آخرین اخبار

29. دى 1400 - 18:15   |   کد مطلب: 40350
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان همدان با گلایه مندی از اینکه آموزش های همگانی برای پیشگیری از جرایم به ویژه سرقت، کافی و مناسب نیست، گفت: نیروی انتظامی و دیگر دستگاه های متولی برای پیشگیری از سرقت ها، طرح های خود را ارتقاء ببخشند.

به گزارش رودآور؛ «حسن خانجانی موقر» امروز در کارگاه پیشگیری از سرقت؛ روند افزایشی سرقت ها در برخی مناطق استان هر چند اندک را قابل قبول ندانست و گفت: باید برای جلوگیری از سرقت ها حساسیت دستگاه های مختلف و حتی مردم و خانواده ها را بالا برد.

وی به نامناسب بودن آموزش های همگانی اشاره کرد و افزود: بالا بردن حساسیت جامعه برای محدود کردن راه های سرقت سارقان امر پر اهمیتی است که متولیان می توانند با آموزش های متنوع از نصب بنر و پخش تیزر آموزشی در صدا و سیما گرفته تا بهره گیری از شبکه های اجتماعی در بستر فضای مجازی آگاه سازی های مناسب را انجام دهند.

دادستان همدان خطاب به نیروی انتظامی گفت: با تنوع در آموزش های ارائه شده همچون استفاده ار کلیپ، کاریکاتور و پخش مستند های کوتاه جوابگوی سلیقه های مختلف در مسئله آموزش باشید و این گونه درصد فراگیری آموزش های همگانی برای بالا بردن حساسیت جامعه نسبت به بهره گیری از تجهیزات مناسب به منظور پیشگیری از سرقت ها را افزایش دهید.

وی تصریح کرد: در این زمینه شهرداری ها هم در نصب بنرهای مناسب آموزشی، نقش خود در حوزه فرهنگی را با هدف جلوگیری از سرقت ها ایفا کنند.

دادستان همدان همچنین به مسئله ساماندهی ضایعات جمع کن ها و شناسنامه دار کردن آن ها درخصوص حرفه خودشان اشاره کرد و افزود: برخی سارقان به نام ضایعات جمع کنی اموال سرقتی را به فروش می رسانند، در حالی که اگر این قشر سر و سامان بیایند، جلوی سوءاستفاده سارقان هم گرفته می شود.

خانجانی موقر اظهار کرد: حتی برخی از این سارقان به اسم ضایعات جمع کن، فاکتورسازی می کنند و اموال سرقتی خود را به راحتی به فروش می رسانند که لازم است در این حوزه نیروی انتظامی با هوشمندی بالاتری برای بررسی صحت و سقم گفته آنان عمل کند.

وی تصریح کرد: نیروی انتظامی و سایر دستگاه های متولی برنامه ریزی داشته باشند تا آنانی که ضایعات را خریداری می  کنند، هنگام خرید مشخصات شخص فروشنده را در دفتری به ثبت برسانند.

این مقام قضایی در ادامه با بیان اینکه مطابق با تبصره یک ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی حمل سلاح سرد از جمله؛ چاقو، قمه و پنجه بوکس و مانند این ها صرف نظر از قدرت نمایی جرم محسوب می‌شود، تأکید کرد: نیروی انتظامی مطابق با قانون با این اراذل و اوباش که امنیت روانی، مالی و جانی را به مخاطره می اندازند با جدیت برخورد و آنان را بازداشت کند.

خانجانی موقر با گلایه مندی از چرایی به سرقت رفتن خودروهای دستگاه های اداری، اظهار کرد: در این جلسه مقرر شد تا از طریق استانداری به تمام ارگان ها اطلاع رسانی شود؛ که اگر خودروی دولتی شب هنگام در جای نامناسبی پارک شده باشد به نحوی که شرایط را برای سرقت سارقان فراهم کند، بلافاصله خودرو مربوطنه را توقیف و به پارکینگ هدایت کنند.

وی افزود: صورتجلسه سرقت ها و تشکیل پرونده های مربوطه در کلانتری ها و پاسگاه ها باید کامل و دقیق باشد و با ادله کافی، پرونده ها را برای اخذ تصمیم نهایی قاضی، راهی دادسراها کنند، نه اینکه پرونده ای بدون دلیل و مدرک یا ناقص ارجاع داده شود و نتوان با سارق برخورد قضایی مناسب را انجام داد.

دادستان همدان به آمار ارائه شده از سوی مسئولان امر درخصوص افزایش سرقت دریچه های آب و فاضلاب و کابل های مرتبط با اداره برق هم پرداخت و گفت: بهره گیری از تجهیزات لازم برای جلوگیری از این گونه سرقت ها از سوی ادارات امری است که باید با جدیت دنبال شود و نقاطی که احتمال سرقت در آنجا بیشتر است، بیشتر هم مورد توجه و گشت های شبانه قرار گیرد.

خانجانی موقر اظهار کرد: استفاده از تجهیزات هوشمند ضد سرقت و یا جایگزینی کابل های خودنگهدار به جای کابل های مسی و مواردی از این قبیل هم می تواند دست سارقان را از سرقت کوتاه کند.

وی افزود: همچنین استفاده از طرح های مرتبط با جمع آوری معتادین متجاهر مطابق با ماده 15 و 16 قانون مبارزه با مواد مخدر، تقویت گشت های شبانه، یاری گرفتن از گشت های رضوین هم در کاهش سرقت ها می تواند مؤثر باشد.

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان