آخرین اخبار

25. فروردين 1393 - 8:26   |   کد مطلب: 12696
چند وقتی بود که قصد گفت‌وگو با او را داشتم. با دیدن کتاب چهل حدیث تصویری که بخش اعظمی از آن هنرمایی او بود فرصت را غنیمت شمرده و برای تهیه مصاحبه جویای او شدم.

به گزارش رودآور وبلاگ کلام فارس  نوشت:

چند وقتی بود که قصد گفت‌وگو با او را داشتم. با دیدن کتاب چهل حدیث تصویری که بخش اعظمی از آن هنرمایی او بود فرصت را غنیمت شمرده و برای تهیه مصاحبه جویای او شدم. از بچه‌های مسجد الزهرا (س) احوالش را جویا شدم که آدرس سبزی فروشی محله را دادند!! با خودم گفتم، کاریکاتوریست بین‌المللی و سبزی فروشی!!! پرسان‌پرسان به سمت مغازه حرکت کردم، روی شیشه مغازه نوشته بود "سبزی فروشی چهارفصل"؛ داخل مغازه که شدم آنچه نظرم را به خود جلب کرد کاریکاتورهایش بود که به در و دیوار آن نصب شده بود. خودش می‌گفت چندین اثر روی دیوار، در مسابقات بین‌المللی رتبه برتر را کسب کرده است.

به پای صحبت‌هایش که نشستم خودش را اینگونه معرفی کرد:
محمد حسین اکبری هستم، 30 ساله ساکن جهرم. هنرم کاملاً خدادای است و با این هنر خدادای توانسته‌ام در بسیاری از جشنواره‌های معتبر داخلی و بین‌المللی صاحب مقام برتر شوم. و بسیار خوشحالم که هنرم به دین پیوست و با دین آمیخته شد.

از او پرسیدم که هنر کاریکاتور را چگونه آغاز کرده و چطور شد که به این هنر روی آورده است:
اکبری: بنده از دوران کودکی تصویر سازی می‌کردم، مدتی کار و حرفه من حفاری با دستگاه بود و بر روی چاه‌های عمیق کار می‌کردم؛ در همان زمان بود که جرقه‌های اصلی کاریکاتوریست بودن در ذهن من زده شد و بعد از اینکه حفاری را رها کردم بلافاصله کاریکاتوریست شدم و خیلی زود هم توانستم خود را به کاریکاتوریست‌های سطح اول دنیا برسانم و بی‌شک این از الطاف پروردگار مهربان بود.

با اینکه این هنرمند را به خوبی می‌شناختم از او خواستم تا از شرکت در مسابقات مختلف و کسب عناوین جهانی و کشوری خود بگوید که از روی تواضع جواب سربالا به من داد. او گفت: خدا را شکر در مسابقات بسیاری چه داخلی و چه خارجی شرکت کرده و عناوین بسیاری را کسب کرده‌ام که اگر بخواهم آنها را قید کنم به یکی دو صفحه نیاز است. ( جایزه ویژه جشنواره بین‌المللی جیازینگ چین، مدال برنز جشنواره پاندای طلایی بیجینگ چین و برتری در جشنواره‌های فکس ایتالیا، اشترنگارت آلمان، لنگ چین دائون کره جنوبی تنها گوشه‌ای از افتخارات این هنرمند است)

از شغلش که پرسیدم؛ معلوم بود که حرف‌های ناگفته بسیاری دارد و تا کنون مجالی برای بازگویی آن نداشته است. اکبری گفت: هم اینک به دلیل عدم حمایت مسئولان فرهنگی و هنری شهر و استان فارس در این مغازه کوچک سبزی فروشی مشغول به کار هستم.

از او پرسیدم؛ احساس می‌کنم در حق هنرمندان در شهرستان جهرم کم لطفی می‌شود؛ به ویژه هنرمندان بین‌المللی؟ که او جوابم را اینگونه داد: از احساس رد شده واقعاً هنرمندان بین‌المللی به دست فراموشی سپرده شده‌اند؛ بنده خطاب به مسئولان فرهنگی و هنری شهر و استان می‌گویم که تا دیر نشده باید فکری به حال نخبه‌های شهر جهرم به خصوص دارندگان مقام در عرصه کشوری و بین‌المللی شود؛ شما ببینید فقط بنده و آقای سعید صادقی به لطف خدا در سالی که گذشت بیش از 20 مقام داخلی و خارجی در رشته کاریکاتور کسب کردیم و این امر می‌تواند برای شهر، استان و کشور عزیزمان خوب و مفید باشد. به نظر من اگر خدای ناکرده بنده و آقای صادقی این هنر گران‌بها را رها کنیم شاید سال‌ها بگذرد تا چنین استعدادهایی دوباره در این شهر شکوفا گردد. پس باید مسئولان خیلی به این امر رسیدگی کنند.

برای عوض کردن فضا، از نمایشگاه پرسیدم. آیا شما تاکنون نمایشگاهی از آثار خود داشته‌اید؟ جوابی که داد کمی جای تأمل داشت؟ البته نه برای ما!!! او در پاسخ به این سوال گفت: بله 2 مرتبه نمایشگاه برپا شده که ای کاش برپا نشده بود؛ قبل از برپایی نمایشگاه وعده وعید زیاد بود اما بعد از نمایشگاه عملی از هیچ کس دیده نشد.فقط چندتن از مسئولان آمدند و بدون اینکه درد و دل‌های هنرمندان را بشنوند چند عکس یادگاری از خودشان با تابلوها گرفتند و رفتند. به نظر بنده آن نمایشگاه‌ها و آن همه عناوین سکوی پرتابی بود برای آقایان نه ما ؟؟؟!!!

برایم جالب بود که در لابه‌لای حرف‌های این هنرمند کاریکاتوریست بین‌المللی از قرآن و روایات معصومین (ع) بسیار استفاده می‌شد و هر سوالی که می‌پرسیدم یک حدیث و روایت برایش گفته می‌شد. از سوال‌های حاشیه‌دار فاصله گرفتم و از کتابی که سال گذشته جلد اول آن چاپ شده بود و مدتی است که جلد دوم آن نیز منتشر شده پرسیدم. از اکبری خواستم مختصری در مورد این کتاب بگوید؟
کتاب 40 حدیث تصویری "راه و چاه" کتابی است بی‌نظیر که به‌طور خلاقانه‌ای طرح‌ریزی و تهیه شده و می‌تواند پیام را به مخاطب منتقل کند.

ایده اصلی این کتاب چگونه به‌وجود آمد:
روزی با آقای مهدی نجفی که از برادران طلبه می‌باشد در مسجد الزهرا (س) نشسته بودیم، از اتفاق کتابی در دست من بود که در آن چند اثر از بنده چاپ شده بود، یکی از این آثار در مورد کار و تلاش بود؛ آقای نجفی با دیدن این اثر به بنده پیشنهادی دادند که آقای اکبری ما می‌توانیم احادیث را با این آثار تطبیق دهیم و این می‌تواند روش خوبی برای انتقال احادیث به مخاطب باشد.

آیا برای چاپ این اثر حامی مالی داشتید؟ هزینه چاپ از کجا تأمین شد؟
خیر، متاسفانه حرف‌ها زیاد می‌زدند اما عملی را ندیدیم. بنده زیاد در جریان کار نبودم اما شنیدم که تمام هزینه‌های چاپ کتاب را آقای آبسالان که از برادران پاسدار شاغل در تیپ‌المهدی جهرم می‌باشند تهیه و پرداخت کرده‌اند؛ واقعاً خداوند خیرشان دهد.

از تکه کاغذی که به روی دیوار سبزی فروشی نصب شده بود متوجه شدم که در این مغازه کتاب چهل حدیث تصویری ارزان‌تر از جاهای دیگر و با 25 درصد تخفیف به قیمت 3000 تومان به فروش می‌رسد.

از نگاه مشتری‌ها به در و دیوار مغازه نیز فهمیدم که این کاریکاتورها نظر مشتری‌ها را به خود جلب کرده و حتی به تصور من، این کار ایده جالبی برای جذب مشتری است. از او در مورد استقبال مردم از این کتاب پرسیدم؟
استقبال مردم از این کتاب نسبت به کتاب‌های دیگر بسیار خوب است اما متاسفانه مشکلی که در کشور ما وجود دارد این است که کتاب‌های چاپ شده به طرز صحیح منتشر نمی‌شوند و از لحاظ تبلیغات با مشکلات عمده‌ای روبه‌رو هستند و یک مشکل بزرگتر این که مسئولان فرهنگی و هنری ذی‌ربط آن چنان عکس‌العملی در مورد چاپ و انتشار این چنین کتب‌های با ارزش از خود نشان نمی‌دهند و خود این امر آفت بسیار بزرگی است.

تفاوت جلد اول با جلد دوم کتاب، سوال آخر من از این هنرمند بین‌المللی جهرمی بود که وی این چنین پاسخ داد:
به یقین؛ جلد دوم بسیار زیباتر و خلاقانه‌تر از جلد اول می‌باشد چراکه که هم شعر به آن اضافه شده؛ آن هم اشعاری زیبا توسط آقای شادمند که از شاعران برجسته و جانباز جهرم می‌باشد و هم اینکه از لحاظ تجربی بسیار پخته‌تر از کتاب اول است.

به رسم تمام مصاحبه‌های این چنینی؛ از وی در مورد حرف آخرش پرسیدم. که او گفت: بنویسید سه نقطه ...

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان