آخرین اخبار

11. فروردين 1401 - 13:22   |   کد مطلب: 40440
کارشناس تاریخ ایران گفت: به طور میانگین هر ساله در کشورمان انتخابات برگزار شده و حضور بیش از 60 درصدی مردم پای صندوق های رأی و شرکت میلیونی آنان در راهپیمایی های 22 بهمن و روز قدس، یعنی "آری" سالانه ملت به جمهوری اسلامی و این تدبیر امام(ره) در دادن حق رأی به همگان از جمله بانوان بود.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ ایران اسلامی پس از پیروزی موفقیت بار ملت در بهمن ماه سال 1357 در کوتاه ترین زمان ممکن در حالی که به گفته کارشناسان اصلاً نیازی به برگزاری رفراندم نداشت، اما برای تثبیت انقلاب خود، برای برگزاری بزرگترین انتخابات در کشور و حتی در جهان آستین های خود را بالا زد و این مردم بودند که با همت انقلابی خود پای صندوق های رأی آمدند و با لبیک به نظام مقدمسان "آری" گفتند آن هم با حضوری بیش از ۹۸٫۲ واجدین شرکت کنندگان در انتخابات.

این را «فاطمه زنگنه» کارشناس ارشد تاریخ ایران اسلامی می گوید که در ادامه مصاحبه رودآور با این بانوی کارشناس منتشر شده است.

*آری ملت در فروردین 58؛ لبیک جانانه آنان به نظام بود

رودآور: برای نسل جوان و امروزی از برگزاری نخستین انتخابات در ایران پس از انقلاب بگویید و اینکه بر روی تعرفه های انتخاباتی چه نوشته شده بود؟

زنگنه: 43  سال پیش در چنین روزهایی مردم ایران زمین و جهانیان مشاهده کردند که نخستین انتخابات جمهوری اسلامی ایران که شبکه های تلویزیونی و رادیویی متعددی آن را پوشش دادند، برگزار شد. انتخاباتی که در روزهای دهم و یازدهم فروردین ماه سال 1358 برگزار و نتیجه آن روز دوازدهم فروردین ماه اعلام شد و سپس روزنامه ها بزرگ تیتر زدند که؛ "ملت به امام جواب آری داد".

برگه های رأی گیری دو قسمت بود؛ "آری" به رنگ "سبز" و "نه" به رنگ "قرمز" و در بخشی از آن نوشته شده بود؛ "تعرفه انتخابات رفراندم" یعنی همه پرسی و این ملت بودند که با حضوری بیش از ۹۸٫۲ واجدین شرکت کنندگان در انتخابات و در لبیکی جانانه به نظام مقدسمان "آری" گفتند.

* برگزاری رفراندم فروردین 58 تدبیر امام برای تثبیت انقلاب در جهان

رودآور: آیا چنین همه پرسی در انقلاب های دیگر در جهان رخ داده؟

زنگنه: خیر.در جهان انقلاب های دیگری رخ داده، اما پس از آن، این گونه همه پرسی به مانند ایران در آن کشورها برگزار نشده، در واقع تدبیر هوشمندانه امام خمینی(ره) برای برگزاری آن همه پرسی، تثبیت انقلاب اسلامی در جهان بود.

*به طور میانگین هر ساله در ایران اسلامی همه پرسی برگزار می شود

رودآور: برگزاری انتخابات در ایران را پس از آن همه پرسی چگونه یافته اید؟

زنگنه: انتخابات بسیاری در کشورمان از سال 1358 تاکنون برگزار شده، از انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی گرفته تا خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، که با یک حساب سرانگشتی می توان نتیجه گرفت سالانه به طور میانگین بیش از یک انتخابات در ایران برگزار شده است.

از آنجا که حضور مردم پای صندوق های رأی حضوری بیش از 60 درصد بوده، این مطلب به وضوح نشان می دهد که همچنان این ملت پای انقلاب خود ایستاده اند و سالانه به جمهوری اسلامی "آری" می گویند.

*انقلاب به بانوان کشورمان هویت بخشید/از حق رأی تا حضور بانوان ایرانی در مسابقات بین المللی متعدد

رودآور: از اجازه رأی دادن به بانوان در ایران پس از انقلاب بگویید:

زنگنه: بانوان در کشورمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی هویتی دو چندان و حتی باید بگوییم صد چندان یافتند، این را می توان از حق رأی آنان در تمامی انتخابات یافت و این اهمیت دادن به همه اقشار مردم، از ویژگی های بارز یک حکومت مردم سالار دینی است.

در حالی که کشورهای مرتجع عربی در منطقه اجازه حضور به بانوان خود پای صندوق های رأی نمی دهند و در مجموع تعداد قابل توجهی از این کشورهای عربی به صورت پادشاهی و دیکتاتوری اداره می شوند.

علاوه بر حق رأی به همه اقشار مردم، شاهد هستیم که بانوان کشورمان با حجاب اسلامی زیبای خود در مسابقات متعدد ملی و بین المللی به ویژه در مسابقات ورزشی خوش درخشیده اند و برای ایران اسلامی مدال آور شده اند.

به نظرتان اگر بانوان درایران هویتی نداشتند؛ می توانستند این گونه در جهان بدرخشند؟ نمونه بارز آن را می توان در موفقیت تیم هندبال نوجوانان دختر کشورمان در کسب عنوان قهرمانی مسابقات هندبال نوجوانان آسیا مشاهده کرد.

به گزارش رودآور؛ کارشناسان ایران اسلامی و حتی جهان معتقد هستند و تأکید دارند که حضور میلیونی مردم در پای صندوق های رأی در سال های متعدد و در صحنه های انقلاب از جمله راهپیمایی های 22 بهمن و روز قدس همه خود به نوعی همه پرسی و "آری" گفتن مردم به جمهوری اسلامی ایران است مطلبی که حتی دشمنان انقلاب  هم بر آن اذعان دارند.

انتهای پیام/ز

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان