آخرین اخبار

7. خرداد 1393 - 0:08   |   کد مطلب: 13678
بسياري از افراد جامعه دچار اضافه وزن و حتي چاقي هستند. افراد دچار اضافه وزن يا چاقي حتي اگر ساير عوامل خطرزا را نداشته باشند، احتمال بيشتري براي ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و سكته مغزي دارند.

به گزارش رودآور  و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان، چاقي وضعيتی ناسالم است چرا كه باعث وارد آمدن فشار و بار اضافي به قلب مي‌شود بنابراين لزوم كاهش وزن الزامي است.

چاقي مي‌تواند فشار و كلسترول خون را افزايش دهد و ممكن است منجر به بروز بيماري قند خون (ديابت) شود. كاهش وزن يكي از بهترين راه‌هاي كاهش خطرات قلبي و ساير بيماريهاست.

شما از طريق دستيابي به وزن دلخواه و حفظ آن مي‌توانيد ميزان خطر ابتلا به بيماري قلبي را كاهش دهيد. اين به مفهوم كاهش مصرف چربي و افزايش مصرف ميوه‌جات، سبزيجات و حبوبات است همچنين ميزان فعاليت جسمي نيز بايد افزايش يابد.

آغاز يك رژيم غذايي شايد آسان باشد اما ادامه دادن آن دشوار است. ابتدا بايد با تعيين اهداف، خود را آماده كرده و در مورد موانع موجود بر سر راهتان فكر كنيد و تصميم بگيريد كه چگونه با مشكلات مواجه شويد.

مشاوره با يك متخصص تغذيه يا رژيم درماني در مورد برنامه غذايي مناسب براي شما مطلوب است. استفاده از رژيم‌هايي كه هر از چند گاه مد مي‌شوند و غذا نخوردن به منظور كاهش سريع وزن؛ عاقلانه نيست چراكه شما يك‌شبه دچار اضافه وزن نشده‌ايد. موفق‌ترين افرادي كه رژيم غذايي مي‌گيرند مي‌دانند كه بايد اين تغييرات را در طول زمان ايجاد كنند و نبايد نااميد شوند و رژيم غذايي را رها كنند.

در مورد عادات غذايي خود فكر كنيد. آيا شما به شكل عادتي غذا مي‌خوريد يا فقط مواقعي كه گرسنه هستيد اين كار را انجام می‌دهید؟ اگر متوجه شده‌ايد كه به شكل خودكار زماني كه هر شب مقابل تلويزيون نشسته‌ايد چيزي مي‌خوريد، بهتر است تغييراتي را ايجاد كنيد.

تصميم بگيريد كه چگونه وسوسه غذا خوردن را كنترل كنيد. زماني كه غذاهاي پركالري به شما پيشنهاد مي‌شود، آنها را مودبانه ولي حتماً رد كنيد. سعي كنيد اگر بيرون از خانه غذا مي‌خوريد، جايي را در نظر داشته باشید كه بتوانيد غذاهاي كم‌كالري‌تر را انتخاب كنيد.

آهسته غذا بخوريد و لقمه‌هاي كوچك برداريد و پيش از خوردن كامل لقمه اول از برداشتن لقمه دوم پرهيز كنيد.

به جاي روزانه يك وعده غذاي اصلي، چند وعده غذاي سبك بخوريد اما هيچ‌يك را حذف نكنيد. انواع مختلفي از غذاهاي سالم نظير ميوه‌ها، ‌سبزيجات، غلات،‌ ماكاروني، نخود و لوبياي خشك، ‌محصولات لبني كم‌چرب يا بدون چربي، گوشت قرمز، مرغ بدون پوست و ماهي را مصرف كنيد.

غذاها را به روش برشته كردن، پختن در فر، كباب كردن و در آب جوشاندن بپزید تا چریی آن از بین برود و تا جایی که امکان دارد غذاها را در روغن سرخ نكنيد.

برچسب‌هاي اطلاعات غذاها را مطالعه كنيد و از مصرف غذاهاي حاوي شكر، چربي اشباع، چربي ترانس و كالري بالا پرهيز كنيد. بهتر است از مصرف شيريني‌جات، آبنبات و كيك خودداري كنيد همچنین آب زیادی بنوشید و مصرف نوشیدنی های پرانرژی را محدود کنید.

فعالیت جسمانی را افزایش دهید

فعاليت جسماني به اندازه رژيم غذايي در كمك به كاهش وزن همچنين براي قلب، ريه‌، استخوان‌ها و عضلات نيز مفید است. فعاليت منظم جسماني به كاهش میزان خطر ابتلا به حمله قلبي، سكته مغزي، افزايش فشار خون و ساير مشكلات سلامتي كمك مي‌كند. با پزشك يا مشاور بهداشتي در مورد برنامه مناسب فعاليت جسماني خود مشورت كنيد.

ایمیل: roodavar1@gmail.com                 سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان