آخرین اخبار

16. تير 1393 - 13:47   |   کد مطلب: 14316
9 شی کشف شده از تپه باستانی هگمتانه مربوط به دوره هخامنشیان، برای نخستین بار در کشور در موزه هگمتانه همدان به نمایش درآمد.

به گزارش رودآور به نقل از ایرنا، مدیر موزه هگمتانه همدان ظهار داشت: این 9 شی جدید کشف شده از تپه باستانی هگمتانه شامل جام ها و ریتون با هنر فلزکاری و مربوط به دوره هخامنشیان است.

لیلا خوشموˈ افزود: این جام های فلزی دارای نقوش مختلف از جمله انسان بالدار، ماهی کف ظرف و شیر در حال غرش است.

وی ادامه داد: جنس این مجموعه اشیا نقره است که با تکنیک های خاص ریخته گری و قلم زنی ساخته شده و در بخش فلز موزه هگمتانه همدان به نمایش درآمده است.

وی اضافه کرد: آثار فلزکاری دوره هخامنشی برجسته و چشمگیر است و اشیای فلزی هخامنشیان بیشتر از طلا، نقره و برنز ساخته می شده است.

وی اضافه کرد: نکته مهم در آثار فلزی این عهد ، استفاده زیاد از نقوش و پیکر حیوانی در ساخت ظروف و زیور آلات است.

وی گفت: این نقوش را می توان بر روی بشقاب های نقره ای و طلایی به صورت جنگ شیر و گاو و یا دو بزکوهی مشاهده کرد.

مدیر موزه هگمتانه همدان بیان کرد: قاشق ها و ملاقه هایی از دوره هخامنشی جزو این اشیا است که برای گردشگران بسیار جذاب بوده است.

خوشمو افزود: این قاشق و ملاقه ها از لحاظ فن ریخته گری بسیار زیبا است و قدمت این فن و نحوه استفاده آن توسط مردم ایران توجه گردشگران اروپایی را جلب کرده است.

موزه هگمتانه، گنجینه ای با ارزش از آثار باستانی مختلف است که در شرق تپه باستانی هگمتانه قراردارد و اشیای این موزه مشتمل بر دوبخش اختصاصی واستانی است .

در این مجموعه آثار سنگی ،سفالی،استخوانی و فلزی از دوره های پیش و پس از اسلام به نمایش در آمده است.

در راهرو و تالار سمت راست موزه، اشیای مکشوف از هگمتانه نگهداری می شوند که از برجسته ترین این آثار می توان به پایه ستون های متعلق به کاخ های هخامنشی از جمله شالی ستون مربوط به دوران اردشیر دوم با متن میخی، دو مهر استامپی سنگی و شیشه ای مربوط به دوران قبل از اسلام و سرگاو از جنس سفال متعلق به دوران هخامنشی اشاره کرد.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان