آخرین اخبار

12. خرداد 1398 - 14:43   |   کد مطلب: 13307
مسئولان به فکر چاره باشند
تردد احشام در شهر تویسرکان !!
گفته می شد: از تردد احشام در سطح شهرها به دلیل آن که زمینه را برای شیوع بیماری‌های خطرناک واگیردار و مشترک احشام فراهم می‌آورد جلوگیری می شود، چه بسا که سلامت و سرمایه اقتصادی افراد به دلیل اقدامات این‌چنینی با خطر جدی روبرو شود.

به گزارش  رودآور از تردد احشام در سطح شهرها به دلیل آن که زمینه را برای شیوع بیماری‌های خطرناک واگیردار و مشترک احشام فراهم می‌آورد جلوگیری می شود،  چه بسا که سلامت و سرمایه اقتصادی افراد به دلیل اقدامات این‌چنینی با خطر جدی روبرو شود.

تعریف اهلی و وحشی
 
حیوانات به دو گونه وحشی و اهلی تقسیم می‌شوند. طبق تعریف قانونی حیوان اهلی عبارت است از چهارپایان، پرندگان، آبزیان، زنبور‌ عسل و کرم ابریشـم که پرورش یا نگـهداری آنها از نـظر شرع مقدس اسلام، بلامانع است. حیوانات وحشی نیز آن دسته از حیواناتی هستند که با آموزش صاحب آنها به طور کامل رام نمی‌شوند و نگهداری آنها شرعی به حساب نمی‌آید. با این تعریف و در کنار تصویب آیین‌نامه نحوه نگهداری حیوانات اهلی، نگهداری و پرورش هر نوع حیوان به شرط اهلی بودنش مجاز اعلام شد. در این حالت برای نگهداری آنها دیگر نیازی به گرفتن هیچ‌گونه مجوزی نیست. آزادی عمل در این خصوص تا جایی است که ایجاد محل نگهداری حیوانات اهلی در محدوده روستاها از رعایت ضوابط و معیارهای استقرار واحدها و فعالیت‌های صنعتی و تولیدی معاف است.
 
با تصویب آیین‌نامه نحوه نگهداری حیوانات اهلی، مقرراتی برای نگهداری این حیوانات تعیین شده است و این مصوبه اجازه نگهداری حیوانات اهلی را به روستاییان می‌دهد. علاوه بر روستاها در اماکن مسکونی نیز می‌توان از حیوانات نگهداری کرد، البته این کار شرط دارد و آن این است که باید محیط دام جدا باشد و صاحب حیوان فکری برای دفع کود آنها بکند.
 
نگهداری، پرورش و عبور پیاده این حیوانات در شهرهای با جمعیت بیش از 50 هزار نفر ممنوع است. به گفته این کارشناس ارشد حقوق عمومی همچنین این مصوبه مقرر کرده است که اشتغال به شغل فروش این حیوانات فقط در میدان‌ها و محدوده‌های شهری مشخص‌شده از سوی شهرداری‌ها امکان‌پذیر است؛ البته نگهداری حیوانات در باغ‌وحش مشمول این دستور قانونی نمی‌شود.
 
نگهداری حیوان در شهر
 
در این میان این نکته را باید در نظر گرفت که نگهداری و پرورش حیوانات اهلی در اماکن با کاربری مسکونی تنها به شرطی امکانپذیر است که فضاهای نگهداری حیوانات از فضاهای سکونت انسان جدا شود و البته تمهیدات لازم برای دفع بهداشتی کود حیوانی و فاضلاب مربوط در نظر گرفته شود.
 
اما این مقررات صرفاً محدود به نگهداری و پرورش حیوانات نیست، بلکه اشتغال به شغل عرضه و فروش حیوانات اهلی را نیز پوشش می‌دهد. ناگفته نماند که در صورت وقوع بیماری‌های واگیر دامی با اعلام سازمان دامپزشکی کشور، عرضه حیوانات مذکور، ممنوع و نیروی انتظامی موظف است از عرضه آنها جلوگیری کند.
 
در این آیین‌نامه شهرداری‌ها مکلف شدند از پرورش، نگهداری و عبور دادن حیوان اهلی به صورت پیاده در محدوده شهرهای با جمعیت بیش از ۵۰ هزار نفر ممانعت به عمل آورند. در مواردی هم که این حیوانات صاحبی نداشته باشد، به تشخیص سازمان دامپزشکی کشور یا سازمان حفاظت محیط زیست یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به باغ‌وحش یا سایر مکان‌های مناسب زندگی حیوانات مذکور منتقل می‌شوند.
 
برابر این آیین‌نامه نگهداری حیوانات در باغ‌وحش یا باغ پرندگان، پارک دلفین‌ها، باشگاه‌های سوارکاری و عبور آنها از مسیرهای کوچ عشایر با رعایت ضوابط و مقررات مربوط به این موضوع از حکم اخیر مستثنی هستند.
اما آنچه در عکس های ذیل مشخص است نشانگر موضوعی دیگر است و ضرورت دارد مسئولان امر در شهر تویسرکان برای حفظ بهداشت و سلامت جامعه بیش از پیش به فکر چاره ای باشند.
 
 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان