آخرین اخبار

23. شهريور 1393 - 9:45   |   کد مطلب: 15664
روستای جعفریه از توابع بخش مرکزی شهرستان تویسرکانروستای جعفریه از توابع بخش مرکزی شهرستان تویسرکان و مرکز دهستان حیقوق نبی (ع) در استان همدان می باشد که از طرف شما به روستا های رود آور و قلعه شیخ و از طرف جنوب به روستای نقده و از طرف غرب به روستاهای آریکان و قلعه بختیار و نهایتاً از طرف شرق به شهرستان تویسرکان محدود می باشد.
به گزارش خبرنگار رودآور، روستای جعفریه به لحاظ موقعیت جغرافیایی واقلیمی از مناطق پست و حاصل خیز شهرستان بوده که بیشترین پوشش گیاهی و بیشه زارهای دهستان را در قسمت غرب و جنوب غربی این روستا می توان مشاهده کرد در این منطقه آب و هوای آن به صورت معتدل در تابستان و خشک در زمستان مشاهده و پیش بینی می گردد .

بر اساس عامل ارتفاعی
از سه محله ی ۱- بالا محله ۲- پایین محله ۳- محله جدید تشکیل شده است . که بیشترین تراکم جمعیت و وسعت را در قسمت محله ی جدید که از ابتدای ورودی روستا تا انتهای شرق آن را به خود اختصاص داده است . بیشترین واحد های تجاری در حاشیه ی مرکزی روستا مستقر می باشد که این واحدها شامل نانوایی ها ، بقالی و آرایشگاهها و حمام عمومی روستا می باشد و سطوح اختصاص یافته به این کاربری ۲۰۰۰ متر مربع است که با سرانه یک متر مربع ۱۵درصد بافت روستا را تشکیل داده است .

فضای آموزشی روستا
در واقع فضای موجود شامل سه باب مدرسه ی دخترانه و پسرانه که در مقاطع ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان می باشد و سطح این فضا ۱۵۰۰۰ متر مربع است که با سرانه ۳ متر مربع ۵/۱ درصد از بافت روستا را در اختیار دارد .

فضای بهداشتی ، درمانی روستا
شامل یک خانه ی مرکز بهداشت است که فضای اختصاص یافته به این کار ۵۵۰ متر مربع می باشد که با سرانه ی یک متر مریع ۲ درصد بافت روستا را تشکیل داده است .

فضای فرهنگی و مذهبی روستا
شامل دو مسجد در جعفریه وجود دارد که مسجد صاحب الزمان (عج) در محله بالا و مسجد حضرت ابوالفضل (ع) در محله پایین قرار دارند که یک حسینیه در حال احداث در مسجد ابوالفضل می باشد که مراحل تکمیل و بهره برداری آن رو به اتمام است شایان ذکر است که فضای موجود ۱۱۰۰۰ متر مربع می باشد که سرانه یک متر مربع آن ۷ درصد بافت روستا را در اختیار دارد . همچنین پایگاه امام علی النقی این روستا که در حال احداث بوده که تا به حال ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در صورت تأمین اعتبارات منظور شده سال آینده به مرحله بهره برداری خواهد رسید . فضای اختصاص یافته به این کاربری ۴۰۰ متر مربع می باشد که با سرانه ۵/۰ متر مربع ۲ درصد بافت روستا را در اختیار دارد .

مهمترین محصولات زراعی جعفریه
عبارتند از گندم ، جو ، صیفی جات، محصولات باغبانی ( گردو ) می باشد که گندم و جو در مناطق دیم کاشت و برداشت می شود که عمدتاً در قسمتهای شرق و جنوب غربی جعفریه به دست می آید . و گندم آبی این روستا از سرچشمه چاه قنات منطقه کهریز رشد تأمین آب می شود برداشت می گردد و سایر محصولات صیفی جات و باغات گردو در مناطقی چون نوبر ارزن کاشت و برداشت می شود همچنین به طور کلی می توان گفت اراضی کشاورزی جعفریه از سمت شمال به پشت پمپ بنزین و منطقه رشد به عمق ۴۰۰۰ کیلومتر مربع و از طرف جنوب به روستای نقده با عمق ۱۰۰۰ متر مربع و از طرف غرب و جنوب غربی به اراضی آریکان و قلعه بختیار با عمق ۴۷۵۰ متر مربع کشیده شده است .

بررسی آب آشامیدنی و کشاورزی
یکی از مهمترین عناصر طبیعت آب می باشد و باید به این نکته توجه داشت که هر کجا آب است آبادانی هم به جود می آید . آب یکی از عوامل مهم در امر زراعت کشاورزی و همچنین تأمین بهداشت و مایع حیات انسان است از این رو به بررسی منابع آب آشامیدنی به کشاورزی روستا امری لازم و ضروری است به طور کلی آب آشامیدنی روستای جعفریه توسط یک حلقه چاه عمیق به وسیله ی یک پمپ دینامی استحمال می شود که پس از انجام کلر زنی و بهداشتی آن توسط سیستم لوله کشی وارد منازل می شود . لازم به ذکر است که روستای جعفریه یکی از چند روستا های شهرستان تویسرکان است که با توجه به خشکسالی و کم آبی اخیر کمبودی در خصوص تأمین آب شرب احساس نشده است .
اساساً آب مورد نیاز کشاورزی روستای جعفریه از طریق سه منبع طبیعی که شامل رودخانه ی جاری بین روستا که از روستای قلعه قاضی سرچشمه می گیرد که بنا به شرایط فصلی نوسانهایی در این رابطه وجود دارد که این آب همراه با آب چاه قنات کهریز رشد که تکمیل کننده ۶۰ درصد زمینهای زراعی می باشد . منبع دوم از طریق رودخانه ی روستای نجفیه می باشد که پس از عبور از مسیرهایی قسمت وسیعی از اب مورد نیاز مناطق نوبر ارزن را تأمین می کند .منبع سوم اب حاصل از نزولات جوی می باشد که حدود ۳۰ درصد اراضی کشاورزی این روستا را واقع در منطقه ی گندم آب تأمین می کند .

آموزش و سواد
در روستای جعفریه بر اساس سسرشماری نفوس مسکن سال ۱۳۷۵ از مجموع کل جمعیت روستا تعداد ۱۹۵۵ بالا ۵ سال بوده اند که از این میزان تعداد ۱۷۵۵ یا به عبارتی۹۲ در صد با سواد بوده اند . که از کل با سوادان ۵۶ درصد مرد و ۴۴ درصد زنان با سواد بوده اند . بر اساس اطلاعات به دست آمده در سال۸۷ ۲۳۴۹ نفر جمعیت در غالب ۵۲۹ خانوار زندگی می کنند که از این تعداد۲۱۶۱ نفر بالای ۱۰ سال و۱۸۸ نفر زیر ۱۰ سال می باشند . از کل جمعیت بالای ۱۰ سال حدود۹۵۰ نفر شاغل در بخشهای مختلف کشاورزی ، خدمات و صنعت بوده اند که نحوه پراکندگی این جمعیت شاغل در بخشهای مختلف به شرح جدل ذیل می باشد .

جدول توزیع تعداد و درصد شاغلین بخشهای مختلف اقتصادی در روستای جعفریه
شرح تعداد درصد
کشاورزی ۵۲۳ ۵۶ %
خدمات ۳۸۰ ۴۰%
صنعت ۴۷ ۴۰%
جمع ۹۵۰ ۱۰۰ %

از جدول بالا نتیجه می شود که بیشترین میزان فعالیت در بخش کشاورزی و خدمات است که بیانگر سطع آگاهی و فرهنگ مردم در چرخه اقتصادی در روستای جعفریه می باشد . و اگر به جدول فوق نگاهی داشته باشیم متوجه خواهیم شد که بیشترین درآمد مردم در بخشهای کشاورزی و خدماتی است و در این مورد راهکارهای مناسبی در این رابطه وجود دارد که می توان تحول عظیم در پیشرفت سطح درآمد مردم ایجاد خواهد کرد که با توجه به شناخت و پتانسیل های موجود در روستای جعفریه برخی از این پیشنهادات به شرح ذیل می باشد . ۱- حمایت مالی و اعتباری از کشاورزان با کمک بانکها و مؤسسات مالی که خود دولت در جهت تجهیز و مکانیزه کردن کشاورزی روستا و نزدیک شدن به فناوری علم روز دنیا با تولید و پرورش بذرهای اصلاح شده در امر کشاورزی و استفاده بهینه از این امتیازات در جهت رشد توسعه کشاورزی روستای جعفریه . ۲- اجرای بر نامه های آموزشی و ترویجی در زمینه بهزراعی محصولات کشاورزی ۳- تسریح در یک پارچه سازی اراضی کشاورزی در جهت کاهش هزینه های تولید و انجام کاشت های مجدد و افزایش راندمان تولید ۴- تأمین به موقع نهاده های کشاورزی به کشاورزان ۵- توجه به نیروهای انسانی متخصص در روستا (فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار ) و جذب اعتبارات در جهت تأسیس و احداث کارگاه های تولیدی و توزیعی از بخش خدمات و هدایت آنها به بخش صنعت از موارد تأثیر گذار در جهت ارتقاء سطح اقتصادی روستای جعفریه می باشد .

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان