آخرین اخبار

12. ارديبهشت 1393 - 23:26   |   کد مطلب: 13140
نمایشگاه کتاب تهران که این روزها میزبان فرهنگ دوستان از سراسر کشور است فرصتی مناسب برای ناشران شهرستانی است تا توانایی ها خود را به نمایش بگذارند کما اینکه استان همدان نیز در این عرصه داعیه دار است.

به گزارش رودآور به نقل از مهر، همانطور که  آغاز فصل بهار مبنای سال نو  ایرانیان به حساب میآید  هر جماعت و صنفی در طول سال تقویم کاری خاص خود را دارد.

برای نمونه اهالی سینما، روزهای برگزاری جشنواره فیلم فجر را مبنای آغاز سال جدید کاری قرار داده و فعالیتهای حرفهای خود را براین اساس تنظیم میکنند، دانشآموزان هم آغاز فصل پاییز را به عنوان مبنای سال نوی تحصیلی به حساب می آورند و … حال اگر قدم به حوزه نشر و دنیای کتاب بگذاریم، بیشک روزهای برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران مبنای سال نوی حرفهای این حوزه بهشمار میآید.

در این ایام است که ناشران رخت و لباس نو کرده و اغلب سعی براین دارند که تازه ترین تولیدات خود را بهگونه ای به بازار بفرستند که در ایام نمایشگاه خودی نشان دهند اما اکنون در زمان این رویداد مهم مسئول برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب با  اشاره به آمار حضور ناشران در بخش های چهارگانه بیست وهفتمین نمایشگاه کتاب تهران اظهار کرده بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در فضایی به وسعت 135 هزار مترمربع و در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) تهران برپا  و در بخش داخلی 266 هزار و 429 کتاب از سوی 2330 ناشر از کشورمان عرضه شده است.

نمایشگاه تهران فرصت مناسبی برای ناشران شهرستانی است

در همین راستا نماینده صنفی ناشران استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه نمایشگاه فرصت بسیار خوبی بخصوص برای ناشران شهرستانی است تا با بازار و خریداران کتاب و مراکز نشر آشنایی بیشتری داشته باشند، گفت: شرکت در نمایشگاه خود یک موفقیت بزرگ است.

ایرج گلپایگانی افزود: اکثر ناشران از هرگونه نمایشگاهی استقبال می کنند زیرا با توجه به وضعیت کنونی بازار علاوه بر اینکه آن را فرصت مناسبی برای عرضه محصولات خود می دانند، می توانند با همکاران خود در این مدت همفکری های لازم را بمنظور  بهبود شرایط  داشته و برنامه ریز های مدون تری برای فعالیت های خود بخصوص با استفاده از تجریبات و دانش  ناشران بین المللی و کسب علم روز آنها داشته باشند.

ایرج گلپایگانی که سابقه بیش از 8 دوره شرکت در نمایشگاه تهران را دارد با بیان اینکه در سال های گذشته تعداد بیشتری از ناشران همدانی با عناوین زیادتری در نمایشگاه شرکت می کردند ادامه داد : نمایشگاه کتاب تهران در هیچ دوره ای افت نداشته و همیشه هم از لحاظ بازدید کنندگان و هم از لحاظ فروش کتاب روند روبه رشدی داشته است.

وی گفت: با توجه به اینکه  هر ساله جدید ترین آثار و عناوین مختلف نشر در این جشن بزرگ  ارائه می شود گذشته از عرضه کتاب، افزایش  میزان ارتباط و آشنائی ناشران مناطق مختلف کشور با هم فراهم شده و فعالان این حوزه با تبادل نظر و استفاده از تجربیات سایرین می توانند شرایط کاری مناسب تری را برای حرفه خود در ادامه راه فراهم کنند.

وی با اشاره به تاثیرات مثبت شرکت در این نمایشگاه افزود: هر سال که شرکت می کنیم مجاب می شویم که عناوین بیشتری را هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی  ارائه نموده  تا بتوانیم نسبت به سال های قبل روند روبه رشدتری داشته باشیم کما اینکه امسال برای اولین بار  بیش از 15 عنوان کتاب در حوزه کودک نیز در بین آثار خویش عرضه کرده ایم.

ثبات قیمت کاغذ در سال گذشته موجب افزایش فروش کتاب می شود

مسئول انتشارات نازلی همدان با بیان اینکه باتوجه به ثبات نسبی بهتری که امسال قیمت کاغذ نسبت به سالهای قبل داشته است، افزایش قیمت کتاب کمتر بوده و حتی 20 درصد نیز نسبت به پارسال در برخی حوزه ها کاهش قیمت داشته ایم، گفت: همین امر باعث آرامش نسبی در بازار کتاب شده و نوید بخش افزایش چشمگیر فروش آن در نمایشگاه است.

گلپایگانی با تاکید بر اینکه علیرغم فعالیت تعداد زیاد ناشران همدانی متاسفانه در این نمایشگاه حضور کمرنگی دارند که جای تاسف است، در مورد شرایط و وضعیت نمایشگاه امسال تهران گفت: خوشبختانه هر سال شرایط نسبت به قبل بهتر می شود امسال نیز از لحاظ حمل و نقل، چیدمان غرفه ها خوب بوده است با اینکه هزینه ها را باید خود ناشران پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه با این حال برای ناشران شهرستانی همچون قبل هیچ تدابیری در زمینه اسکان و محل استراحت و سکونت آنها در این مدت اندیشیده نشده، گفت: علیرغم اینکه حدود 12 ساعت باید در این مکان حضور داشته باشیم متاسفانه از لحاظ مکان استراحت و اسکان شبانه اقدامی نشده و باید با هزینه شخصی این امر مهیا شود لذا امیدواریم مسئولان برای شهرستانی ها حداقل تدابیر مکان خواب را با قیمت مناسبی در آینده داشته باشند.

وی با بیان اینکه نمایشگاه استانی سال گذشته همدان شاید بهترین نمایشگاه در سطح کشور بوده است، ابراز کرد: برگزاری این نمایشگاه موفقیت خوبی برای استان همدان محسوب می شود  زیرا به گفته اکثر ناشرانی که از سراسر کشور درهمدان حضور داشتند از لحاظ تبلیغات، ساماندهی و مدیریت و حضور مردم از کیفیت مطلوبی برخوردار بود که این مهم بیان کننده این است که  همه مسئولان، ناشران و اهالی کتاب استان باید در این حوزه تلاش خود را دو چندان کرده زیرا نتیجه اصلی آن به خود شهر و  جامعه ما بر می گردد.

این فعال فرهنگی ادامه داد: با حدود 100 عنوان کتاب که 30 عنوان آن چاپ  اول است حضور پیدا کرده ایم که این عناوین در همه حوزه های از جمله خانواده، کودک، روان شناسی و غیره است البته  امسال اولین سالی است که بصورت مستقل هم در حوزه کودک و هم در حوزه بزرگسال بصورت گسترده فعالیت داریم.

یک کارشناس فرهنگی نیز ضمن ابراز خردسندی از برگزاری سالانه نمایشگاه کتاب آن را عید کتاب دانست و در مورد عدم استقبال ناشران استان گفت: دلایل عمده عدم استقبال ناشران استانی را باید در سطوح مختلف مورد بحث و بررسی قرار داد که مهمترین آن می تواند گرانی کاغذ و هزینه های گزافی که چاپخانه داران از ناشران دریافت می کنند باشد.

امین نثری گفت: به نظر می رسد که این مهم گرایش مولفین را به فضای مجازی بیشتر کرده زیرا که ارائه مطالب و مقالات در این فضا مقرون به صرفه می دانند تا چاپ کتاب با هزینه سرسام آور کنونی، به هر حال اگر چنانچه حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت پرداخت یارانه های لازم به مولفین در راستای گسترش چاپ کتاب رخ ندهد بیم کاهش استقبال هر ساله ناشران و مولفین را به دنبال خواهد داشت.

حال اینکه آمار و ارقام ارائه شده از طرف مسئولان چقدر با واقعیت های موجود و نظرات اهالی فن همخوانی دارد را به قضاوت خواننده می گذاریم ولی آنچه نباید فراموش شود این است که بدون تردید برگزاری نمایشگاه کتاب یکی از اتفاقات مهم فرهنگی کشور در ابتدای هر سال محسوب می شود که شاید هدف اصلی آن اشاعه فرهنگ کتابخوانی آنگونه که برازنده سرزمین ایران است باشد.

لذا به نظر می رسد آنچه که بیش از پیش برای رسیدن به این مهم لازم باشد فراهم نمودن شرایط و فضای مناسب برای  فعالان این رشته بخصوص ناشران شهرستانی باشد زیرا تجربه 26 دوره برگزاری پیشین نمایشگاه نشان می دهد که حضور این عزیزان نه تنها سهم قابل ملاحظه ای در برپائی مفید آن داشته بلکه دیدار اهالی چاپ و نشر از سراسر کشور و همچنین ناشران خارجی تبادل افکار و ایجاد ایده و اندیشه های نو را به همراه داشته  موجبات پویائی آنها را در آینده فراهم می نماید .

ضمن اینکه برپائی منظم نمایشگاه های استانی در زمان های مناسب می تواند نقش موثری در شکوفائی بیشتر  صنعت نشر و افزایش سرانه مطالعه کشور داشته باشد که « بنا به گفته سقراط»  در نهایت موجبات فرزانگی و سعادت جامعه را به همراه خواهد داشت .

لازم به ذکر است که بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در روزهای 10 تا 20 اردیبهشت 1393 در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان