آخرین اخبار

11. ارديبهشت 1393 - 12:38   |   کد مطلب: 13107
به بهانه روز جهانی کار و کارگر:
زندگی کار کردن بود و دیگر هیچ!
 از هنگامی که آدمی بر کره زمین حیات پیدا کرد برای رفع نیازهای خود نیازمند کوشش بود.

به گزارش رودآور به نقل از نافع؛ زندگی انسان بر محور کار می گردد و کار تلاش انسان جهت رسیدن به هدفهای معین است. کلید گشایش هر استعدادی در درون انسان کار است. کار بزرگترین و شاید زیربنایی‌ترین بخش زندگی انسان است.چراکه از کار می‌توان به جوهر درونی افراد پی برد و وقتی این جوهر درونی آشکار شود و استعدادهای درونی به منصه ظهور برسد می‌توان به وجود جامعه های پویا امیدوار بود.

کارگر از نگاه قانون کار کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.

طبقه کارگر یک طبقه اجتماعی است و از افرادی تشکیل شده است که در مشاغلی کار می کنند که نیاز به قدرت بدنی و کار یدی دارد.امروزه با توجه به موقعیت کنونی طبقه کارگر در کشورهای پیشرفته دیگر این طبقه قشر پایین جامعه محسوب نمی شود بلکه طبقه کارگر از افرادی تشکیل شده که دارای شخصیت حقیقی و حقوقی هستند و از همه لحاظ مورد حمایت و پشتیبانی دولت قرار می‌گیرند و در حداقل ها زندگی نمی کنند و در مفهوم اجتماعی نیز به عنوان اقشار کمدرآمد جامعه محسوب شده که همیشه درگیر بیکاری و بی‌ثباتی هستند.

این طبقه هیچگاه نمی تواند حق و حقوق کامل خود را دریافت کند، کسی به بیمه آنها توجه نمی کند، کسی به امنیت جانی آنها در محیط کار بها نمی دهد و برای هیچ کس صدای اعتراض دردآور بی عدالتی که در حقشان می شود مهم نیست.

خیلی ها به راحتی از کنارشان می گذرند و حق را بر صاحبان کارخانه ها، صاحبان تولیدی ها و حتی بساز و بفروشها(قسمت عمده کارگران در این بخش فعالند) می دهند و اگر فریاد اعتراضی از آنها بلند شود تبدیل به پرونده هایی در مجامع قضایی می شود و ماه ها باید از خاک خوردنشان بگذرد تا شاید حق و حقوق پایمال شده آنها به دستشان برسد.

نرخ رشد بیکاری که به صورت فزاینده ای در حال افزایش است، پیش بردن سیاستهای اقتصادی، حذف کمک های یارانه ای، هر روز وضعیت بدتری را به وجود آورده است.

از طرفی هجوم کالاهای ارزان قیمت و کم کیفیت از طریق قاچاق کالا آسیب جبران ناپذیری بر پیکر صنعت کشور وارد کرده است.

طی سالهای اخیر که مطالبات کارگران افزایش یافته است قراردادهای موقت کاری، جای قراردادهای موقت کاری، جای قراردادهای رسمی کار راحتی در در کارهای مستمر، برخلاف قانون کار گرفته اند و صاحبان سرمایه و صنایع از بحران موجود سوءاستفاده کامل را برده و بهر کش ی را از کارگران اعمال می کنند.

به بهانه روز کارگرپای درد دل جمعی از کارگران ساختمانی نشستیم؛ تمام آنها دل پردردیاز ناعدالتی هایی دارند کهدر حقشان شده است و به دنبال یک گوش شنوا هستند که به حرفها و درد دلهایشان گوش دهد. از بیکاری خسته شده اند و خواهان شغل ثابت هستند.

یکی از کارگران می گوید: من 51 سال سن دارم و 15 سال در در یکی از کارخانه‌های  همدان کار کرده ام و زحمت کشیدم اما بعد از بیرونمان کردند و بدون بازنشستکی و هیچ حق و حقوقی تا یک سال از بیمه بیکاری استفاده کردم اما الان دوبارهه بیکارم!

من که 15 سال از عمرم را در این کارخان هکار کردم و الان با این سن و سال کجا کار پیدا کنم؟ به ناچار یک بیل و کلنگ و دیگر وسایل کارگری خریده ام و منتظر کار هستم با وجودی که این نوع کارها از توان جسمی من خارج است اما به ناچار برای تامین نیازهای خانواده هام مجبور به این کار هستم.

کارگر دیگری هم گفت: ریشه تمام معضلات جامعه بیکاری است که انسان به دزدی، اعتیاد، و... کشیده می شود. من الان فوق دیپلم دارم و به هر دری برای کار پیدا کردن زدم اما نشد که نشد و در  آخر هم برای تامین نیاز های زندگی خودم و چند خواهر و مادرم مجبور به کراگری ساختمان شدم و با این وجودهیچ آینده روشنی در انتظارم نیست و الان که 25 سال از سنم می گذرد احساس می کنم که نباید درس می خوانم و اگر از اول کارگری می کردم حداقل یک مقدار سرمایه جمع کرده بودم در صورتی که کلی هم برای درس و دانشگاه خرج کردم.

یکی دیگر از کارگران نیز می گوید: قبلا در یکی از کارخانه های فرآورده های گوشتی کار می کردم اما ساعت کاری طولانی  آنجا در برابر دستمزد ناچیز نتوانستم زندگی خودم را بچرخانم. قراردادهایمان هم سه ماه به سه ماه تمدید می شد و از این بابت امنیت شغلی نداشتم و با هر اعتراضی هم تهدید به اخراج می شدم و درذ آخر هم سر افزایش دستمزد با کارفرما بحثم شد و به همین راحتی هم اخراج شدم .

در پایان باید به این نکته توجه داشت که کارگران از سرمایه های اصلی و از ارکان اقتصادی  این جامعه هستند و باید بیش از بیش مورد حمایت و توجه قرار بگیرند.

ایمیل: roodavar1@gmail.com                 سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱  

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان