آخرین اخبار

14. تير 1393 - 10:15   |   کد مطلب: 14293
در ماه مبارک رمضان برنامه غذایی، بخصوص برای ورزشکاران تغییرات زیادی می‌کند که این تغییرات باید به نحو احسن انجام شود.

به گزارش رودآور به نقل از همدان ورزش ؛ ورزش که همواره برای سلامتی جسم و روح به آن سفارش شده است، در ماه مبارک رمضان جلوه پر رنگ‌تری یافته است و می‌تواند نقش خود در این مهم را بهتر و بیشتر ایفا کند؛ چراکه ورزش نه تنها با روزه منافاتی ندارد، بلکه اگر به صورت صحیح و اصولی انجام شود، موجب آرامش و کاهش استرس ورزشکاران می‌شود و موجب تقویت نیروی فکر و افزایش صبر آنها می‌شود.

یکی از دغدغه‌های ورزشکاران چه حرفه‌ای و چه آنان که ورزش را فقط با هدف سلامتی دنبال می‌کنند این است که بایدها و نبایدهای ماه مبارک رمضان در ارتباط با ورزش چیست؟
صحبت‌های رئیس هیأت پزشکی ورزشی همدان پاسخ بسیاری از سؤالات شکل گرفته در ذهن ورزشکاران را خواهد داد.
روزه به انجام بهتر فعالیت‌های ورزشی کمک می‌کند
رشید حیدری‌مقدم در گفتگو با ایسنا اظهار داشت: در صورت توجه به توصیه‌های علمی، روزه‌داری با شرط رعایت نکات تغذیه‌ای، منافاتی با ورزش کردن ندارد، بلکه به انجام هر چه بهتر فعالیت‌های ورزشکاران کمک هم می‌کند.
وی اضافه کرد: در ماه رمضان توجه به تأثیر روزه‌داری بر بدن ورزشکاران از مسائل مهم در جامعه ورزش است. در این مدت بسیاری از رشته‌های ورزشی بخصوص ورزش‌های سنگین باید از شدت آنها کاسته شود و در حد حفظ آمادگی ورزشکاران انجام شود.
عضو هیأت رئیسه فدراسیون پزشکی ورزشی خاطرنشان کرد: ورزشکاران روزه‌دار باید از مصرف مکمل‌های ورزشی بدون توصیه پزشک به دلیل عوارض جانبی بر کلیه‌ها و دستگاه گوارش خودداری کنند و به جوانان و نوجوانان که معمولاً پرتحرک هستند، توصیه می‌شود برای پیشگیری از ضعف قوای جسمانی در ماه مبارک رمضان، از انجام حرکات سنگین ورزشی اجتناب کنند.
ورزش‌های هوازی، شنا و پیاده‌روی در این ماه مناسب است
حیدری‌مقدم در ادامه افزود: فعالیت زیاد نوجوانان روزه‌دار در ماه مبارک رمضان، به صرف انرژی بیشتر و افزایش تعریق در ساعات روز منجر می‌شود.
وی تأکید کرد: انجام ورزش‌های مناسب، شنا و پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و ورزش‌های هوازی، برای آماده نگه داشتن بدن ورزشکاران در این ماه ضروری است. بهترین ورزش در طول ماه مبارک رمضان شنا و پیاده‌روی پس از صرف افطار است؛ چراکه از گرفتگی عضلات و بروز یبوست نیز پیشگیری می‌کند.
رئیس هیأت پزشکی ورزشی همدان یادآور شد: ورزش در ماه رمضان از تجمع چربی در بدن جلوگیری و عمل سوخت‌و‌ساز را تسهیل می‌کند. به طوری که ورزشکارانی که روزه می‌گیرند، کمتر دچار مشکلات گوارشی و قند خون می‌شوند، لذا ورزشکاران می‌توانند با یک برنامه غذایی غنی، انرژی مورد نیاز را تأمین کنند.
مصرف گروه‌های اصلی غذایی توصیه می‌شود
حیدری‌مقدم با بیان اینکه مصرف تمام گروه‌های اصلی غذایی در این ماه توصیه می‌شود، اعلام کرد: مصرف تمام گروه‌های اصلی غذایی (شیر و لبنیات، نان و غلات، سبزیجات و میوه، گوشت، تخم‌مرغ و حبوبات بدون پوست) در ماه مبارک رمضان برای ورزشکاران روزه‌دار توصیه می‌شود و ورزشکاران می‌توانند با یک رژیم غذایی سالم، نیازهای مورد نیاز بدنشان را تأمین کنند و از فواید روزه برای سلامتی خود برخوردار شوند.
وعده غذایی در هنگام سحر را حذف نکنید
وی با بیان اینکه نخوردن غذا در وعده سحر به برخی ورزشکاران آسیب می‌رساند، گفت: تأکید می‌شود وعده سحر حذف نشود. بیدار نشدن برای صرف سحری به طور کامل توصیه نمی‌شود و در طولانی مدت سبب ضعف و بی‌حالی روزه‌داران خواهد شد. بهتر است بیشتر انرژی بدن با خوردن سحری تأمین شود. ورزشکاران سعی کنند بدون سحری روزه نگیرند؛ زیرا در این صورت فرد ممکن است در طول روز دچار ضعف و بی‌حالی شود.
ورزشکاران فراموش نکنند پرخوری در هنگام سحر نه تنها از احساس گرسنگی در ساعات انتهایی روز جلوگیری نمی‌کند، بلکه در ساعات ابتدایی بعد از سحر، فشار زیادی را به معده و دستگاه گوارشی فرد وارد می‌کند و سبب بروز علائمی مانند سوء هاضمه، درد و نفخ معده می‌شود.
در سحر میوه‌های آبدار زیاد بخورید!
عضو هیأت رئیسه فدراسیون پزشکی ورزشی در ادامه تصریح کرد: در سحر از مواد غذایی پروتئین‌دار از جمله تخم‌مرغ، حبوبات، لبنیات و گوشت استفاده کنید و به جای نوشیدن آب زیاد، میوه‌های آبدار بخورید.
وی تأکید کرد: استفاده به موقع و به اندازه آب از دیگر نکاتی است که باید در طول این ماه به آن توجه کرد. کم آبی بدن می‌تواند در برخی از موارد بخصوص هنگام ورزش کردن مشکل‌ساز شود، اما با تغییر زمان در برنامه‌های ورزشی می‌توان با این مشکل مقابله کرد.
حیدری‌مقدم گفت: ورزشکاران می‌توانند برنامه ورزشی صبح خود را به بعد از افطار منتقل کنند و به این ترتیب، احتمال وقوع مشکلات را به حداقل برسانند. به افرادی که امکان تغییر برنامه ورزشی خود را ندارند نیز توصیه می‌شود در هنگام سحر و افطار مقدار بسیار زیادی آب بنوشند تا علاوه بر اینکه این نیاز بدن را برطرف کرده باشند، مقداری آب در بدن ذخیره شود تا در موقع نیاز بدن از آن بهره گیرد.
با خرما و آب میوه افطار کنید
رئیس هیأت پزشکی ورزشی همدان در ارتباط با غذاهای مناسب در افطار، افزود: نیاز فوری بدن در هنگام افطار به دست آوردن یک منبع انرژی به شکل گلوکز (قند خون) برای هر سلول زنده بخصوص سلول‌های مغز و اعصاب است. خرما و آب میوه منابع خوب قند است؛ بنابراین هنگام افطار مصرف خرما، آب میوه، سوپ سبزیجات با رشته به منظور حفظ تعادل قند، آب و مایعات بدن توصیه می‌شود.
بهترین زمان ورزش، ساعتی بعد از افطار است
وی با بیان اینکه بهترین زمان ورزش در ماه رمضان دو یا سه ساعت بعد از افطار است، اظهار داشت: برگزاری مسابقات ورزشی بلافاصله بعد از افطار از نظر علمی قابل پذیرش نیست. ورزش کردن بلافاصله بعد از افطار موجب خستگی، وارد آمدن فشار بر سیستم عصبی، مفصلی، گوارشی و به‌ویژه عضلانی می‌شود که در نهایت ممکن است موجب بروز بیماری‌ها و آسیب‌های ورزشی شود.
حیدری‌مقدم با اشاره به چگونگی تمرینات ورزشی در این ماه خاطرنشان کرد: ورزشکاران سعی کنند در ماه مبارک رمضان تمرینات ورزشی خود را سبک‌تر انجام دهند، زیرا انجام حرکات ورزشی سنگین موجب از دست دادن آب و الکترولیت‌ها و ضعف شدید در ورزشکاران می‌شود.

ایمیل: roodavar1@gmail.com                 سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان