آخرین اخبار

15. ارديبهشت 1393 - 8:00   |   کد مطلب: 13209
فردوسی‌پور در چند هفته گذشته و پس از انتشار ارقام قرارداد بازیکنان تیم‌های استقلال و پرسپولیس، مدت زمان زیادی از برنامه خود را به این موضوع اختصاص داد و در هماهنگی خودجوشی! با وزارت ورزش و البته ضمن تسویه‌حساب شخصی با رویانیان،‌ به انتقاد شدید از این ارقام پرداخت.

به گزارش رودآور روزنامه وطن امروز نوشت: دریافتی میلیاردی عادل فردوسی‌پور از تلویزیون را اولین‌بار محمد رویانیان مطرح کرد و البته پس از آن تاوان این صحبت‌ها را به دفعات پرداخت و آخرین بار هم فردوسی‌پور در غیاب وی حسابی از خجالت مدیرعامل سابق پرسپولیس درآمد و کار به جایی رسید که رویانیان اعلام کرد فردوسی‌پور وی را برای حضور در برنامه تحت فشار قرار داده و حتی تهدید کرده است. بحث درآمد فردوسی‌پور از صدا و سیما اگر چه پس از اعلام محمد رویانیان مسکوت ماند اما آنچه مرا بر آن داشت تا دوباره به این موضوع بپردازم، ماجرای افشای قراردادهای بازیکنان فوتبال است.

فردوسی‌پور در چند هفته گذشته و پس از انتشار ارقام قرارداد بازیکنان تیم‌های استقلال و پرسپولیس، مدت زمان زیادی از برنامه خود را به این موضوع اختصاص داد و در هماهنگی خودجوشی! با وزارت ورزش و البته ضمن تسویه‌حساب شخصی با رویانیان،‌ به انتقاد شدید از این ارقام پرداخت.

اما آنچه موجب نوشتن این مطلب شد سوالی اساسی و مهم است: حال که فردوسی‌پور به قرارداد بازیکنان فوتبال پرداخته و خواستار شفاف‌شدن آنها شده است چرا خود به افشای قراردادهای چندگانه‌‌اش با بخش‌های مختلف صدا و سیما اقدام نمی‌کند؟‌ چرا درباره چند قرارداد و چندین دریافتی که از برنامه‌های مختلف صدا و سیما دارد افشاگری نمی‌کند؟ آیا حق مردم نیست که بدانند فردوسی‌پور برای کارهایی که انجام می‌دهد چقدر از بیت‌المال دریافت می‌کند؟ و آیا اصولا همانطور که وی درباره فوتبالیست‌ها بررسی و تحقیق می‌کند، کار فردوسی‌پور ارزش دریافت این همه پول را دارد؟ قطعا مجری برنامه نود قراردادهای خود را با صدا و سیما افشا نخواهد کرد و مثل دفعات قبل با مظلوم‌نمایی آنقدر دریافتی خود را از صدا و سیما کم عنوان می‌کند که افرادی به فکر برگزاری گلریزان برای وی خواهند افتاد اما با مروری بر اخبار صرفا رسمی اعلام شده می‌توان به بخشی از دریافتی‌های عادل فردوسی‌پور پی‌برد که در ادامه به آن خواهم پرداخت. جالب‌ترین بخش ماجرا اینجاست که درست در زمانی که فردوسی‌پور در حال محاکمه فوتبالیست‌های ملی‌پوشی بود که باید جسم و ذهن خود را آماده حضور پرافتخار در جام‌جهانی کنند، خبری اعلام شد مبنی بر اینکه عادل فردوسی‌پور تهیه‌کننده برنامه‌های جام‌جهانی در تلویزیون شده است.

این یعنی قرارداد چندصد میلیونی جدیدی برای حداکثر دو ماه. کسانی که با کار تهیه در تلویزیون آشنا هستند می‌دانند تهیه‌کننده طرف قرارداد با صدا و سیماست و پول برنامه نیز به وی پرداخت می‌شود. اگر این برنامه در ایام برگزاری جام‌جهانی هر روز پخش شود در مجموع حدود 40 برنامه (با برنامه‌های قبل و بعد از بازی‌ها)‌ حدود صد و پنجاه دقیقه‌ای یعنی 6000 دقیقه (حداقل)‌ پخش خواهد شد که با کمترین رقم حدود دقیقه‌ای یکصد هزار تومان،‌ یعنی 600 میلیون تومان به فردوسی‌پور پرداخت خواهد شد.

البته اگر به ازای هر مسابقه جام‌جهانی یک برنامه پخش شود، با توجه به برگزاری 64 مسابقه و نیز برنامه‌های قبل و بعد بازی‌ها حدود 80 برنامه 150 دقیقه‌ای یعنی 12000 دقیقه برنامه و حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان به فردوسی‌پور پرداخت خواهد شد. البته ممکن است این اعداد و ارقام صحیح نباشد اما قطعا فردوسی‌پور می‌تواند با اسناد و مدارک رسمی و نه فقط حرف، آنها را ثابت کند. پس بهترین راه در این باره انتشار قراردادهای فردوسی‌پور مثل افشای قراردادهای بازیکنان است. البته همه این پول به فردو‌سی‌پور نخواهد رسید و به عوامل برنامه هم اختصاص خواهد یافت اما به هرحال باید شفاف‌سازی صورت گیرد. در کنار این برنامه توجه کنید که برنامه‌ای به نام فوتبال 120 هم از شبکه ورزش پخش می‌شود که تهیه‌کننده آن برنامه هم به‌صورت کاملا تصادفی(!) و خودجوش(!) عادل فردوسی‌پور است.

این برنامه هم هفتگی است؛ یعنی هر سال 52 قسمت و در مجموع بیش از 6200 دقیقه پخش می‌شود که در صورت برآورد دقیقه‌ای 50 هزار تومان، مبلغی بیش از 300میلیون به فردوسی‌پور پرداخت خواهد شد. در کنار این برنامه به اصلی‌ترین کار مجری عادل تلویزیون یعنی برنامه نود هم باید توجه کرد که هر سال بیش از پنجاه برنامه حدودا 3ساعته پخش می‌کند یعنی بیش از 10000 دقیقه که اگر در کمترین رقم حدود دقیقه‌ای صد هزار تومان هم دریافت کند حدود یک میلیارد تومان دریافتی برنامه نود خواهد بود.

در کنار اینها، رقم‌های جزئی بابت گزارش فوتبال و نیز دریافت حقوق ثابت ماهانه از صدا و سیما را هم اضافه کنید تا متوجه شوید مجموع قراردادهای فردوسی‌پور با صدا و سیما از قرارداد چند بازیکن ملی‌پوش استقلال و پرسپولیس هم بیشتر است. اگرچه ممکن است برخی ارقام صحیح نباشد (با توجه به عدم اعلام رسمی این ارقام)‌ یا اینکه فردوسی‌پور درباره آنها توضیحاتی داشته باشد اما تنها راه اینکه مردم به واقعیت برسند این است که همانطور که وزارت ورزش به عنوان مقام بالادستی استقلال و پرسپولیس، رقم قراردادهای بازیکنان را تایید کرده، صدا و سیما هم با انتشار قراردادهای فردوسی‌پور واقعیت را اعلام کند تا هم منتقدان نتوانند فردوسی‌پور را بی‌جهت نقد کنند و هم فردوسی‌پور نتواند با فرافکنی! اذهان هواداران فوتبال را منحرف کند.

پس بهتر است آقای فردوسی‌پور در راستای شفاف‌سازی برای مردم،‌ رقم دقیق قراردادهای میلیاردی خود را افشا کند. شاید فوتبالیست‌ها هم حق داشته باشند از امروز کمپینی تشکیل دهند برای شفاف‌سازی رقم‌های دریافتی مجری‌ای که آنها را دچار چالش‌های اساسی کرده است.

ایمیل: roodavar1@gmail.com                 سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان