آخرین اخبار

10. ارديبهشت 1393 - 18:03   |   کد مطلب: 13069
به مناسبت روز ملی خلیج همیشه فارس جشنواره غذاهای سنتی و محلی در تویسرکان در مجمتع اموزشی خلیج فارس تویسرکان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رودآور، جشنواره غذا هاي سنتی و محلی با هدف ترویج فرهنگ و سنن غذايي و نمایش خلاقيت در سفره آرايي، با رویکرد تقويت و نزديكي فرهنگ ها در مجتمع آموزشی خلیج فارس تویسرکان برگزار شد.

113علی بیات مدیر آموزش و پرورش تویسرکان در گفتگو با خبرنگار رودآور، با اشاره به روز ملی خلیج فارس، اظهار کرد: جشنواره غذاهای سنتی و بومی به مناسبت روز ملی خلیج فارس و با هدف ترويج و احيای غذاهای سالم و محلی برگزار شد.

وی با تأکید بر اینکه آنچه سبب ماندگاری یک ملت و تمدن می شود، توجه به آداب و رسوم و سنت های دیرینه آن ملت است، تصریح کرد: امروز دشمنان ایران اسلامی هویت و ملیت ما را نشانه گرفته اند و با نامیدن خلیج همیشه فارس به عنوان جعلی خلیج عربی به دنبال بی هویت کردن تمدن ایران زمین هستند و باید همه آحاد مردم به ویژه جوانان و دانش آموزان با تقویت روحیه ملی و مذهبی در برابر تهاجم همه جانبه استکبار ایستادگی کنند.

مدیر آموزش و پرورش تویسرکان افزود: برگزاری این جشنواره ها در مدارس سبب احیای سنت ها و جایگزین شدن  غذاهای سنتی و محلی با غذاهای پر چرب و مضر  امروزی می شود.

118خدیجه باقری مدیر مجتمع خلیج فارس تویسرکان نیز در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه در این جسنواره بیش از 30 نوع غذای سنتی و محلی به نمایش گذاشته شد، اظهار کرد: غذاهای محلی شهرستان تویسرکان از ترکیب گروه های مختلف غذایی که نشان دهنده بالا بودن ارزش غذایی و غنی بودن این نوع غذاها می باشد تهیه می شود.

وی تصریح کرد: در این جشنواره سعی شد تا دانش آموزان با کمک مربیان و والدین خود آستین های خود را برای تهیه غذاهای سنتی و محلی بالا بزنند، چرا که این نوع غذاهای بومی به سبب سازگاری با محیط و سبک زندگی مردم، قیمت ارزان و در دسترس بودن می توانند جایگیزین مناسبی برای غذاهای آماده و فاقد ارزش غذایی شوند.

مدیر مجتمع خلیج فارس افزود: برگزاری این قبیل جشنواره ها  علاوه بر جلوگیری از فراموش شدن سنت های محلی و غذایی مفید، سبب ترویج فرهنگ غذایی مناسب و فاقد مواد نگهدارنده و رنگ های شیمیایی می شود که از این نظر عوارض کمتری درپی خواهد داشت.

126باقری عنوان کرد: آش ترخینه‌، آش شله‌، کاچی‌، آش کشک‌، قاویت، فسنجان، آش سماق، آش قیسی‌، آش ترشی‌، آش شله پتله‌، آش دوغ‌، آش رشته سماق، آش چغندر‌، آش شوربا‌، آش اوماج(عماج)، آش بلغور‌، آش خیارچنبر‌، آش برنج‌، آش سبزی‌، آش ترش، آش بادمجان، کشک بادمجان، انواع ترشی، حلوا مغز و سفره آرایی برخی از غذاهای سنتی و محلی شهرستان تویسرکان هستند که امروز توسط دانش آموزان پایه ششم، هفتم و نهم تهیه شده است.

زهرا کولیوند مسئول واحد مدارس مرکز بهداشت تویسرکان نیز در گفتگو با خبرنگار رودآور با بیان اینکه تغذیه مناسب یکی از اصولی ترین نیازمندی های انسان است، اظهار کرد: تغذیه مناسب و مقوی نقش تعیین کننده در سلامت جسمی و روحی فرد، خانواده و اجتماع دارد.

وی بااشاره به اینکه یکی از شیوه های خودمراقبتی و پیشگیری از بیماری ها استفاده صحیح از غذاهای با ارزش غذایی بالا است، افزود: تغذیه سالم و تنوع غذایی به دلیل استفاده از مواد اولیه سالم و متعدد، نیازهای مختلف جسمی انسان را از نظر دارا بودن انواع ویتامین ها مرتفع می کند و اگر شخص جسم سالمی داشته باشد روح و روانش نیز سالم خواهد ماند.

114فاطمه و عطیه فضل اللهی دو خواهر دو قلو هستند که با شرکت در جشنواره با غذاهای سنتی و محلی تویسرکان بیش از پیش آشنا شدند.آن ها می گویند: ما در غذاهای خود از ماست، حبوبات و انواع سبزی ها استفاده کرده ایم که همگی این مواد طبیعی و سرشار از ویتامین های مقوی هستند و نیازهای غذایی بدن را فراهم می سازند.

نازنین محمدظاهری و معصومه فتحی از دانش آموزان پایه نهم نیز گفتند: در برخی از این غذاها مانند آش سماق، آش کاچی، قاویت و فسنجان از گردوی تویسرکان استفاده شده است که بسیار برای رشد جسمی و فکری هر انسانی ضروری است.

خوشمزه ترین جشنواره در تویسرکان به روایت تصویر

ایمیل: roodavar1@gmail.com                 سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱  

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان