آخرین اخبار

22. فروردين 1393 - 16:05   |   کد مطلب: 12638
خطر از بین رفتن گندم و جو در تویسرکان:
کشاورزان مبارزه با سن را جدی بگیرند
یک کارشناس گیاه پزشکی گفت: امسال با توجه به طغیان سن در شهرستان تویسرکان، ضرورت دارد کشاورزان و مسئولان ذی ربط مبارزه با سن را جدی بگیرند.

لیلا افضلی در گفتگو با خبرنگار رودآور، به طغیان سن در سطح مزارع شهرستان تویسرکان اشاره و اظهار کرد: سن گندم در واقع در ارتفاعات زندگی می کند، اما خشکسالی پارسال،  برداشت دیرهنگام محصولات، سمپاشي بي رويه در مراتع و مزارع به ویژه در سال های گذشته به وسیله هواپیماهای سم پاش، استفاده بي رويه از سموم و كودهاي شيميايي و كشت‌هاي ديم كم بازده سبب طغيان اين آفت در سال جاری در تویسرکان شده است.

IMG_0592وی افزود: زنبورها و مگس‌هاي پارازيتوئيد از دشمنان طبيعي سن‌ها هستند که سمپاشي‌هاي بي رويه، جمعيت این عوامل طبیعی را كاهش داده و نیاز است که کشاورزان خسارات احتمالی از آفت سن را جدی بگیرنند و تا فرصت دارند از سموم ضد این آفت و دیگر روش های کنترل آن استفاده کنند.

این کارشناس گیاه پزشکی با بیان اینکه سن مادر با هجوم به مزارع گندم و جو سبب خسارت جبران‌ناپذيري مي‌شود، افزود: روستاهای منطقه خرمرود، سوتلق، قلی لاله، سهام آباد، فریازان، لامیان، کنجوران، جوادیه، قلعه نو، مرادآباد، مالیچه، قلعه بختیار، باقر آباد، شأن آباد هوش، قصبستان، قشلاق و چاشتخوره برخی از روستاهای شهرستان تویسرکان هستند که مزارع آنان با آفت سن روبرو است.

افضلی ابراز کرد: آفت خطرناك سن گندم با تغذیه از برگ و دانه گندم و جو  سبب جلوگیری از تشکیل خوشه و یا پوک شدن دانه ها و از بین رفتن ارزش نانوایی آرد گندم  و عدم خريد آن می شود.

وی با بیان اینکه خسارات سن مادر سبب خشک شدن بوته گندم می‌شود، افزود: این مشکل به صورت كمي از لحاظ خسارت به برگ و خشك كردن جوانه مركزي توسط سن مادر و به صورت كيفي از قبيل سن زدگي دانه‌ها توسط پوره‌ها يا تغذيه از شيره دانه به مزارع گندم خسارت جبران‌ناپذيري وارد مي‌كند.

IMG_0587این کارشناس گیاه پزشکی با تأکید بر اجرای عملیات مبارزه با آفت سن غلات، از کشاورزان خواست: سم پاشی های لازم برای مقابله با این آفت را هرچه سریعتر انجام دهند.

افضلی یهترین زمان سم پاشی را زمانی دانست که سن ریزش کرده و دمای محیط در حدود 18 درجه سانتیگراد است و تصریح کرد: این زمان همان مرحله اول سم پاشی و اغلب همزمان با پنجه زنی گندم است و اگر در این مرحله سن کنترل کترل شود شاید دیگر نیاز به اجرای مرحله دوم که همزمان با ظهور پوره های (بچه های سن)سن پاشی است، نباشد و با از بین رفتن سن مادر سن مادر خسارت کمتری به مزارع وارد می شود.

وی با اشاره به اینکه علف های هرز همچون آلاله نیز می توانند محلی برای تخم ریزی سن مادر باشند، ابراز کرد: بهتر است سم پاشی علیه آفت سن همزمان با سم پاشی علیه علف های هرز صورت گیرد تا نتیجه بهتری حاصل شود.

این کارشناس گیاه پزشکی با تأکید بر اینکه گزارش میزان سن هر مزرعه، فرا گرفتن نحوه استفاده از سموم آفت‌کش، میزان و نوع مصرف، شیوه استفاده از سمپاش و زمان استفاده از سم از سوی کشاورزان لازم است، افزود: یکی از سموم برای مبارزه با آفت سن، سمی به نام دلتا مترین(دسیس) است که کشاورزان می توانند از یک لیتر برای سه هکتار استفاده کنند.

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان