آخرین اخبار

26. تير 1393 - 13:00   |   کد مطلب: 14510
کارشناس مسوول باروری سالم مرکز بهداشت استان همدان گفت: استفاده بی رویه از فست فودها و غذاهای آماده، استعمال دخانیات و آلودگی هوا می تواند ابتلا به ناباروری را تشدید کند.

به گزارش رودآور به نقل از ایرنا، فاطمه ربی یگانه افزود: نازایی و ناباروری درد جدیدی است که گریبان بسیاری از افراد شهرنشین را گرفته و بسیاری از خانواده ها را از داشتن فرزند محروم کرده است.

وی اظهار کرد: بسیاری از پزشکان بر این عقیده اند که مصرف مواد غذایی هورمونی و فست فودها و همچنین استفاده از سیگار و مواد مخدر می تواند تاثیرات مستقیمی بر ناباروری داشته باشد.

وی ادامه داد: بسیاری از زوج های ایرانی درباره مشکل ناباروری و علل به وجود آمدن آن و همچنین شیوه های درمان آن اطلاعات کمی دارند.

ربی یگانه عنوان کرد: همین موضوع باعث می شود که بسیاری از زوجین برای درمان به موقع یا حتی پیشگیری از به وجود آمدن مشکل غفلت کنند و با وجود آمار بالای ناباروری در کشور پژوهش ها و تحقیقات خوبی در زمینه ناباروری صورت گرفته و موفقیت های چشمگیری در این رابطه به وجود آمده است.

کارشناس مسوول باروری سالم مرکز بهداشت استان همدان با بیان اینکه هم اکنون میزان ناباروری در جهان 12 تا 15 درصد است، گفت: میزان ناباروری در ایران هم اکنون 20.2 درصد است که با میانگین جهانی فاصله زیادی دارد.

وی افزود: آموزش چهره به چهره به زوجین واجد شرایط و آماده برای فرزند دار شدن می تواند در کنار پاسخگویی به بسیاری از مشکلات این افراد زمینه را برای یک باروری سالم فراهم کند.

ربی یگانه اظهار کرد: از آنجا که سن از موثرترین عوامل در توانایی برای باروری است، این مساله بسیار اهمیت پیدا می کند زیرا نه تنها سن ازدواج افزایش یافته، بلکه فرزنددار شدن پس از ازدواج نیز سه تا پنج سال به تاخیر افتاده است و لذا سن باروری زنان در ایران حدود ۳۲ تا ۳۳ سالگی یعنی هشت تا 10 سال دیرتر از بهترین زمان باروری است که این امر نیز از مهمترین علل شیوع ناباروری در بین زوجین به شمار می رود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان دکتر حسین عرفانی پیش از این اعلام کرده بود که بیش از 21 درصد از زوجین در شهر ها و 19 درصد از زوجین در روستاهای استان همدان از مشکل ناباروری رنج می برند.

ایمیل: roodavar1@gmail.com                 سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان