آخرین اخبار

19. دى 1401 - 20:47   |   کد مطلب: 40633
خبر: در حالی که سرنوشت دو جلسه بررسی موضوع پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین بی نتیجه ماند؛ همچنان غرب اصرار دارد بر روی موضوع مشارکت این پهپادها درجنگ اوکراین و به نفع روسیه متمرکز بماند.

به گزارش رودآور به نقل از العالم؛ تحلیل:- چندی پیش مقرر شد جلسه ای با هدف بررسی موضوع ادعایی حضور پهپادهای ایرانی در جنگ روسیه با اوکراین در"لهستان"برگزار شود که نمایندگان اوکراین در آن حاضر نشدند. متعاقب این امر و طی روزهای گذشته جلسه ای دیگر از همین جنس و با همین هدف در"دوحه" قطر برگزار شد. نتیجه این جلسه چنانکه منابع حاضر در این جلسه با شبکه العالم گزارش کرده اند تقریبا برابر با هیچ بود.

- منابع حاضر درجلسه دوحه به شبکه العالم گفتند عمده دلایل نمایندگان اوکراینی در این جلسه تنها و تنها درقالب برخی ادعاهای رسانه های غربی خلاصه شد و هیچ سند معتبر و قابل اعتماد و اتکایی از طرف اوکراین در این جلسه ارائه نشد.

- اگر چه چند ماهی است که ادعای حضور پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین و در حمایت از روسیه ترجیع بند تکرار در رسانه های غربی شده است و درحالی که در اوج ناآرامی های چندی پیش ایران این مساله به اوج خود رسید؛ اما جمهوری اسلامی ایران بر بیطرفی خود در جنگ اوکراین روسیه تاکید کرد و البته تصریح داشت که فروش پهپاد به روسیه هیچ گاه به منظور استفاده در جنگ با اوکراین و در قالب طرفگیری از روسها دراین جنگ صورت نپذیرفته است.

- اینکه منابع رسانه ای و البته سیاسی غربی بر این اتهام تاکید ویژه ورزیده اند را میتوان درقالب چند گزاره به تحلیل نشست. اول آنکه غرب با تاکید بر فروش پهپاد ایرانی به روسیه و اصرار بر استفاده روسها از آن برای غلبه بر اوکراین درحقیقت بدنبال این بوده و هستند که در مقابل ائتلاف غربی حامی اوکراین، روسیه را تنها نشان ندهند و در واقع نبرد علیه روسها را نبردی علیه یک ائتلاف معرفی کنند. با این توضیح غرب هم خود را از فشار افکار عمومی درجهت ناتوانی در جنگ علیه روسها در اوکراین نجات می داد و در عین حال اهمیت حضور خود در جنگ روسیه-اوکراین را بیش ازپیش به رخ اوکراینی ها میکشید و آنها را وامدار خود میکرد.

- دومین دلیل و به نظر مهم ترین دلیل آن است که غرب با تاکید بر مساله پهپادها بیش از هر چیز درصدد اعمال فشاری مضاعف بر ایران بود تا جمهوری اسلامی را مرعوب کرده ، به تن دادن به شروط غیر حقه غرب در پرونده هسته ای وادار سازد و بر این اساس میتوان گفت "پهپاد بهانه وبرجام هدف" همه این تبلیغات چند ماهه بوده است.

- نظر به آنچه گذشت شاید اصرار ایران بر لزوم پیگیری جلساتی جدید با محوریت بررسی اتهام غرب علیه ایران در موضوع پهپادها بتواند ابعادی جدید از هجوم تبلیغاتی اخیر غرب علیه ایران را نمایان سازد، افکار عمومی جهانی را نسبت به این توطئه ترکیبی آشناتر سازد وبلاخره پرده از دیگر رازهای این ماجرا بردارد که مبدع این ادعا و اتهام برای اولین بار چه کسی یا چه کسانی بوده اند؟ آبشخور اصلی این ماجرا ریشه در کجا دارد؟ و کدامین اهداف و نیتها و انگیزه ها را پیگیری می کرده است.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان