کم و بیش آگاه بودم.

و اما بعد از شهادت سردار سلیمانی عمق عملکرد او را درک و فهمیدم. بی دلیل نبود که حکومت آمریکا از مدت ها قبل از ترامپ برای ترور او برنامه ریزی می کرد.البته بعد از شهید حاج قاسم، رسانه های غربی تمام تلاششان بر این بود که مسئولیت این جنایت را تنها به گردن ترامپ بیاندازند و حکومت آمریکا را که عامل اصلی این حمله تروریستی بود تبریه کنند.

* هزینه سالانه 17 میلیون دلاری امریکا برای غلبه رسانه ای بر فارسی زبانان

رودآور: چهره سردار سلیمانی در جهان را چگونه یافتند؟

هاشمی: جهت گیری مردم دنیا بواسطه دسترسیشان به رسانه طبیعتاً متفاوت بود. ملت آمریکا به طور کلی از اخبار دانش چندانی ندارند و به خاطر غالب بودن رسانه هایی که بودجه امنیتی حکومت آمریکا برایشان هزینه می شود، طبعاً، کسانی را که علیه جنایات حکومتشان در منطقه فعالیت می کنند را خطرناک می دانند. هنوز امریکایی ها هستند که تصور می کنند که حکومتشان برای ایجاد صلح در منطقه غرب آسیا و نقاط دیگر دنیا حضور نظامی دارد و کمتر از حمایت حکومتشان از تروریسم مطلع هستند.

البته حکومت آمریکا برای مردم این منطقه هم برنامه ریزی طولانی مدت رسانه ای دارد. مثلا بخش زبان فارسی شبکه صدای آمریکا، به تنهایی، آن هم تنها در طول یک سال، حدود 17 میلیون دلار بودجه دریافت کرده تا روایت حکومت آمریکا را به ملت فارسی زبان غالب کند، تا برسد به بودجه سایر رسانه های شبکه های سرگرمی و شبه خبری آمریکایی و سعودی.

*مردم منطقه از فعالیت های ضد تروریستی حاج قاسم مطلع اند/خروج امریکا از منطقه بخشی از انتقام سخت است

اما مردم این منطقه بر خلاف مردم آمریکا، تحت سانسور شدید خبری نیستند و دسترسی بیشتری به اخبار با روایت متفاوت از حکومت آمریکا دارند، بنابراین از فعالیت های سردار شهید در جنگ علیه تروریست های داعش هم آگاه بودند. و البته بعد از شهادت این شهید والامقام جزئیات بیشتری از این فعالیت های ضدتروریسم فهمیدند و بیشتر داغدار شدند. و امیدواریم به یاری خدا با  پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در منطقه بخشی از انتقام این جنایت گرفته شود.

*رخت سیاه بر تن خبرنگار امریکایی برای حاج قاسم

رودآور: خبرشهادت سردار را از چه کسی شنیدید و احساستان چه بود؟

هاشمی: من روز پنجشنبه همان هفته( 12 دی ماه 1397) برای برنامه دو روزه به نیشابور رفته بودم.  جمعه صبح که بیدار شدم دخترم با من تماس گرفت و با دلهره گفت؛ می گویند سردار سلیمانی را شهید کردند، باور نکردم. گفتم دروغ می گویند تا دل مردم را خالی کنند. گفت؛ مادر فقط رسانه های غربی نمی گویند، این حرف بقیه هم هست.

با ترس تماس گرفتم با اتاق خبر پرس تی وی و از سردبیر شیفت پرسیدم به امید آن که این خبر شوم تأیید نشود، اما در میان آن همه اضطراب دلم تأیید شد.

دیگر نمی دانستم چه بگویم. نمی خواستم باورکنم. به دختر هم تأیید این واقعه جانسوز را اطلاع دادم و میزبان ما در نیشابور برایم روسری سیاه آورد و با گریه راه افتادیم به سمت محل نماز جمعه نیشابور.

آن روز بسیار از عملکرد سردار شهید در مبارزه با داعش گفتم و از اهمیت این نکته که باید تقاص این جنایت را از حکومت آمریکا گرفت.

*رسانه های غرب از ترسشان به دنبال سانسور اثر شهادت شهید سلیمانی هستند

روزهای بعد با وجود آن که از غمناک ترین روزهای زندگی خیلی از ما بود، پر شورترین ها روزهای تاریخ ایران هم ثبت شد، همه مشاهده کردیم کسی که برای رضای خدا کار می کند و نه برای دیده شدن و تأیید از غیرخدا، چگونه خداوند رحمان کاری می کند تا چنان دیده شود که رسانه های دنیای غرب از ترس اثرش، اینقدر واضح تلاش کنند که سانسور شود.

*شهید سلیمانی هم آبروی حکومت تروریست پرور آمریکا را هم مدعیان آزادی بیان

 شهید سلیمانی در زندگی این دنیا آبروی حکومت تروریست پرور آمریکا را برد و بعد از شهادتش آبروی رسانه هایی را که سال ها ادعای آزادی بیان می کردند. اما از ترس قدرت این شهید ناچار شدن اصل خودشان را به ملت دنیا نشان دهند.

رودآور: از این که با وجود مشغله کاری بسیار در افشای حقایق جنایات امریکا همراه مجموعه خبری ما بودید قدردان شماییم.

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان