آخرین اخبار

9. خرداد 1393 - 0:04   |   کد مطلب: 13710
به اعتقاد کارشناسان اوقات فراغت فرصتی مناسب برای کسب مهارت ها در زندگی است و افراد باید در استفاده بهینه از این فرصت، احساس مسولیت بیشتری داشته باشند.

به گزارش رودآور به نقل از ایرنا همان اندازه که افراد به معیشت و کسب درآمد نیاز دارند، به همان اندازه نیز به آرامش روح و روان نیاز دارند و یکی از مولفه هایی که می تواند زمینه بهتر زیستن را برای انسان فراهم کند، بهره مندی از اوقات فراغت است.

در اوقات فراغت برخلاف زمان بیکاری، کارهای متعددی برای انجام دادن وجود دارد که تنها تفاوت این کارها و فعالیت ها با اوقات دیگر در هدف گذاری انجام آن ها است.

یک کارشناس علوم اجتماعی در این ارتباط گفت: اوقات فراغت بهترین مولفه برای ارتقای سلامت و بهداشت روانی افراد خواهد بود چرا که از این طریق می توانند استرس های ناشی از درگیری های معیشتی را از خود دور کنند.

ˈپیمان صادقیˈ بی توجهی به مقوله اوقات فراغت را در وقوع جرم موثر دانست و افزود: از طرفی اگر خانواده ها به نحوه گذران اوقات فراغت جوانان بی توجه باشند و از غنی سازی اوقات فراغت آنان غافل شوند، پدیده اوقات فراغت خود به یک عامل جرم زا تبدیل می شود.

این کارشناس علوم اجتماعی افزود: بسیاری از مشکلات و ناهنجاری ها از سوی برخی دانش آموزان در ایام تعطیل صورت می گیرد و این نشان دهنده اهمیت ویژه این دوران است که توجه و برنامه ریزی خاصی را می طلبد.

یک روانشناس و محقق در حوزه جوانان نیز در این ارتباط گفت: برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی، مسوولان باید برای اوقات فراغت دانش آموزان برنامه ریزی دقیقی انجام دهند، زیرا غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان با کاهش جرم توسط آن ها ارتباط تنگاتنگ دارد.

ˈمریم خاکسارˈ افزود: در اوقات فراغت، فرد به میل خود بعد از رهایی از الزامات شغلی، خانوادگی و اجتماعی به توسعه آگاهی ها و فراگیری داوطلبانه می پردازد لذا این فرصت بهترین و مناسب ترین زمان ممکن برای رشد و ارتقای فرهنگ عمومی و دستیابی به آرامش و آسایش است.

وی ادامه داد: اوقات فراغت از یک سو فرصتی مناسب برای خودیابی، خودسازی، خلوت با خود، راز و نیاز با خالق هستی، بازاندیشی، محاسبه و مراقبه وجودی، رشد استعدادها، بروز خلاقیت ها و نوآوری ها و نیز آرامش و خشنودی است و از سوی دیگر می تواند زمینه ساز بسیاری از ناهنجاری ها و آسیب های فردی و اجتماعی به شمار آید.

وی غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در فصل تابستان را دغدغه جدی دستگاه تعلیم و تربیت و خانواده ها دانست و گفت: 100 روز تعطیلی مدارس در ایام تابستان زمان کمی نیست و مسوولان باید برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی، برای اوقات فراغت دانش آموزان برنامه ریزی دقیقی انجام دهند.

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان نیز گفت: در سال 92 بیش از 94 هزار نفر در سامانه جامع اوقات فراغت ثبت نام کردند در حالی که در سال 91 حدود 50 هزار نفر ثبت نام کردند.

ˈاسدالله ربانی مهرˈ گفت: با پیگیری های انجام شده این استان توانسته مشارکت دستگاه ها را در توجه به موضوع غنی سازی اوقات فراغت بالا ببرد.

وی برگزاری چند کارگاه آموزشی، برگزاری کارگاه تخصصی در استانداری و فرمانداری با موضوع اوقات فراغت،آموزش رابطین اوقات فراغت دستگاه ها، معرفی کارشناس فناوری سایت جامعه به همه دستگاه­ها و بازدید سرزده از مکان­های اوقات فراغت را از مهمترین برنامه های حوزه اوقات فراغت در سال 92 عنوان کرد.

وی ادامه داد: فضای فرهنگی جامعه و نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر مسئله فرهنگ، وظایف مدیران و دستگاه های فرهنگی را در حوزه اوقات فراغت بیشتر کرده است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان نیز گفت: طی پنج سال گذشته هیچ اعتباری برای اوقات فراغت جوانان در نظر گرفته نشده است و این درحالیست که برنامه های مختلفی می توان برای جوانان تدارک دید.

سید ˈعبدی افتخاریˈ افزود: همدان سال گذشته از حیث تعداد ثبت نام کنندگان در سامانه اوقات فراغت در کشور ، استان برتر شناخته شد و استان مازندران در این زمینه در جایگاه دوم قرار گرفت.

وی با بیان اینکه بسیاری از سازمان های مردم نهاد این استان در حوزه امور جوانان و موضوع ازدواج فعالیت می کنند تصریح کرد: از دستگاه های فعال در این حوزه حمایت می شود.

مدیر کل ورزش و جوانان استان همدان تصریح کرد: دستگاه های مرتبط با امور جوانان باید برنامه های خود را مطابق با شرح وظایفشان ارائه دهند تا بر اساس تصمیمات صورت گرفته برنامه های مدون و تاثیر گذار برگزار شود.

ایمیل: roodavar1@gmail.com                 سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان