آخرین اخبار

13. خرداد 1393 - 23:31   |   کد مطلب: 13803
دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی استان همدان در حالی در تویسرکان برگزار شد که می توان برگزاری این رویداد مهم هنری استان را به رغم برخی کاستی های موجود نقطه عطفی در حوزه هنرهای تجسمی استان محسوب کرد اما برگزار نشدن انتخابات انجمن هنرهای تجسمی از شش سال قبل تاکنون همچنان نقطه ای مبهم است.

به گزارش رودآور به نقل از مهر،شاید مهترین ویژگی شاخص این جشنواره که آنرا نسبت به دوره های قبلی آن بارز تر کرد برگزاری آن در زمان و مکان مناسب بود زیرا از آنجا که ذوق و ایده هنرمند همیشه از محیط اطراف و طبیعت الهام می گیرد بنابراین برپائی این جشنواره در فصل بهار و در محیط های باز و فضای بکر طبیعت می تواند تاثیر بسیار مناسبت تری در  خلق آثار هنری مطلوبتر توسط هنرمندان داشته باشد.

با اینحال طبق گفته برخی هنرمندان و کارشناسان لزوم دقت نظر در گزینش آثار راه یافته و یا چیدمان داوری جشنواره امری است که می تواند در روند روبه رشد حیات جشنواره و شناسائی استعدادهای برجسته استان تاثیر بیشتری داشته باشد.

در این رابطه نفر اول رشته کاریکاتور این جشنواره در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه برنامه ریزی و برگزاری جشنواره امسال نسبت به سالهای قبل از 8 دوره قبل رشد چشمگیری داشت، گفت : باتوجه به اینکه بنده در بیش از 8 دوره از این جشنواره شرکت داشته ام کاملاَ مشخص بود که از نظر برنامه ریزی و اجرا  اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشرفت خوبی داشته است.

اکبر تراب پور افزود: خوشبختانه زمان، محل و نوع برگزاری جشنواره درسطح  مناسبی قرار داشت اما با توجه به اینکه قبل از زمان برگزاری اطلاع رسانی مناسبی نشده بود متاسفانه اکثر هنرمندان اطلاع پیدا نکرده و در جشنواره شرکت نکردند با اینحال مشاهده شد که بیشتر شرکت کنندگان را هنرمندان جوان تشکیل می دادند.

وی با انتقاد از نحوه داوری در برخی رشته ها عنوان کرد : متاسفانه در برخی رشته ها کارهای بهتری نیز ارائه شده بود که مورد توجه قرار نگرفت که حتی موجبات تعجب تعدادی از هنرمندان را نیز فراهم کرد در حالیکه می توانست چیدمان و گزینش داوران که به نوعی از  افراد همیشگی تشکیل شده بود، بهتر از این  باشد.

تراب پور ادامه داد : قطعاَ برگزاری این جشنواره از نظر اجرائی و زحمات مسئولان ارشاد کم نقص بود اما به لحاظ فنی و تخصصی بدلیل عدم فعال بودن انجمن هنرهای تجسمی  انتظارات را برآورده نکرد لذا امیدوارم هر چه سریعتر مسئولان ارشاد در زمینه برگزاری انتخابات و تشکیل مجدد این انجمن که در واقع وظیفه اصلی و تخصصی آن برنامه ریزی و نظارت بر امور هنرمندان تجسمی از جمله برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه هاست اقدام کند.

قضاوت درهر موضوعی کار دشواری است

شهرزاد بیاتی هنرمند رشته نقاشی نیز در این خصوص اظهار داشت: به رغم برگزاری مناسب جشنواره و باتوجه به شناختی که از هنرمندان همدانی وجود دارد بیشتر شرکت کنندگان در جشنواره بخصوص رشته نقاشی را دانشجویان تشکیل داده و تنها چند نفر بودند که بصورت حرفه ای و تخصصی سابقه کار دارند.

وی در مورد سطح داوری این دوره با بیان اینکه قضاوت در هر موضوعی کاری دشوار است، گفت: متاسفانه همیشه در بحث داوری جشنواره ها اعتراضاتی وجود داد که بنظرم امری طبیعی است ولی در مورد جشنواره امسال اعتقاد دارم آثار برگزیده واقعا صلاحیت لازم را دارا بودند زیرا که مشخص بود نوع دید و کار آنها متفاوت تر از سایرین بود.

این هنرمند همدانی هدف خود از شرکت در این جشنواره را کسب مقام عنوان نکرد و ادامه داد: دوست داشتم حضور داشته باشم و کار انجام بدم و از همه مهتر همکاران و هنرمندان استان را دوباره ببینم و با آنها تبادل نظر کنم لذا از دست اندرکارانی که این شرایط را برای هنرمندان فراهم می کنند، سپاسگزارم.

در همین  رابطه یکی دیگر از نفرات برگزیده دوازدهمین جشنواره تجسمی استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر  در پاسخ به شرایط برگزاری این جشنواره  با بیان اینکه  دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی استان  از نظر مسائل جانبی همچون زمان ، مکان و یا خوابگاه و تغذیه نسبت به سال های قبل مناسب تر بود، اظهار داشت  متاسفانه همچنان که انتظار می رفت برگزاری این دوره نیز از نظر   کیفی و فنی و بخصوص سطح داوری بسیار نازل و دور از ذهن بود .

در گزینش داوران جشنواره دقت لازم بکار نمی رود

محمود نظری گفت: باید پذیرفت که روند هنرهای تجسمی در استان همدان در سال های اخیر با افت شدیدی مواجه شده و دلیل آن هم عدم برنامه ریزی صحیح، استفاده از یک سری اشخاص و اساتید همیشگی و نداشتن کارشناس تخصصی تجسمی در بدنه اداره ارشاد است.

وی ادامه داد: این درحالیست که در سایر بخش های اداره ارشاد از جمله موسیقی، تئاتر و... شاهد فعالیت کارشناسان خبره ای هستیم که علاوه بر تحصیلات حرفه ای  چندین سال تجربه عملی در حوزه مربوط به خود را دارا هستند لذا همه اینها  موجب شده  شرایطی فراهم شود که هیچ یک از اساتید برجسته همدان در اینگونه جشنواره ها شرکت نکرده و جشنواره ها و نمایشگاه های  تجسمی در چند سال اخیر  با حداقل میانگین سنی، عدم تخصص لازم و  با تعدادی دانشجو و هنرجو دانشگاه ها برگزار شود.

نظری که سابقه دو دوره داوری جشنواره تجسمی استان را نیز در کارنامه خود دارد با انتقاد از گزینش و چیدمان داوری جشنواره های سال های اخیر گفت: باوجود اساتید برجسته و بزرگی چون استاد طیبی شیوا ، آرمین مهدوی و... در استان همدان می بینیم که در بسیاری از برنامه های این چنینی از افرادی استفاده می شود که نه تنها  صلاحیت لازم را نداشته بلکه شاید تنها به دلیل تدریس در دانشگاه های درجه چندم هنری و یا حرف شنوئی از آنها  استفاده می شود در حالیکه این دوستان به رغم احترام خاصی که حقیر برایشان قائل هستم متاسفانه در بین جامعه واقعی هنرمندان تجسمی استان جایگاهی ندارند.

انجمن هنرهای تجسمی در وضعیت مناسبی به سر نمی برد

نفر دوم بخش کاریکاتور جشنواره دوازدهم تجسمی استان همدان وضعیت کنونی انجمن هنرهای تجسمی استان را بسیار نامناسب توصیف کرده و تاکید کرد: بنده بعنوان بخش کوچکی از هنر تجسمی استان هنوز قانع نشدم که چرا انتخابات این انجمن پس از 6 سال از تاریخ انقضا اعتبار فعالیت دوستان انجام نشده و چگونه دوستان از اعضا و فعالیت انجمنی صحبت می کنند که وجود خارجی نداشته و حتی محل استقرار و تشکیلات اداری نیز ندارد .

عضو هیئات امنای انجمن کاریکاتور همدان گفت: مدت هاست که پیگیر راه اندازی مجدد انجمن تجسمی همدان هستیم اما  هر وقت سئوال کردیم پاسخ درستی نگرفتیم یا اینکه عزیزان گفتند انجمن استانی تشکیل داده ایم در حالیکه هر شهری باید انجمن مجزا داشته و یا از نظرات و افراد برجسته شهرستان های نیز در فراخوان و انتخابات برای عضویت در سطح استانی آن دعوت گردد که چنین اتفاقی تاکنون رخ نداده است.

وی افزود: وقتی عملاَ انجمن تجسمی وجود ندارد که بتواند مطالبات و فعالیت های هنرمندان این حوزه را دنبال کند می بینیم که افرادی برای داوری و تصمیم گیری این قشر استفاده می شوند که تنها ملاک آنها داشتن مدرک تحصیلی بوده و افرادی در جشنواره های شرکت می کنند که تنها سابقه آنها حضور کلاس های دانشگاهی یا برگزاری نمایشگاه های بی کیفیت هنری است.

برای هنرمندان واقعی تنها کیفیت آثار است که اهمیت دارد

این هنرمند برجسته همدانی سطح آثار ارائه شده در این جشنواره را در برخی از رشته ها  پائین توصیف کرد و افزود:  شاید رشد کمی تعداد شرکت کنندگان و یا آثار ارائه شده مهم باشد اما برای هنرمندان واقعی تنها کیفیت آثار است که اهمیت دارد بنابراین همه این عوامل باعث شده تا هنرمندان برجسته و حرفه ای استان کمتر در اینگونه جشنواره ها شرکت کرده و افرادی همچون بنده یا دیگر دوستان نیز تنها برای سرپا ماندن و ادامه حیات هنرهای تجسمی و جشنواره به امید شکوفائی در سالهای آینده حضور داریم.

وی در پایان با تاکید براینکه همه این موارد جزو ضعف های مدیران قبلی ارشاد در حوزه تجسمی است، ابراز امیدواری کرد با روی کار آمدن مدیریت جدید در ارشاد که از بدنه و افراد باسابقه این حوزه بخصوص در بخش هنری است هنرمندان برجسته تجسمی استان دوباره دور هم جمع شده و با برنامه ریزی صحیح و استفاده از تجربیات بزرگانی چون قباد شیوا، شهرام عظیمی، محسن حلیمی، احمد فتوت و... که متاسفانه خارج از گود هستند، هنرهای تجسمی همدان به جایگاه واقعی و شایسته خود بازگردد.

با این تفاسیر بدون تردید برگزاری جشنواره های مختلف فرهنگی و هنری بیشتر تاثیر را برای فعالان و هنرمندان خواهد داشت که از جمله آنها می توان به کسب تجربه، شناخت نقاط ضعف و قوت همچنین ایجاد نشاط و پویایی اشاره کرد.

از اینرو جشنواره هنرهای تجسمی نیز با هدف ایجاد رقابت سالم و سازنده، شناسایی هنرمندان فعال و شناخت سطح توان و مهارت هنری، بروز خلاقیت، بسترسازی برای رشد و تعالی استعدادهای هنرمندان این حوزه با همت و تلاش مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در دوازده سال گذشته در حال برگزاری است بنابراین امیداست که باتوجه به شرایط امروزی با استفاده از دانش و تجربیات همه صاحب نظران این رشته در راه پیشرفت بیش از پیش آن در بین جوانان مستعد استان قدم برداریم.

ایمیل: roodavar1@gmail.com                 سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان