آخرین اخبار

5. ارديبهشت 1393 - 10:55   |   کد مطلب: 12901
دبیر ستاد گرامیداشت هفته کارگر در همدان:
آمار اشتغال در استان همدان واقعی نیست
مشکلات این صنف و نبود امنیت شغلی ناشی از عدم نظارت سازمان نظارت بر این حوزه است | مسئولان باید نسبت به حل مشکل کارگران در واحد‌های تولیدی، صنعتی و خدماتی حساس باشند | باید آمار واقعی از استان به مسئولان رده بالا ارائه شود زیرا بر اساس همین آمار، بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها اتخاذ می‌شود.

به گزارش رودآور به نقل از همدان پرس، دبیر ستاد گرامیداشت هفته کارگر در همدان با بیان اینکه در بحث اشتغال آمار دقیقی به مسئولان داده نمی‌شود، گفت: باید آمار واقعی از استان به مسئولان بالا ارائه شود زیرا تصمیمات بر اساس همین آمارها گرفته می‌شود.

محمد معبودی در جمع خبرنگاران با اشاره به تلاش‌های قشر زحمتکش کارگران در توسعه کشور اظهار داشت: مسئولان باید نسبت به حل مشکل کارگران در واحد‌های تولیدی، صنعتی و خدماتی حساس باشند.

وی با تأکید بر اینکه به دنبال تأمین خواسته‌های صنفی کارگران هستیم، نخستین خواسته آنان را امنیت شغلی برشمرد و گفت: مشکلات این صنف و نبود امنیت شغلی ناشی از عدم نظارت سازمان نظارت بر این حوزه است.

دبیر ستاد گرامیداشت هفته کارگر در همدان افزود: مشکل دوم کارگران مربوط به بحث اشتغال پایدار است که در چند سال گذشته به آن توجهی نشده است.

وی عنوان کرد: مبنای ما از اشتغال، بیمه کارگران در سازمان تأمین اجتماعی و برخورداری از اشتغال پایدار است که امیدواریم با روی کار آمدن دولت جدید مشکلات صنف کارگران حل شود.

معبودی تصریح کرد: بین 20 تا 21 هزار کارگر در استان همدان مشغول کار در کارگاه‌های تولیدی، خدماتی و صنعتی هستند که مسئولان باید به انتظارت آنها در بخش بیمه‌ای توجه داشته باشند.

وی با اشاره به تعطیلی تعداد زیادی از کارگاه‌های تولیدی در همدان و بیکار شدن تعداد زیادی از کارگران عنوان کرد: اگر این تعداد کارگاه‌های تولیدی تعطیل شده مجدد راه‌اندازی شوند، تا بخش زیادی شاهد حل مشکل اشتغال خواهیم بود.

دبیر ستاد گرامیداشت هفته کارگر در همدان ادامه داد: مشکل دیگر در صنف کارگری مربوط به ندادن آمار و ارقام واقعی اشتغال به مسئولان بالادستی است که استان را با مشکل مواجه کرده است.

وی گفت: این مشکل در سال گذشته نیز وجود داشت به طوری که آمار غیر واقعی از اشتغال در استان اعلام می‌شد.

معبودی با بیان اینکه در بحث اشتغال اطلاعات و آمار دقیقی به آقایان مسئول داده نمی‌شود، تأکید کرد: باید آمار واقعی از استان به مسئولان رده بالا ارائه شود زیرا بر اساس همین آمار، بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها اتخاذ می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته قسمتی از پول‌هایی که برای اشتغال و احیای کارگاه‌ها در استان اختصاص می‌یافت نه تنها در استان خرج نمی‌شد بلکه در سایر استان‌ها و برای بسیاری از مسائل دیگر هزینه شد که همین موضوع، استان را با مشکلات زیادی مواجه کرد.

دبیر ستاد گرامیداشت هفته کارگر در همدان ابراز داشت: از مشکلات دیگر صنف کارگران، سپردن تعدادی از کار‌گاه‌ها به بخش خصوصی و عدم نظارت مسئولان استانی بر آن بوده است.

وی گفت: این موضوع باعث شده این کارگاه‌ها با ظرفیت بسیار پایین کار کرده یا به تعطیلی کشیده شوند.

معبودی با اشاره به عدم پرداخت حقوق کارگران در پایان سال 92 عنوان کرد: سال گذشته بسیاری از کارگران ما در آستانه شب عید هیچ حقوقی را دریافت نکردند و این یکی از جدی‌ترین مشکلات کارگران در استان بود.

وی بیان داشت: سال گذشته تعدادی از کارگران استان در واحد‌های تولیدی به دلیل نبود مسائل ایمنی، کشته و یا مورد آسیب جدی قرار گرفتند.

دبیر ستاد گرامیداشت هفته کارگر در همدان تصریح کرد: این موضوع برای مسئولان و مدیران این دسته از کارگاه‌ها جای تأسف دارد.

وی با بیان اینکه در یکی از کارگاه‌های استان شاهد وقوع این اتفاق طی دو بار بودیم، گفت: این در حالی است که در این زمینه اطلاع‌رسانی هم صورت نگرفت.

معبودی یادآور شد: به دلیل بروز مشکلات و حوادث بسیار در سال گذشته برای کارگران، در هفته کارگر تصمیم گرفتیم همایش بزرگ کارگری را در استان برگزار کنیم.

وی ادامه داد: از تمام کارگران در استان تقاضا داریم در این همایش بزرگ شرکت کنند تا بتوانیم سخنان خود را به گوش مسئولان برسانیم.

دبیر ستاد گرامیداشت هفته کارگر در استان همدان به بیمه نشدن تعدادی از کارگران اشاره و تصریح کرد: در تعدادی از کارگاه‌های ما هنوز کارگران بیمه ندارند و آزاد کار می‌کنند.

وی ابراز داشت: با وجودی که در کارگاه‌های بالای 35 نفر، باید شورای اسلامی کار تشکیل شود اما جای تاسف است که در استان همدان فقط 16 شورای اسلامی کار داریم.

معبودی به اشتغال زنان در مشاغل سخت اشاره کرد و گفت: زنانی که در کارهای سخت اشتغال دارند دوران زایمان آنان نیز جزو دوران اشتغال آنان محسوب شده و سوابق آنان جزو بیمه‌های سخت و زیان‌آور است.

وی در ادامه با بیان اینکه امسال بر اساس افزایش نرخ تورم، حقوق کارگران نیز 25 درصد افزایش یافته، افزود: این مبلغ برای یک کارگر مجرد 723 هزار تومان و برای یک کارگر متاهل بدون فرزند 723 هزار و 990 تومان است.

معبودی در خصوص بحث مالیات بر حقوق کارگران نیز تصریح کرد: از امسال مالیات‌ها همسان‌سازی شده و به کارگرانی که زیر یک میلیون تومان دریافت می‌کنند، مالیات تعلق نمی‌گیرد.

وی در پایان سخنانش به برنامه‌های هفته کارگر اشاره کرد و گفت: در هفته کارگر که از پنجم اردیبهشت آغاز و تا 11 اردیبهشت ماه ادامه دارد، 12 برنامه تدارک دیده شده است.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان