آخرین اخبار

21. فروردين 1393 - 15:31   |   کد مطلب: 12629
آقای رئیس جمهور! به یارانه بگیران نگویید نیازمند. بر مبنای میزان حقوق دریافتی افراد که در سایت اعلام می‌شود هم می‌توانید نیازمندان واقعی را تشخیص دهید.

به گزارش رودآور، روزنامه ابتکار امروز 21 فروردین ماه نوشت: بالاخره بعد از چند هفته انتظار، ثبت نام برای دریافت دور جدید یارانه‌ها آغاز شد. در حالی که دولت قبل پس از اعتراضات مردم به شیوه دهک بندی، مجبور شد به تمام مردم ایران یارانه بپردازد، این بار نیازمندی، شرط اصلی دریافت یارانه اعلام شده است. دولت روحانی در چند ماه اخیر با ایجاد یک موج رسانه ای، تمام تلاش خود را کرد تا مردمی که نیازی به دریافت این پول ندارند را از دریافت یارانه منصرف کند؛ از اعلام عمومی از زبان بازیگر چینی سریال پایتخت گرفته تا اعلام انصراف دسته جمعی وزرا و مسئولان در روزهای اخیر.

اما تلاش چند ماهه دولت برای اینکه مردم را راضی کند تا از دریافت یارانه انصراف دهند به کجا رسید؟ شاید برای دریافت پاسخ قطعی این سوال باید تا زمان پایان ثبت نام و اعلام آمارهای جدید صبر کنیم. اما آنچه که در لحظه‌های آغازین ثبت نام اتفاق افتاد، چیز دیگری را نشان می‌دهد. سایت رفاهی که برای ثبت نام در نظر گرفته شده، در همان لحظه‌های اول به علت تعداد زیاد مراجعه کنندگان از کار افتاد و بسیاری از علاقمندان دریافت یارانه نتوانستند در ساعت‌های بتدایی در این سایت ثبت نام کنند.
بر خلاف موج گسترده انصراف‌های مقامات از دریافت یارانه که از انصراف نمادین رئیس جمهور آغاز شد و به وزرا و معاونین و رؤسای سازمان‌ها و هنرمندان و... رسید، اما واکنش بسیاری از مردم بدون پست و مقام کمی با واکنش‌های رسمی متفاوت بود. آنچه شب گذشته در رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد از جمله اینکه” به خدا قسم اگر سبد کالارا در دست راستم بگذارید و سهام عدالت را دردست چپم قرار دهید، از دریافت یارانه نقدی انصراف نمی‌دهم" نشان از واکنشی متفاوت از سمت کاربران این شبکه‌ها بود. یک استاد اقتصاد هم در فیس بوکش نوشت:”ما حاضریم هم از دریافت یارانه انصراف بدهیم، هم یکی چیزی سر به سر به دولت بدهیم؛ به شرطی که قیمت‌ها به حالت قبل برگردد."
میراث تورمی احمدی نژاد برای دولت روحانی به این زودی‌ها دست از سر دولت تدبیر و امید بر نمی‌دارد. احمدی نژاد به مردم وعده داده بود که می‌توانند با دریافت یارانه از پس مابه التفاوت قیمت آب و برق و گاز و نان بر بیایند و حتی باقی مانده اش را در حسابی ذخیره کنند! اما امروز بسیاری از همین قشر کم درآمد، به خاطر خزانه خالی دولت تشویق می‌شوند تا از دریافت یارانه انصراف دهند.یکی از ارکان موج رسانه ای دولت برای قانع کردن مردم برای انصراف تاکید بر این نکته بود که اگر کسی یارانه بگیرد یعنی نیازمند و فقیر است. عباراتی که بسیاری از مردم کم درآمد هم حاضر نیستند آن را به خودشان وصله کنند. مردمی که تا امروز و با وجود تورم افسارگسیخته، با هر قیمتی که شده، صورتشان را با سیلی سرخ نگه داشتند تا کسی از بی پولی و نداریشان چیزی نفهمد. امروز همین اقشار کم درآمد اگر بخواهند برای دریافت یارانه ثبت نام کنند، به طور رسمی به عنوان قشر نیازمند شناخته می‌شوند. عنوانی که می‌تواند کرامت انسانی آنها را زیر سوال ببرد.
این روزها با مردم کوچه و بازار که صحبت می‌کنید بسیاری از آنها معتقدند دریافت یارانه حق آنهاست. مردم می‌گویند قیمت‌ها را به حالت اول برگردانید، یارانه پیش کش. اما شرایط امروز ایران و وارد نشدن پول نفت به کشور و جیب خالی دولت امکان بازگشت به آغاز هدفمندی را غیر ممکن کرده است. در این شرایط، آنچه از مجموعه دولت انتظار می‌رود این است که کرامت انسانی یارانه بگیران را در سخنرانی‌ها و اظهار نظرهای رسمی رعایت کنند. آقای رئیس جمهور! به یارانه بگیران نگویید نیازمند. بر مبنای میزان حقوق دریافتی افراد که در سایت اعلام می‌شود هم می‌توانید نیازمندان واقعی را تشخیص دهید.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان