آخرین اخبار

29. تير 1393 - 20:16   |   کد مطلب: 14576
مراسم احیاء شب بیست و سوم در ماه ضیافت الهی، همزمان در ۲۳۶ بقعه متبرکه و مساجد استان همدان با حضور زائران و مردم مؤمن دارالمومنین و دارالمجاهدین برگزار می‌شود.

به گزارش رودآور به نقل از تسنیم، ماه رجب، شعبان و رمضان فضایل زیادی دارد که ماه رمضان ماه میهمانی خداوند نام گرفته و میزبان این میهمانی بزرگ پروردگار رحیم و مخلوقات و آدمیان نیز به عنوان میهمانان و مسافران ضیافت الهی به سمت پروردگار خویش می شتابند.

میهمانان ضیافت الهی در این ماه از نعمات و فضایل زیادی که پروردگار برایشان مقدر کرده بهره مند می شوند و در این یک ماه میهمانی سه شب عزیزی وجود دارد که شبهای سرنوشت ما میهمانان است و هر میهمان به اندازه وسعت قلب خود، کرامت نفس و میزان ایمانش برای آینده ای شایسته در رقم زدن تقدیرش تلاش می کند.

در این که لیله القدر در ماه رمضان است هیچ شک و تردیدى نیست چرا که آیات قرآن نشان دهنده این مسأله است اما این که کدام شب از شب‏هاى ماه مبارک رمضان شب قدر است در بین علما اختلاف نظر وجود دارد و در این زمینه تفسیرهاى زیادى شده، از جمله شب هفدهم، شب نوزدهم، شب بیست و یکم، شب بیست و سوم، شب بیست و هفتم و شب بیست و نهم و امشب مصادف است با بیست و سوم ماه ضیافت الهی شبی از سه شب سرنوشت که در روایات بیشترین احتمال برای وجود شب قدر در این شب است.

شب قدر به این دلیل قدر نامیده شده که تمامى مقدرات بندگان در طول ایام سال در آن شب تعیین می‏‌شود همان طور که در سوره دخان خداوند می‏فرماید: " انا انزلناه فى لیله مبارکه انا کنا منذرین فیها یفرق کل امر حکیم: ما این کتاب مبین را در شبى پر برکت نازل کردیم و ما همواره بیم دهنده بوده‏ایم، در آن شب هر امرى بر طبق حکمت خداوند تنظیم و تعیین می‏گردد".

در این شب ها مسلمانان غرق در راز و نیاز با معبود خود می شوند و در استان همدان نیز همانند سایر استان ها و مناطق کشور مردم مسلمان اعمال شب های قدر را به جا آورده و برای احیاء و شب زنده داری کردن به طور خانوادگی به مساجد، حسینیه ها و بقاع متبرکه شهر می روند.

اماکنی چون، گلزار شهدا، امامزاده عبدالله(ع)، امامزاده یحیی(ع) و مسجد مهدیه همدان در این شب ها رنگ و بوی دیگری دارند و شاهد تجمع بسیاری از مردم مومن هستند، همچنین مساجد و بقاع متبرکه دیگر نیز از حضور مردم دارالمومنین همدان در این شبهاخالی نمی ماند.

دست های خود را به سمت آسمان بلند می کنند و با چشمانی اشک بار پروردگار خود را ستایش و برای گناهان کوچک و بزرگی که مرتکب شدند طلب مغفرت می کنند و ندای استغر الله ربی و اتوب علیه سر می دهند و قرآن بر سر می گذارند، چرا که در روایتی از پیامبر اکرم(ص) نیز آمده است کسى که شب قدر را احیا بدارد عذاب تا سال آینده از او دفع می‏شود، ضمن اینکه از امام باقر(ع) نیز روایت شده؛ کسى که شب قدر را احیا بدارد گناهانش آمرزیده شود، هر چند گناهانش به عدد ستارگان آسمان و وزن کوه‏ها و مقدار آب دریاها باشد.

236 بقعه متبرکه دراستان همدان مراسم شب های قدر را برگزار می کند

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان همدان از وجود 236 بقعه متبرکه در سراسر استان همدان خبر داد و گفت: مراسم شب های قدر در اکثر بقاع متبرکه استان برگزار می شود.

حجت الاسلام والمسلمین رضا حاجی زین العابدینی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در همدان اظهار کرد: 47 بقعه متبرکه در همدان، 46 بقعه در ملایر،29 بقعه در تویسرکان، 24 بقعه در نهاوند، 28 بقعه در کبودرآهنگ، 27 بقعه در بهار، 13 بقعه در اسدآباد و 22 بقعه در رزن وجود دارد.

حاجی زین العابدینی گفت: برپایی خیمه های معرفت در سطح بقاع متبرکه برای انجام مشاوره و پاسخگویی به شبهات دینی جوانان، دعوت از قاری ممتاز مصری و اجرای برنامه های محافل انس با قرآن از دیگر برنامه های اوقاف در ماه مبارک رمضان است.

وی با اشاره به اعمال شب های قدر تصریح کرد: شب قدر در فرهنگ قرآن و روایات از جایگاه بسیار عظیمى برخوردار است تا آنجا که شب قدر در قرآن کریم برابر با هزار ماه عنوان و شب نزول قرآن، تعیین تقدیرات یکسال و شب مبارک برای مسلمانان معرفى شده است.

حاجی زین العابدینی اظهار کرد: از مسائلى که معصومان (ع) نسبت به آن حساسیت ویژه نشان داده‏اند، حضور در مسجد، در شب قدر است.

وی افزود: پیامبر اکرم (ص) حتى در شب هاى بارانى و گل بودن مسجد مدینه، حضور در مسجد را در شبهاى قدر ترک نمى‏کرد، ضمن اینکه پیامبر گرامی اسلام در دهه سوم ماه مبارک رمضان، شب و روز در مسجد معتکف بود.

وی تصریح کرد: شب های قدر در تمامی بقعه های متبرکه استان که فضای فیزیکی مناسب برای برگزاری مراسم را داشته باشند برگزار می شود.

اعمال مخصوص شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان

اعمال مشترک این سه شب شامل غسل، نماز دو رکعتی با هفت مرتبه توحید و هفتاد مرتبه «استغفرالله و اتوب الیه»، قرآن به سر گرفتن، زیارت امام حسین (ع)، خواندن نماز صد رکعتی و احیا داشتن این شب هاست که در شب بیست و سوم علاوه بر این اعمال بر چند عمل تاکید شده است:

اول: خواندن سوره عنکبوت و روم که حضرت صادق علیه السلام قسم یاد فرموده که خواننده این دو سوره در این شب از اهل بهشت است

دوم: خواندن حم دخان.

سوم: خواندن سوره قدر هزار مرتبه

چهارم: آنکه تکرار کند در این شب بلکه در تمام اوقات این دعا را اللهم کن لولیک را.

پنجم: بخواند: اللَّهُمَّ امْدُدْ لِی فِی عُمُرِی وَ أَوْسِعْ لِی فِی رِزْقِی وَ أَصِحَّ لِی جِسْمِی وَ بَلِّغْنِی أَمَلِی وَ إِنْ کُنْتُ مِنَ الْأَشْقِیَاءِ فَامْحُنِی مِنَ الْأَشْقِیَاءِ وَ اکْتُبْنِی مِنَ السُّعَدَاءِ فَإِنَّکَ قُلْتَ فِی کِتَابِکَ الْمُنْزَلِ عَلَى نَبِیِّکَ الْمُرْسَلِ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ یَمْحُو اللَّهُ مَا یَشَاءُ وَ یُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْکِتَابِ

ششم: بخواند: اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ فِیمَا تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِیمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَکِیمِ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ مِنَ الْقَضَاءِ الَّذِی لا یُرَدُّ وَ لا یُبَدَّلُ أَنْ تَکْتُبَنِی مِنْ حُجَّاجِ بَیْتِکَ الْحَرَامِ فِی عَامِی هَذَا الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمْ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئَاتُهُمْ وَ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِیلَ عُمْرِی وَ تُوَسِّعَ لِی فِی رِزْقِی

هفتم: بخواند این دعا را که در اقبال است:
یَا بَاطِنا فِی ظُهُورِهِ وَ یَا ظَاهِرا فِی بُطُونِهِ وَ یَا بَاطِنا لَیْسَ یَخْفَى وَ یَا ظَاهِرا لَیْسَ یُرَى یَا مَوْصُوفا لا یَبْلُغُ بِکَیْنُونَتِهِ مَوْصُوفٌ وَ لا حَدٌّ مَحْدُودٌ وَ یَا غَائِبا [غَائِبُ‏] غَیْرَ مَفْقُودٍ وَ یَا شَاهِدا [شَاهِدُ] غَیْرَ مَشْهُودٍ یُطْلَبُ فَیُصَابُ وَ لا یَخْلُو [لَمْ یَخْلُ‏] مِنْهُ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ وَ مَا بَیْنَهُمَا طُرْفَةَ [طَرْفَةَ] عَیْنٍ لا یُدْرَکُ بِکَیْفٍ [بِکَیْفَ‏] وَ لا یُؤَیَّنُ بِأَیْنٍ [بِأَیْنَ‏] وَ لا بِحَیْثٍ [بِحَیْثُ‏] أَنْتَ نُورُ النُّورِ وَ رَبُّ الْأَرْبَابِ أَحَطْتَ بِجَمِیعِ الْأُمُورِ سُبْحَانَ مَنْ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْ‏ءٌ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ سُبْحَانَ مَنْ هُوَ هَکَذَا وَ لا هَکَذَا غَیْرُهُ پس دعا مى‏کنى به آنچه بخواهى.

هشتم: آنکه غیر از غسل اول شب غسلى نیز در آخر شب کند و بدان که از براى غسل و احیاء این شب و زیارت امام حسین علیه السلام و صد رکعت نماز فضیلت بسیار و تاکید شده و در هر رکعت قل هو الله أحد را ده مرتبه بخوانید.

همچنین تلاوت سوره «قدر» نیز در شب های قدر تأکید شده است، بطوریکه در روایتی از پیامبر (ص) آمده است: کسی که سوره قدر را بخواند، اجرش چون اجر کسی است که ماه رمضان را روزه داشته و شب قدر را احیاء داشته است، از همین رو می‌توان تلاوت قرآن توصیه ای مهم از بزرگان در این شب های ملکوتی برشمرد.

از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که فرمود: قرآن را در سه شب از ماه رمضان بردار و بگشا و جلوی روی خود قرار ده و در ادامه فرمود، چنین بگویید: اللهم انی اسئلک بکتابک المنزل، وما فیه وفیه اسمک الاکبر، واسمائک الحسنی، و ما یخاف و یرجی ان تجعلنی من عتقائک من النار.

" شب قدر آمده تا قدر دل خویش بدانیم "

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان