آخرین اخبار

13. ارديبهشت 1393 - 15:13   |   کد مطلب: 13165

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: ام‌های عشایر نیز براساس تقویم کوچ از 15 اردیبهشت‌ماه وارد مراتع استان شده و از مراتع بالادست و دامنه کوه‌ها استفاده می‌کنند.

s_200_150_16777215_00_images_motefareghe_ashayer-01.jpg

به گزارش صبح الوند، محمدرضا همتی با بیان اینکه سطح مراتع استان از نظر ظرفیت دام زیر فشار است، اظهار کرد: حدود 20 درصد دام‌‌ها توسط عشایر و 80 درصد نیز از روستاها وارد مراتع استان می‌شوند.

وی افزود: ورود دام‌های غیرمجاز و زودتر از موعد مقرر باعث تخریب مراتع استان و ایجاد مشکل در سال‌های بعد می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان افزود: با توجه به اینکه دام‌های روستایی از مراتع پایین‌دست استفاده می‌کنند از 10 اردیبهشت‌ماه مجاز به ورود به مراتع هستند.

وی اضافه کرد: دام‌های عشایر نیز براساس تقویم کوچ از 15 اردیبهشت‌ماه وارد مراتع استان شده و از مراتع بالادست و دامنه کوه‌ها استفاده می‌کنند.

همتی با اشاره به کنترل و مدیریت چرا خاطرنشان کرد: با وجود بیش از هزار و 400 روستا در سطح استان این امر بیشتر شامل ورود دام عشایر می‌شود و کنترل ورود و خروج دام روستایی به مراتع کار سختی است.

وی با بیان اینکه بخشی از خسارت وارده به مراتع ناشی از تعلیف زودتر از موعد مراتع است، ادامه داد: در این زمینه فرهنگ‌سازی و اقدامات ترویجی در دستور کار قرار گرفته و در حال اجراست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان افزود: جهاد کشاورزی استان نیز در این راستا به دنبال تبدیل دامداری‌های وابسته به مرتع به دامداری‌های صنعتی و مکانیزه وابسته به زراعت علوفه است.

به گفته وی، در صورت راه‌اندازی دامداری صنعتی و نیمه‌صنعتی و تأمین علوفه مورد نیاز از طریق زراعت، دام از سطح مراتع کاهش یافته و بازدهی مراتع بالا می‌رود.

همتی با بیان اینکه در سطح مراتع استان بیش از هزار گونه گیاهی وجود دارد که حدود 400 گونه از آنها گیاهان دارویی، صنعتی و غذایی است، خاطرنشان کرد: زمانی که مراتع مورد چرا قرار می‌گیرند بسیاری از این گونه‌ها نیز از بین می‌روند.

وی از دیگر مزایا و اهداف مدیریت کوچ و چرا را احیای دوباره گونه‌های گیاهی در سطح مراتع عنوان کرد و افزود: قطعاً با اجرای این کار بسیاری از گونه‌های احیا شده از خطر انقراض نجات می‌یابند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان یادآور شد: در طول سال‌های گذشته حدود 30 درصد مراتع استان از نظر پوشش گیاهی دچار مشکل شده و توان تولید آنها کاهش یافته است که بخش زیادی از این مسئله به عدم تعادل دام و مرتع و چرای نابهنگام بازمی‌گردد.

وی اظهار کرد: خشکسالی‌های پی‌ در پی نیز از دیگر عواملی است که در کنار افزایش دام و ورود زودهنگام باعث کاهش علوفه در سطح مراتع می‌شود و سال گذشته این مسئله موجب خسارت زیادی شده است.

همتی با اشاره به وضعیت بارش در سال جاری اضافه کرد: تاکنون بارندگی‌ها مناسب بوده و وضعیت مراتع نیز خوب است، اما اردیبهشت‌ماه با کاهش بارندگی مواجه بودیم.

وی در پایان گفت: امیدواریم با نزول رحمت الهی سطح پوشش گیاهی استان نیز مطلوب شده و امسال با مشکل کم‌آبی و خشکسالی مواجه نباشیم.

ایمیل: roodavar1@gmail.com                 سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان