آخرین اخبار

10. ارديبهشت 1393 - 9:18   |   کد مطلب: 13050
 براساس بررسی های صورت گرفته و بنا به ارائه کارهای نه چندان با کیفیت هنرمندان در نمایشگاههای هنری همدان مسئولان این استان معتقدند برپائی نمایشگاه های اخیر همدان تنها در راستای جمع آوری سابقه برای استفاده از بیمه صندوق هنرمندان است که این امر جای بسی تاسف است.
به گزارش رودآور به نقل از مهر، یکی از هنرهای اصیل این مرز و بوم هنرهای تجسمی نقاشی، خوشنویسی، طراحی و کاریکاتور است که در اکثر مواقع با به نمایش گذاشتن آثار هنرمندان جلوه نمائی می کند.

این هنر چشم نواز در گذر زمان همواره مورد توجه هنرمندان و هنردوستان بوده و هست که در این میان نکته اساسی به معرض نمایش قرار دادن حاصل زحمات و خلاقیت این افراد در مکان هائی خاص برای عموم و علاقمندان بوده که در اصطلاح به آنها نمایشگاه می گویند چرا که عرضه هنر و بازدید علاقمندان نه تنها انگیزه هنرمند را دو چندان کرده بلکه موجبات حمایت های مالی و معنوی از آثار فاخر این افراد را به همراه دارد.

لیکن نکته ای که لازم است در این مجال بدان اشاره شود این است که گاهی مشاهده می شود زحمات شبانه روزی برخی از این هنرمندان و هنرجویان به دلیل عدم امکانات و حمایت های لازم در مسیر نمایش آثار آنان مورد بی مهری قرار گرفته که این عمل نه تنها خستگی را بر تن هنرمند باقی می می گذارد بلکه موجبات کاهش انگیزه و اشتیاق این قشر خوش ذوق را هم به دنبال دارد .

 گالری تخصصی فروش آثار هنری در همدان وجود ندارد

یکی از هنرمندان تجسمی همدان در گفتگو با مهر ضمن بیان اینکه هنر با مخاطب زنده است و در هر هنری مرحله نهائی و نتیجه کار، نمایش آن است، اظهار داشت:  بعنوان مثال اگر یک نمایشنامه مدت های طولانی تمرین شود ولی بروی صحنه و در معرض دید مردم قرار نگیرد عملاَ اتفاقی نیافتاده است.

علی پاک نهاد گفت: اگر شخصی سالیان سال نقاشی کشیده و نمایش داده نشوند کاری انجام نشده است لذا این مهم بخصوص در زمینه هنرهای تجسمی همچون  نقاشی، گرافیک و کاریکاتور  از اهمیت بالائی برخوردار است.

وی گفت: باید هنر در نمایشگاه ها به مردم و مخاطبین عرضه شود که فراهم کردن شرایط و امکانات مناسب لازمه اصلی این اتفاق است و در همین نمایشگاه هاست که امکان نقد، بررسی و تبادل نظر بین افراد و متخصصین و در نهایت بهبود کیفیت اثر هنرمندان بوجود می آید.

علی پاک نهاد گفت:  متاسفانه یکی از مشکلات عمده همدان این است که گالری تخصصی فروش و ارائه اثار هنرمندان ندارند و مسئولین حتی سعی نمی کنند حداقل با خرید آثار این هنرمندان و با جبران حداقل هزینه بوم و رنگ آنها، فرهنگسازی کرده و این فرهنگ را در بین سایر افراد جامعه به مرور نهادینه کنند.

این هنرمند جوان همدانی با بیان اینکه سالن نمایشگاه بوعلی عملاَ نیمه تعطیل است گرچه نمایشگاه هائی ظاهرا در آن برپا می شود، اظهار داشت: به این سالن در چند سال اخیر رسیدگی مناسبی نشده و همان اندک امکاناتی را که قبلاَ داشت نیز از دست داده است.

وی گفت: وضعیت این سالن مطلوب نیست و در خصوص وضعیت نورپردازی، مکان نصب تابلو ها باید ساماندهی اساسی شده و  مسئول ثابتی برای آن در نظر گرفته شود تا آثار هنرمندان به درستی و به شیوه استاندارد در مکان نمایشگاه نصب گردد .

برپائی نمایشگاه های تجسمی غیر استاندارد بوده و فاقد کیفیت لازم است

وی گفت: البته مجتمع شهید آوینی هم همین معضل را دارد بطوریکه معمولا بعد از برپائی هر نمایشگاه ( از آنجا که آثار آنقدر غیر اصولی و بد چیدمان می شوند) وضعیت امکانات و بخصوص دیوار آن بد تر از قبل می شود و اگر یک نفر از شهر یا استان دیگری برای بازدید به آن سری بزند واقعاَ باعث آبرو ریزی می شود.

این هنرمند برجسته گرافیک استان همدان با انتقاد از افت کیفی نمایشگاه های برپا شده افزود: در چند سال اخیر معمولاَ حساسیتی که از بُعد های حراستی برای افراد   وجود داشته بیشتر از حساسیت های هنری و فنی افراد است و ظاهراَ  به هر کسی که در خواستی برای برگزاری نمایشگاه می دهد نوبت داده شده و فضای نمایشگاه در اختیار وی قرار می گیرد در حالیکه کارشناسی دقیق و اصولی نسبت به کارها و آثار ارائه شده متقاضیان صورت نمی گیرد.

وی گفت: باید علاوه بر کارشناس ارشاد ، انجمن هنرهای تجسمی نظارت کامل را بر کیفیت آثاری که باید برای مردم نمایش داده شود داشته باشد البته متاسفانه وقتی می بینیم چند سالی است که خود این انجمن تجسمی هم عملاَ تعطیل است پس باید به همین شرایط نیز بسنده کنیم.

وی با بیان اینکه در قدم اول باید انجمن تجسمی قوی و مستمری داشته باشیم که بر همه امور هنرمندان تجسمی همدان به خصوص برپائی نمایشگاه ها نظارت دقیق   داشته باشند، ادامه داد: باید آثار هنرمندان سطح بندی شده و بر اساس کیفیت آنها امتیاز داده و سالن ها در اختیار متقاضیان قرار  گیرد.

وی گفت: باید با توجه به مکان و امکانات مناسب تر مجتمع شهید آوینی این سالن بیشتر برای کارهای قوی تر و اساتید برجسته تر اختصاص داده شده و سالن بوعلی برای هنرجویان و دانشجویان باشد تا آنها نیز بتوانند از این امکانات در حد توان و پتانسیل خود استفاده کنند.

پاک نهاد تاکید کرد: مرحله بعدی بسته های حمایتی است که به متقاضیان داده می شود و در گذشته شیرینی و گل از طرف اداره اعطا شده و حتی آن زمان که بنر نبود در چند نقطه مهم و پر تردد شهر پارچه هائی با دست نوشته هنرمندان، تبلیغات نماشگاه ها را  برای اطلاع عموم نصب می کردند اما درحال حاضر که وسایل ارتباطی و تبلیغاتی نیز بیشتر و راحت شده کمتر این مهم صورت می گیرد در حالیکه  می توان خیلی راحت و حتی کم هزینه تر از طریق ارسال پیامک، نصب بنر یا صدا و سیما تبلیغات گسترده تری داشت .

هدف اصلی متقاضیان جمع آوری رزومه و استفاده از تسهیلات بیمه هنرمندان است

در همین راستا مسئول انجمن کاریکاتور همدان نیز با بیان اینکه دلیل اصلی برپائی نمایشگاه های اخیر همدان جمع آوری رزومه و سوابق برای استفاده از بیمه هنرمندان می باشد، اظهار داشت: متاسفانه هدف اصلی و مهم برپائی نمایشگاه که همان فروش آثار هنرمندان است به فراموشی سپرده شده و هیچ یک از هنرمندان برجسته همدان طالب و مشتری لازم را برای خرید آثار خود ندارند تا بتوانند حداقل با تامین هزینه های هنری خود انگیزه ادامه کار را در خود زنده نگه دارند .

محمود نظری گفت: متاسفانه در همدان نه تنها قانون نیم درصد خرید آثار هنرمندان توسط ادارات فراموش شده بلکه مکان مناسب و آتلیه تخصصی برای عرضه آثار هنرمندان در سطح شهر وجود ندارد.

وی گفت: در صورتیکه در همه شهرهای کشور این امر به راحتی میسر شده ولی در همدان حتی با مخالفت هایی نیز مواجه است لذا یکی از راه راه برون رفت از این مشکلات سپردن عنان کار به بخش های خصوصی و استفاده از ظرفت های آنان در جهت برطرف نمودن فعالیت های فرهنگی و ایجاد پویائی لازم در این حوزه است.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی محل نمایشگاه های هنرهای تجسمی همدان افزود: در حال حاضر اداره ارشاد دو مرکز را برای برپائی نمایشگاه هنرمندان اختصاص داده است که از امکانات لازم بهره مند نمی باشند بطوریکه مجتمع فرهنگی و هنری بوعلی سینا  اصلاَ فضای نمایشگاهی نیست و نمایشگاه های بسیار سطح پائین و بی کیفیتی در آن برپا می شود که بیشتر کارهای دانشجوئی و به نوعی مشق های دانشجویان و هنرجویان هنرستان هاست.

وی ادامه داد: با اینحال سالن استاد زنگنه شهید آوینی شرایط نسبتاَ بهتری داشته و حتی استقبال مردم نیز به دلیل محل اسقرار مناسب آن بهتر است لذا امیدوارم دوستان هنردوست در اداره ارشاد تلاش کنند تا تمرکز اصلی برگزاری نمایشگاه های هنری در این محل برپا گردند.

نظری با تاکید بر این نکته که ارائه آثار ضعیف از طرف هنرمندان و برپائی نمایشگاه برای بالا بردن آمار و ارقام مسئولین می تواند تاثیر بسزائی در کاهش کیفیت آثار هنری و به دنبال آن استقبال از نمایشگاه ها از طرف مردم باشد، ادامه داد:  همدان هنرمندان برجسته و صاحب سبک فراوانی دارد که بیشتر آنها به دلایل ذکر شده و مشکلات مالی به نوعی خانه نشین شده اند بنابراین باید مسئولان امر نسبت به تقویت و حمایت از فعالان فرهنگی و هنری بیش از پیش تلاش نموده زمینه های لازم را برای ارتقاء کیفی آثار هنری همدان مهیا کنند.

کمبود اعتبار شرایط نامناسب سالن ها را فراهم نموده است

معاون اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان همدان نیز در گفتگو با مهر ضمن تائید نواقص و مشکلات موجود در زمینه سالن های برگزاری نمایشگاه این اداره اظهار داشت: متاسفانه سالن نمایشگاه های هنرهای تجسمی مجتمع فرهنگی هنری بوعلی سینا به دلیل نابسامانی فیزیکی و بد مسیر بودن از لحاظ تردد بخصوص در ساعات بعد از ظهر  از طرف مردم هیچگونه استقبالی از آثار به نمایش گذاشته شده بعمل  نمی آید و این در حالیست که ارائه همین آثار در سایر گالری های موجود در شهر از جمله  سالن شهرداری (آرامگاه بوعلی ) همیشه مورد توجه مردم و بخصوص رسانه ها همچون صدا و سیما بوده که به مناسبت های مختلف نسبت به انعکاس اخبار آن اقدام می کند.

مقصود قاسمی گفت: به رغم پیگیری های مکرر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان همدان از واحد عمران اداره کل مبنی بر تعمیر و تجهیز اساسی این سالن متاسفانه به دلیل کمبود اعتبارات عمرانی و یا هزینه های متفرقه عملاَ اقدامی در این خصوص انجام نگرفته است.

وی گفت: باید در این خصوص مسئولین امر در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بازسازی، تعمیر و مرمت فضای فیزیکی این نمایشگاه اعم از نقاشی، نورپردازی و... برخورد عادلانه و همکاری مناسب صدا و سیما را در انعکاس اخبار فرهنگی و هنری این اداره مد نظر قرار داده تا نه تنها حقی از کسی ضایع نشده بلکه با ارج نهادن به زحمات هنرمندان خود موجبات دلگرمی و شکوفائی استعداد های جوان را فراهم کنیم.

برخی هنرمندان تمایل چندانی به ارائه کارهای قوی ندارند

وی افزود: متاسفانه در سال های اخیر اکثر هنرمندان شاید به دلیل جمع آوری رزومه کاری به جهت استفاده از تسهیلات صندوق حمایت از هنرمندان بخصوص تسهیلات بیمه آن صرفاَ  به برگزاری نمایشگاه بصورت کاملاَ صوری اقدام می کنند لذا  بعضاَ مشاهده می شود که برخی از این افراد به کیفیت آثار ارائه شده خود چندان توجهی ندارند.

وی گفت: با وجود اینکه در  واحد امور هنری این شهرستان و توسط کارشناس مربوطه تمامی ضوابط و روال اداری برپائی نمایشگاه بصورت دقیق  و قانونی پیگیری و اعمال می شود اما چون خود آنها چندان تمایلی به ارائه کارهای قوی ندارند همین امر نیز می تواند یکی از معضلات پیش روی افت کیفیت نمایشگاه ها باشد .

متاسفانه به رغم اینکه همدان از دیر باز مهد هنرمندان برجسته ای در زمینه هنرهای تجسمی بوده امکانات و شرایط لازم از جمله سالن های استاندارد و تخصصی برپائی نمایشگاه آنطور که شایسته این هنرمندان باشد برای آنان مهیا نشده و این قشر عظیم که یکایک آنها دارای ایده و توانائی های فراوانی نیز در زمینه هنری خویش هستند تنها می توانند از دوسالن مجتمع بوعلی سینا و شهید آوینی ارشاد و یا نهایتاَ تالار شهرداری استفاده کنند که به عقیده اکثر کارشناسان این حوزه مکان های نامبرده بخصوص سالن مجتمع بوعلی سینا بدلیل محل نامناسب جغرافیائی شهری، عدم امکانات و شرایط استاندارد کارائی لازم را نداشته و نمی توانند پاسخگوی نیازهای هنرمندان و عامه مردم باشند .

لذا انتظار می رود با توجه به افزایش هنرجویان و فارغ التحصیلان هنری دانشگاه ها همچنین اساتید و پیشکسوتان تجسمی استان مسئولان ذیربط نسبت به فراهم نمودن شرایط و امکانات لازم و مناسب در زمینه برپائی نمایشگاه های هنری هنرمندان که می تواند نقش بسزائی در ترویج فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی باشد اهتمام ورزند.

ایمیل: roodavar1@gmail.com                 سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱  

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان