آخرین اخبار

28. تير 1393 - 14:52   |   کد مطلب: 14538
مدیرکل بهزیستی استان همدان گفت: سال گذشته اعتبار بهزیستی همدان17 میلیارد تومان بود که 10 میلیارد و 400 میلیون تومان تخصیص یافت و در سال جاری 11 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

به گزارش رودآور به نقل از  صبح الوند، اکبر سوری به مناسبت هفته بهزیستی با اشاره به اینکه اداره‌کل بهزیستی 70 وظیفه و نزدیک به 100 فعالیت در دستور کار دارد، اظهار کرد: با توجه به کمبود اعتبار و نیروی انسانی، بهزیستی برای انجام فعالیت‌های خود به کمک مدیران ارشد استانی و کشوری نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه شعار امسال سازمان بهزیستی «هر زمان از زندگی بهزیستی» اعلام شده است، افزود: سازمان بهزیستی پنج گروه از جامعه را شامل کودکان، زنان، سالمندان، آسیب دیدگان اجتماعی و معلولان را زیر پوشش خود دارد و در حوزه‌های توانبخشی، اجتماعی و پیشگیری به ارائه خدمات می‌پردازد.

مدیرکل بهزیستی استان همدان تلاش برای حفظ کیان خانواده، پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی بخشی از اهداف سازمان بهزیستی است، خاطرنشان کرد: با توجه به تعریف سازمان جهانی بهداشت 176 هزار نفر در استان همدان معلول هستند که 30 هزار و 300 نفر شناسایی و زیر پوشش بهزیستی در استان هستند.

وی با تأکید بر اینکه بهزیستی به دانشجویان زیر پوشش خود کمک هزینه تحصیلی پرداخت می‌کند، تصریح کرد: در سال گذشته به 442 دانشجوی دانشگاه‌های غیر دولتی و 28 دانشجوی دولتی به همراه 544 دانش آموزان کمک هزینه تحصیلی تعلق گرفت.

سوری با بیان اینکه خدمات توانبخشی بهزیستی در غالب چهار شیوه انجام می‌شود، ادامه داد: در سال گذشته خدمات شبانه روزی در 12 مرکز به یک هزار و 283 نفر خدمات ارائه شد.

وی با اشاره به اینکه 16 مرکز روزانه نیز به معلولان ذهنی، جسمی، روانی، ناشنوایان، سالمندان، کودکان اوتیسم خدمات ارائه داده، افزود: در سال گذشته در این مراکز در هر روز 835 نفر خدمات دریافت کردند.

مدیرکل بهزیستی استان با تأکید بر اینکه 11 هزار و 943 نفر در خانه خود در روستاهای دور افتاده استان خدمات توانبخشی دریافت کردند، خاطرنشان کرد: در سال گذشته 214 معلول ضایعه نخاعی در هر ماه 120 هزار تومان حق پرستاری دریافت کردند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته شدت معلولیت 2 هزار و 884 نفر در کمیسیون تشخیص معلولیت، مشخص شده، افزود: در سال گذشته 9 هزار و 200 نفر دارای بیمه تکمیلی شدند و 33 هزار و 63 نفر نیز در کل از بیمه خدمات درمانی استفاده کرده و 3 هزار و 584 نفر تجهیزات پزشکی و توانبخشی دریافت کردند.

سوری با اشاره به اینکه در سال گذشته 25 درصد به معلولان کشور اضافه شده، ادامه داد: رشد صنعت، فراخی اتوبان‌ها، افزایش سرعت حرکت جابجائی، ازدواج فامیلی و بارداری در سنین بالا از عوامل مهم افزایش معلولیت‌ها هستند.

وی با اعلام این خبر که تمام مددجویان پشت نوبت دریافت مستمری از تیرماه سال جاری مستمری دریافت می‌کنند، ادامه داد: مسائل مناسب سازی به خوبی در حال پیشرفت و شخص استاندار در شورای مناسب سازی استان حاضر خواهد شد.

مدیرکل سازمان بهزیستی با تأکید بر اینکه در پنج سال گذشته به تعداد مستمری بگیران سازمان بهزیستی اضافه نشده، تأکید کرد: در حال حاضر 35 هزار نفر در قالب 14 هزار خانوار مستمری دریافت می‌کنند و سازمان بهزیستی برنامه‌ای برای افزایش این تعداد ندارد.

وی با اشاره به اینکه قرار است در هر سال 10 درصد مستمری بگیران توانمند شده و از لیست مستمری بگیران خارج شوند، اظهار کرد: در حال حاضر ماهانه 620 میلیون تومان در استان همدان به مددجویان مستمری پرداخت می‌شود.

سوری خاطرنشان کرد: برای هر معلول باید پنج برابر بیماری که بر روی تخت بیمارستان است هزینه کرد و پنج نفر وی را پشتیبانی کنند.

مدیرکل بهزیستی همدان با بیان اینکه 71 جلسه شورای مناسب سازی در استان برگزار شده است، افزود: این تعداد جلسه شورای مناسب سازی در کشور کم نظیر بوده و تنها در روزهای گذشته 20 جلسه با معاونان استاندار برای برطرف کردن موانع فیزیکی شهرها برگزار شده است.

وی با تأکید بر اینکه اعتیاد یکی از عوامل معلولیت‌زا در جامعه امروزی تبدیل شده است، گفت: سال گذشته آموزش‌های مهارت زندگی و قدرت نه گفتن به تعارف مواد مخدر به 283 هزار نفر ارائه شده که امسال به 300 هزار نفر خواهد رسید.

سوری با اشاره به اینکه مراکز درمان سرپای اعتیاد در 13 مرکز در سطح استان برقرار است، تصریح کرد: در چهار شهرستان مرکز سرپایی درمان اعتیاد وجود ندارد که البته در دو شهرستان رزن و فامنین در شرف راه اندازی است.

وی با تأکید بر اینکه در مراکز ترک اعتیاد متادون درمانی صورت نمی‌گیرد، ادامه داد: دو مرکز گذری در استان وجود دارد که به توزیع وسایل بهداشتی و پیشگیری از بیماری‌های مراقبتی توزیع می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه برای ارتقا سلامت روان جامعه بهزیستی به ارائه مشاوره‌های مختلف می‌پردازد، گفت: سال گذشته 57 هزار و 258 نفر خدمات مشاوره‌ای رایگان در سه نوع مرکز سلامت روان، مشاوره عمومی و مشاوره تخصصی دریافت کردند.

وی با اشاره به اینکه در معاونت امور اجتماعی 2 هزار و 863 نفر مستمری ماهیانه دریافت می‌کنند، تصریح کرد: اورژانس اجتماعی و خدمات سیار اجتماعی در مواقع بحران پیش از ورود مأموران قضایی و انتظامی و حتی در حین ورود این افراد به ارائه خدمات می‌پردازد.

سوری با تأکید بر اینکه هدف این خدمات کنترل و کاهش بحران‌های فردی، اجتماعی و خانوادگی است، اظهار داشت: زوجین متقاضی طلاق، زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی، افرادی که قصد خودکشی دارند، کودکان کار، همسران آزار دیده، کودکان آزار دیده، مبتلایان به اختلالات هویت جنسی و دختران و پسران فراری از منزل جامعه هدف خدمات اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه 109 هزار کارت برای اختصاص سبد کالا به مددجویان بهزیستی اختصاص یافته، خاطرنشان کرد: سقف این کارت‌ها 120 هزا تومان است و افراد می‌توانند با مراجعه به تعاونی‌ها از آن استفاده کنند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان در پایان یادآور شد: سال گذشته اعتبار بهزیستی همدان17 میلیارد تومان بود که 10 میلیارد و 400 میلیون تومان تخصیص یافت و در سال جاری 11 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

ایمیل: roodavar1@gmail.com                 سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان