آخرین اخبار

4. ارديبهشت 1393 - 23:29   |   کد مطلب: 12899
ییس سازمان انرژی اتمی گفت: تنها 7 نفر از دانشمندان اخراج شده اند و سایر ارقام واقعیت ندارد.

به گزارش رودآور به نقل از آفتاب ری؛  علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی در نشستی صمیمی با دانشجویان دانشگاه علوم حدیث که با موضوع تبیین مذاکرات هسته ای برگزار شد، گفت: انقلاب اسلامی نشانه عزم ملی ملت ایران است و امام خمینی (ره) محی الدین زمان درعصر خود بودند که این عزت را به انقلاب بخشیدند.

وی در ادامه کشور ایران را از جمله کشورهایی دانست که اقتدار بالذات و بالقوه داشته، اما تا قبل از انقلاب امکان شکوفایی نداشته و انقلاب اسلامی فرصت شکوفایی را مهیا ساخت.

رییس سازمان انرژی اتمی فرهنگ را دارای سه بخش مهم دانست و در تبیین آن گفت: فرهنگ از سه بخش  باورهای قوم و ملت،که شالوده فرهنگ را تعریف می کند؛ سنت ها، آداب، رسم و رسوم ها و   شیوه های حکومت تشکیل شده است.

صالحی در ادامه به مسائل هسته ای اشاره کرد و یادآور شد: فناوری هسته ای قوه محرک و عامل پیشرفت کشور است؛ وقتی به عرصه هسته ای رو کردیم، راه ناباورانه باز شد و این صنعت باعث شد خودباوری و خود اتکایی ما تقویت شود و باور “ما می توانیم” حضرت امام را تحقق بخشد.

وی به  دستاوردهای هسته ای توسط دانشمندان اشاره کرد و افزود: در زمینه شبیه سازی حیوانات و ابعاد سیاسی و صنعتی آن پرداخته کارهای فراوانی صورت گرفته که در آینده نه چندان دور یکی از دستاوردهای صنعتی هسته ای که در زمینه سرم ساز و موارد دیگر به کار گرفته شده است را اعلام خواهیم کرد.

رییس سازمان انرژی اتمی ابعاد سیاسی فناوری هسته ای و اشتباه غربی ها را در جو سازی علیه ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای و بمب اتم؛ بزرگ کردن مسأله هسته ای عنوان کرد و آن را مصداق آیه شریفه “و مکروا و مکروالله والله خیر الماکرین” دانست.

صالحی در خصوص توافقنامه ژنو اظهار داشت: در جامعه نظرها متفاوت است، باید  دید که نیت یک حرف الهی است یا از روی خودخواهی؛ اگر الهی باشد سخت ترین انتقادها را برای رضای خدا  می شود انجام داد. اما اگر انسانی باشد، خیلی به دل نمی نشیند. حال واقعیت چیست؟ خیلی از کسانی که انتقاد دارند، انتقاد آنها وارد است. آنها می گویند این یک توافقنامه آرمانی نبوده است. اما توافقنامه آرمانی چه می تواند باشد؟ توافقنامه آرمانی آن است که غربی ها، فتوای حضرت آقا را فصل الخطاب قرار می دادند و پرونده ما را می بستند. زیرا هم یک فتوای دینی بود و هم  الزام حکومتی. که در این صورت یک توافقنامه ایده آل می شد.

وی ادامه داد: اکنون که این ممکن نشد، ما آمادگی این را هم داشتیم که این الزام را بین المللی و آن را در سازمان ملل ثبت کنیم. اما این نیز نشد چون آنها اهل نیت خیر برای ما نیستند. بنابراین توافقنامه ژنو را باید نسبت به ایده آل بسنجیم. با این دید، توافقنامه نسبتا مناسبی است هرچند که عیوبی هم دارد.”

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه به سه محور تفاهم نامه ژنو در بخش های آب سنگین، غنی سازی، تحقیق و توسعه اشاره کرد و افزود: “در بحث آب سنگین، آنان یک فضایی ایجاد کردند که ایران باید آب سنگینش را تعطیل نماید.” ما نیز در جواب گفتیم: ما کاری می کنیم که هم همه نیازهای ما تامین شود و هم نگرانی شما رفع شود.

اما در بحث غنی سازی آنها می گویند:”ما باید با هم تفاهم کنیم که سطح غنی سازی شما چقدر باشد و کجا غنی سازی کنیم و …”

صالحی در ادامه با گلایه از تیم مذاکره کننده گفت: از برخی دوستان گلایه مندم که اندکی حرف آنها را جدی می گیرند. و اگر سازمان انرژی اتمی نبود، می گفتند آب سنگین را به آب سبک تبدیل کنیم.

وی تاکید کرد: “امریکا چاره ای جز تعامل با ما ندارد. ما چیزی از دست ندادیم و سانتریفیوژهایمان هم همچنان کار می کنند.”

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه به سوالات مطرح شده از طرف دانشجویان پاسخ داد.

 در جریان توافق نامه هسته ای چه گذشت؟

 چرا آقای ظریف حاضر به استیضاح شد اما حاضر به صحبت درباره جزئیات توافق نامه نشد؟

آیا خبر بیکاری دانشجویان هسته ای صحت دارد؟

حرکت های توافق نامه ژنو تا چه اندازه با منویات مقام معظم رهبری سازگار است؟

صالحی در پاسخ به سوالات دانشجوبان اذعان کرد: در بحث شفاف سازی ما آماده استیضاح هستیم. تفاهم نامه هم همانی است که در جراید آمده است.

وی ادامه داد: برخی امور به دولت برمی گردد، اما برخی دیگر از اموری ست که به نظام برمی گردد و کلیت نظام باید راجع به آن نظر داشته باشد. سازمان انرژی اتمی از نهادهایی است که نظام  در آن دخیل است نه دولت ها.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: نظر مقام معظم رهبری، نظر مردم است که باید حق مردم را ادا کنید و کسی حق عدول از حق مردم را ندارد.پس بدانید ما در چارچوبی حرکت می کنیم که ایشان فرمودند.

صالحی در رابطه با فایل صوتی منتشر شده از آقای نبویان تصریح کرد. بنده سخنان ایشان را قبول ندارم؛ در صحبت های او همه چیز با هم ترکیب شده است.

وی در خصوص اخراج دانشمندان هسته ای اذعان کرد: “این که از اخراج نام می برند فقط مربوط به 7 نفر از 15000 نفر است.که یکی از آنها خودش رها کرد و رفت، زیرا خود محور بود.”

رییس سازمان انرژی اتمی در پایان خاطرنشان کرد: انشاالله اگر بتوانیم از غنی سازی عبور کنیم، همه چیز داریم و فقط باید وحدت و انسجام ملی را حفظ کنیم.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان