آخرین اخبار

12. فروردين 1393 - 2:30   |   کد مطلب: 12445
سرپرست میراث فرهنگی تویسرکان خبر داد
استقبال مسافران نوروزی از برنامه تور گردشگری در تویسرکان
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تویسرکان گفت: در شهرستان تویسرکان جاذبه‌های طبیعی و امکان مذهبی و تاریخی بسیاری وجود دارد و اجرای طرح برنامه تور گردشگری نیم‌روزی در دو روز با استقبال خوب مسافران نوروزی همراه شد.

میثم الوندی سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تویسرکان درباره اجرای طرح برنامه تور گردشگری نیم‌روزی در گفتگو با خبرنگار رودآور اظهار کرد: اینکه این طرح در دو روز و در قالب یک برنامه نیم‌روزی به صورت رایگان به منظور شناساندن اماکن مذهبی، گردشگری و تاریخی شهرستان تویسرکان برگزار شد.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تویسرکان با بیان اینکه برگزاری این گونه طرح ها می‌تواند برای توسعه گردشگری و اجرای طرح‌های مختلف فرهنگی و مذهبی استفاده کرد، ابراز کرد: مسافران نوروزی از امکانی همچون آرامگاه حبقوق نبی(علیه السلام)، حمام سراب (موزه مردم‌شناسی) تویسرکان، آرامگاه میررضی آرتیمانی، کاروانسرای شاه عباسی، قلعه و مسجد اشتران، خانه حمزه خان اردلان روستای اشتران و مجموعه تفریحی گوشه پیل در روستای گشانی بازدید کردند.

قلعه اشتران تویسرکان یادگاری زیبا در مسیر گنجنامه

IMG_0149قلعه و مسجد اشتران ازشاهكارهاي بنائي و معماري و منبت كاري اواخر حكومت زند يه و اوائل قاجاريه مي‌باشد كه محل حكمراني حاج مرادخان نواده سرخاب‌خان بوده، اين قلعه باحصارهاي رفيع و قطور و با برج و باروي سر بفلك كشيده، سه طبقه بيروني و اندروني، اتاقها و ايوان‌ها، در چند هزار متر مربع بناي ساختماني، در زميني قريب به 4000 متر مربع، در نوك تپه‌اي در اشتران از توابع تويسركان واقع شده است.

IMG_0153و با هيات وهيبت خود عظمت خاصي به اين منطقه داده است، حمام آن كه در پائين تپه واقع شده سبك معماري و بنائي حمام معروف گنجعلي خان در كرمان را تداعي مي كند. قلعه اشتران تقریبا رو به تخریب گذاشته است.

در گزارش های قبلی ذکر شد که روستای اشتران به عنوان اولین روستای هدف گردشگری استان همدان تأییدیه کمیته فنی را گرفت و امید است که با همت مسئولان با توجه به اینکه روستای اشتران دارای بافت مناسب، جاذبه های گردشگری بکر و آثار تاریخی به ثبت رسیده همچون  چون قلعه نظامی حمزه خان و چهار امارت بازمانده از خان‌های عهد قجر است که در بالای تپه‌ای پوشیده از درختان قرار گرفته بتوانند اعتبارات لازم را برای بهسازی روستا به عنوان اولین روستای هدف گردشگری استان همدان بخصوص برای بازسازی قلعه اشتران در نظر گرفته تا در آینده ای نه چندان دور شاهد توسعه گردشگری روستایی که نقش به سزایی در رونق اقتصادی روستاها وتوسعه پایدار دارد، باشیم.

خانه اردلان یادگاری از دوران قاجاریه در روستای اشتران

IMG_0190خانه قديمي محل سكونت مرحوم حمزه خان نيز كه به دوره قاجاريه بر مي گردد در دو طبقه بيروني و سه طبقه‌ اندروني است كه با حياط مصفا و درختان كهن و باغ و قنات اختصاصي و اتاق هاي بسيار و اصطبل و جاي علوفه و كاهدان و غيره، دوران پرشكوه و جلال و بيا و بروهاي حاج محمد حسين‌خان وفرزندش حمز‌ه‌خان و خدم و حشم آن زمان را زنده مي كند.

IMG_0166

این مکان در حال حاضر توسط مالک شخصی دارد و همچنان توسط خدمه آن نگهداری می شود.

کارونسرای فرسفج نگینی بر جاده عتبات

IMG_0141در حدود 400 سال پیش راه مخصوص مسافران کوی حسینی از خطه تویسرکان بوده که در گذر به سوی دوست از کارونسرای شاه عباسی فرسفج عبور کرده و آهنگ عراق می نمودند و مردم این منطقه دلبستگی خاصی به کارونسرای فرسفج داشته و دارند.کاروانسرای شاه عباسی؛ با چهار برج زیبا اثری از دوره صفوی است.

IMG_0139بنای تاریخی فرهنگی کاروانسرای شاه عباسی فرسفج در ۱۵ کیلومتری مسیر تویسرکان – اسدآباد و کرمانشاه و در کنار شهر فرسفج احداث شده است.این کاروانسرا در سالهای ۱۰۳۸ تا ۱۰۶۵ به سبک معماری دوره صفویه با پلانی تقریبا مستطیل شکل و مساحت ۴۰۰۰ متر مربع ساخته شده است.این بنا با کوشش میراث فرهنگی از سال ۱۳۷۰ در حال مرمت و احیا است و به شماره ۱۹۷۰ در سال ۱۳۷۶ به ثبت آثار ملی رسیده است.

خانواده مجلسی از مسافران نوروزی هستند که از تهران به شهرستان طلای سبز سفر کرده اند.آقای مجلسی در گفتگو با خبرنگار ما، شهرستان تویسرکان را شهرستانی خوش آب وهوا دانست و می گوید: تویسرکان امکان تاریخی و مدهبی فراوانی دارد که بسیار ناشناخته است و من و خانواده ام خوشحال هستیم که امروز به طور اتفاقی با تور گردشگری تویسرکان همراه شدیم و از فرصت پیش آمده استفاده کردیم.نرگس دختر خانواده نیز که حافظ یک جز از قرآن است از دیدن جاذبه های گردشگری تویسرکان به وجد آمده بود و با بازیگوشی های کودکانه خود از این طرف به آن طرف می رفت و از فرصت پیش آمده استفاده می کرد.

حمام سراب (سفره خانه سنتی) تویسرکان

ckf7حمام سراب تویسرکان در گذشته به عنوان حمام عمومی مورد استفاده مردم منطقه سرابی تویسرکان بوده است.موزه مردم‌شناسی (حمام تاریخی سرابی) تویسرکان 18 بهمن سال 87 با شماره 25162 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.حمام تاریخی سرابی به همت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان در سال 90 مرمت و بازسازی شد.

بنای تاریخی حمام سرابی به منظور توسعه گردشگری صنعتی و و بهینه از این ظرفیت بالای بنا با کاربری موزه و سفره‌خانه در سال 91 به بهره برداری رسید.این اثر متعلق به دوره قاجاریه با مساحت 550 مترمربع و زیربنای 480 مترمربع و ارتفاع متوسط سه متری از سطح زمین، مصالحی نظیر سنگ، آجر، آهک، ملات و ساروج در ساخت این بنا به کار رفته است.

در حال حاضر کتیبه آهکی این بنا در موزه تاریخ و فرهنگ تویسرکان، خانه مسعودی نگهداری می‌شود. در این کتیبه آمده است.این خانه به همت اهل قریه به سنه 1303 هجری قمری ساخته شده است.

این حمام برابر اصول و قاعده از دو بخش اصلی گرمخانه و یا حمام گرم و سردخانه یا حمام سرد تشکیل شده است؛ در بخش گرمخانه گنبدی مدور دیده می‌شود که در زیر آن چهار دهانه طاق به سبک رومی و حوض آبی از جنس سنگ گرانیت در میانه این بخش احداث شده است.

آرامگاه میررضی آرتیمانی عارفی شاعر پیشه

?????? ? ????? ? ????? ? ???? ? ??? ? ???????? ? ???? ????? ????? ? ??? ? ?????? ? ????? ? ???? ????? ????? ??? ? ???? ? ??? ? ???? ? ?? ? ??? ? ??? ? ??? ??? ? ??? ? ????? ???? ???????? ???? ? ???? ???????? ? ?????? ? ???? ???? ? ??? ? ????? ???? ? ???????? ? ????? ? ????? ??? ? ???? ??? ? ?????? ? ?????? ? ????? ????? ? ?????? ? ???????? ? ????? ??????? ? ???? ? ???? ? ????????? ? ???? ? ???? ? ???? ? ????? ? ???? ? ????? ? ????? ? ????? ? ???????? ? ??? ????? ?????? ? ????? ? ???? ???? ? ??????? ? ????? ???? ? ??????? ? ???? ? ?? ?? ? ???? ? ???????? ? ??????? ? ???? ? ????? ??????? ? ????? ? ???? ? ???? ? ????? ???????? ? ???? ?????? ? ???? ????? ?????? ?????? ? ??????? ? ?????? ? www.roodavar.ir ? ????? ??? ? ????? ? ???????? ? ????????? ????? ????? ???? ??? ???????????????????? ??????? ????? ???? ????? ???? ????? ???? ????????? ???? ??? ????? ??? ????? ????? ????? ????? ???? ?????? ?????? ???????? ??? ?????? ??? ?????? ???? ??????? ??????? ?????? ??? ???? ?????? ???? ???? ???????????????????? ????????میررضی آرتیمانی از شعر او عرفای قرن یازدهم همزمان با شاه عباس بزرگ صفویه است میر رضی الدین آرتیمانی در روستای آرتیمان سه کیلومتری از توابع تویسرکان به دنیا آمده است.

تنها اثر بجای مانده از میر رضی الدین آرتیمانی ۱۲۰۰ بیت شعر است که ساقی نامه و سوگند نامه او در دنیا بی نظیر می باشد فرزند او ابراهیم ادهم است که در هند مدفون گردیده است که او نیز شاعری را از پدر به ارث برده است این بنا در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و زیر نظر سازمان میراث فرهنگی نگهداری و حفاظت می شود.

خانه مسعودی یادگاری از دوران قاجاریه با تصاویری زیبا از پادشاهان ایران باستان

IMG_0041خانه مسعودی یادگاری از دوران قاجاریه با تصاویری زیبا از پادشاهان ایران باستان، موزه تاریخ و فرهنگ تویسرکان را در دل خود جای داده است.

ین خانه یکی از خانه‌های باقی مانده از محله شاهزادگان( خیابان انقلاب فعلی) است. تاریخ ایجاد این اثر ارزشمند بر کتیبه‌ای که در کنار ورودی شاه‌نشین طبقه همکف نصب شده، سال ۱۲۹۰ هجری قمری را نشان می‌دهد که مبین قدمتی بیش از ۱۳۰ سال است. خانه مسعودی با مساحت ۱۳۳۲ مترمربع در دو طبقه ساخته شده است.

تصاویری از پادشاهان ایران باستان برگرفته از شاهنامه فردوسی تا دوره قاجاریه که با شیوه گراور ایجاد شده‌اند، در حاشیه فوقانی دیوارهای این اتاق و در میان نقوش گچبری شده به صورت قاب‌هایی کوچک قرار گرفته‌اند.یکی از این تصاویر، طرحی است از شاهزاده‌ای قاجاری که کاغذی در دست دارد که بر روی آن نوشته شده است: “نامه خسروان” و در بالای تصویر، جمله گردآورنده این داستان، جلال‌پور فتحعلیشاه قاجار به خط نستعلیق نوشته شده است.

IMG_0030خانه مسعودی موزه تاریخ و فرهنگ تویسرکان را در درون خود جای داد است.در این موزه که در سال ۱۳۸۹ راه اندازی شد، وسایل و اشیاء هایی با قدمت دیرینه بخصوص از دوران قاجار تا دوره معاصر قرار داد.

وجود آرامگاه حضرت حیقوق نبی (ع) تأییدی بر قدمت چندهزارساله تویسرکان

 ?????? ? ????? ? ????? ? ???? ? ??? ? ???????? ? ???? ????? ????? ? ??? ? ?????? ? ????? ? ???? ????? ????? ??? ? ???? ? ??? ? ???? ? ?? ? ??? ? ??? ? ??? ??? ? ??? ? ????? ???? ???????? ???? ? ???? ???????? ? ?????? ? ???? ???? ? ??? ? ????? ???? ? ???????? ? ????? ? ????? ??? ? ???? ??? ? ?????? ? ?????? ? ????? ????? ? ?????? ? ???????? ? ????? ??????? ? ???? ? ???? ? ????????? ? ???? ? ???? ? ???? ? ????? ? ???? ? ????? ? ????? ? ????? ? ???????? ? ??? ????? ?????? ? ????? ? ???? ???? ? ??????? ? ????? ???? ? ??????? ? ???? ? ?? ?? ? ???? ? ???????? ? ??????? ? ???? ? ????? ??????? ? ????? ? ???? ? ???? ? ????? ???????? ? ???? ?????? ? ???? ????? ?????? ?????? ? ??????? ? ?????? ? www.roodavar.ir ? ????? ??? ? ????? ? ???????? ? ????????? ????? ????? ???? ??? ???????????????????? ??????? ????? ???? ????? ???? ????? ???? ????????? ???? ??? ????? ??? ????? ????? ????? ????? ???? ?????? ?????? ???????? ??? ?????? ??? ?????? ???? ??????? ??????? ?????? ??? ???? ?????? ???? ???? ???????????????????? ????????وجود آرامگاه حضرت حیقوق نبی (ع ) در مرکز توی و نزدیک ” رود آور ” سابق با توجه به زمان زندگی آن حضرت در حدود ۷۰۰ سال قبل از میلاد و کاوش های باستان شناسی اطراف بقعه، نشانگر قدمت و وجود آبادانی منطقه در آن عصر است.تویسرکان در دوره های صفویه و قاجاریه نیز مورد توجه بوده است و از این دو دوره آثاری در شهر به جا مانده که می توان به بازار دوره قاجاراشاره کرد.

حیقوق نبی بین سال‌های ۶۰۰ تا ۶۵۰ قبل از میلاد می‌زیسته و مقبره وی هم اکنون در جنوب غربی شهرستان تویسرکان واقع شده است و موضوع جالب توجه در خصوص این پیامبر آن است که تصویر وی هم‌اکنون در موزه واتیکان وجود دارد.

IMG_0214ساختمان این مقبره، قبل از استیلای اعراب بنا شده و در برهه ‌ای از زمان نیز تخریب می‌شود، ولی بعدها عده ‌ای از خیرخواهان شهر به تعمیر آن همت می‌گمارند و در حفاری‌های سال ۱۳۶۸ نیز بقایای حصار مربع شکل با چهار برج در اطراف آن مشخص شده که به نظر می‌رسد از خود بنا قدیمی‌تر باشد.

خانواده سوری به خبرنگار ما گفتند:  زیبایی ها و طبیعت بکر و جاذبه های دینی و مذهبی تویسرکان بسیار دیدنی و تماشایی است.

مجتمع گوشه‌پیل همچون دربند تهران

مجتمع تفریحی-توریستی گوشه پیل که در نزدیکی در روستای گشانی تویسرکان قرار دارد به منظور ایجاد بستر اقامتی در راستای آرامش و رفاه حال گردشگران و مسافران در فصول مختلف در شهرستان تویسرکان ساخته شد. سروغذای سنتی همراه با غذاهای روز، چایخانه سنتی، پارکینگ، سوئیت‌های اقامتی، سرویس ‌بهداشتی، نمازخانه و خطوط ارتباطی از امکانات این مجمتع تفریحی توریستی است.

IMG_0201خانم میترا مسافری از تهران است و درباره مجتمع گوشه‌پیل به خبرنگار ما گفت: گوشه پیل همانند دربند در تهران است.

وی افزود: آب و هوای تویسرکان بسیار عالی است.مردمان مهمان نواز و خون گرمی دارد و باید بگویم تماشای کارونسرای شاه عباسی و قلعه اشتران برایم حیرت آور بود.

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان