آخرین اخبار

22. فروردين 1393 - 12:09   |   کد مطلب: 12632
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تویسرکان گفت: مجموعه عوامل؛ بارزگانی، تگرگ زدگی، سرمازدگی، تنش های گرمایی و خشکسالی در سال های گذشته سبب طغیان سن مادر در سال جاری شد و در صورت عدم سمی پاشی مناسب برای مبارزه با سن، خسارت قابل توجهی به محصولات تویسرکان وارد می کند.

محمد خاکسار مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان در گفتگو با خبرنگار رودآور، با بیان اینکه در سال های 90 تا 92 مجموعه عواملی بودند که زمینه را برای طغیان سن مادر در سال زراعی جاری فراهم ساختند، اظهار کرد: بالا رفتن قیمت جو نسبت به گندم در برخی مقاطع زمانی از یک سو و از سوی دیگر چون برای فروش جو دقت کافی به بحث سن زدگی از سوی فروشندگان انجام نمی شود و از نظر قیمت نیز تأثیری ندارد، سببب کاهش انگیزه مبارزه با این آفت شد.

IMG_0573وی درباره دیگر عوامل به وجود آورنده طغیان سن مادر در تویسرکان، تصریح کرد: پارسال نیز مجموعه آفات تگرگ زدگی و سرمازدگی  قابل توجه محصولات، تنش های گرمایی و خشکسالی در شهرستان تویسرکان سبب شد درصد قابل توجهی از مزارع بدون برداشت رها شود و انگیزه لازم از سوی کشاورزان برای مبارزه با سن مادر و پوره ها(فرزندان سن) به نوعی از بین رفت.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان با اشاره به اینکه امسال در این شهرستان با مشکل افزایش 6 درصدی کمی سن نسبت به پارسال مواجه هستیم، افزود: مشکل دیگر  ریزش، جفت گیری و تخم ریزی سن، به طور متوسط در حدود 18 روز زدوتر نسبت به سال گذشته بوده است.

خاکسار با بیان اینکه یک سن مادر می تواند در یک هکتار، متوسط 30 کیلوگرم  از میزان محصول را کاهش دهد، افزود:  متأسفانه در بعضی نقاط شهرستان تویسرکان، میانگین سن مادر 15 عدد در یک متر مربع است که باید کنترل شود.

IMG_0587وی ابراز کرد: برای مبارزه با این آفت اکیپ های جهاد کشاورزی و اکیپ های اطلاع رسانی بخش خصوصی از روزهای آغازین سال و حتی قبل از شروع سال جدید فعال هستند و تاکنون همکاری کشاورزان نیز برای سم پاشی تاکنون مطلوب بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان با اشاره به اینکه در حدود سه هزار و 168 هکتار مبارزه با آفت سن در سطح مزارع شهرستان تویسرکان انجام شده است، افزود: سعی شده سم پاشی علیه سن همزمان با مبارزه با علف های هرز انجام شود و اگر مبارزه با آفت سن به همین طریق پیش رود، طغیان سن قابل کنترل است.

خاکسار میزان بارندگی امسال را 290 میلی متر اعلام و اظهار کرد: امسال نسبت به پارسال 58 میلی متر افزایش بارندگی ثبت شده ولی نسبت به بلند مدت در حدود 25 میلی متر کمتر بارش صورت گرفته است.

وی افزود: میزان سطح زیر کشت های بهاره همچون چغندرقند، خیار، گوجه فرنگی، سیب زمینی، آفتابگردان و حبوباب دیم و آبی امسال شهرستان تویسرکان در حدود پنج هزار و 150 هکتار پیش بینی شده شده و بیشترین کشت مربوط به کشت دیم حبوبات علوفه ای و در حدود دو هزار و 800 هکتار است.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان ابراز کرد: پارسال از پنج هزار و 40 هکتار سطح زیر کشت بهاره در حدود 61 هزار تن محصولات تولید شد و انتظار می رود امسال افزایش تولید محصولات را داشته باشیم.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان