آخرین اخبار

6. اسفند 1395 - 23:35   |   کد مطلب: 15744
مسئول فرهنگی ارشاد اسلامی تویسرکان با اشاره به سابقه دیرین شعر و شعاری در تویسرکان، از فعالیت چهار انجمن ادبی در تویسرکان خبر داد.

به گزارش خبرنگار رودآور، شهرستان تویسرکان را با عنوان دیار شاعر پیشگان نیز می شناسند و در تأیید این گفته می توان به یکی شاعران معروف عصر صفوی میررضی آرتیمانی اشاره کرد.

میررضی آرتیمانی از مشاهیر مدفون در تویسرکان است که در آرتیمان متولد شد.

وی در۳۰ سالگی به دربار شاه عباس صفوی راه می یابد و دارای عزت و احترام بوده است تا آنجا که داماد خاندان صفوی شده اما تشریفات درباری به مذاقش سازگار نیامد و دم و دستگاه شاهنشاهی را رها کرد و به وطن برگشت و در شمال شهر تویسرکان خانقاهی برای خود رو به راه کرد که هم اکنون هم مزار و مقبره او مورد زیارت اهل دل و عشاق دل سوخته است.

آرامگاه میر رضی در دامنه کوهی مشرف به شهر جایی بسیار باصفا به نام همینه یا هیمنه قرار گرفته و سال های دور مقبره آن که به نحو بسیار تاثر برانگیزی رو به ویرانی نهاده بود، مرمت شد.اکنون این تپه را به دلیل آنکه مدفن پنج شهید گمنام است، تپه نورالشهدا نام نهاده اند.

دیوان اشعار این میر رضی آرتیمانی به کوشش محمدعلی امامی یکی از فرهنگیان چاپ و منتشر شده است، وی علاوه بر دیوان شعر، ساقی نامه معروفی نیز دارد.

اغلب بازماندگاه رضی به کیایی و میررضی مشهورند تنها اثر بجای مانده از میر رضی الدین آرتیمانی ۱۲۰۰ بیت شعر است که ساقی نامه و سوگند نامه او در دنیا بی نظیر می باشد فرزند او ابراهیم ادهم است که در هند مدفون شده است که او نیز شاعری را از پدر به ارث برده است این بنا در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و زیر نظر سازمان میراث فرهنگی نگهداری و حفاظت می شود.

ابیاتی از ساقی نامه اثر ماندگار میر رضی‌الدین آرتیماني: رضی روز محشر علی ساقی است

مکن ترک می ‌تا نفس باقی است

 و نیز در ابتدای ساقی نامه آمده است:

 الهی به مستان میخانه ات

به عقل آفرینان دیوانه ات

از دیگر شاعران تویسرکان می توان وامق تویسرکانی اشاره کرد، حاج حسين بيات (وامق تويسركاني) متولد 1323 شمسي در خانواده‌اي مذهبي به دنيا آمد و تحصيلات ابتداي و متوسطه را در زادگاهش تويسركان گذراند.

 در سال 1341 به خدمت مقدس آموزگاري وارد شد و از سال 1351 به عنوان دبير در دبيرستان هاي تويسركان و تهران به تدريس ادبيات فارسي و انگليسي پرداخت، وامق تویسرکانی از همان دوران ابتدايي به شعر و شاعري علاقه بسياري داشت و مشهورترين شعر خود را به زبان محلي تويسركان (با عنوان نِه نِه جُ) در ستايش ارز مقام والاي مادر سرود.

حاج حسین در همه نمونه‌هاي ادبي به ویژه مدح و ثناي ائمه اطهار(عليهم السلام) وقايعي چون دفاع مقدس و ياد و ذكر شهداي عزيز و سرداران نامدار اشعار زيادي با تخلص (وامق) سروده است.

از اشعار این شاعر توانا می توان به ابیات ذیل اشاره کرد: به پيشگاه علي شاه لافتي تبريك به آنكه كرده مباهات از او خدا تبريك به زيب دوش محمد به حيدر صفدر كه هست شهره به سلطان اوليا تبريك

و یا :

اُف بر دهان یاوه سرایان به مصطفی کرده است حمد، خالق سبحان به مصطفی

و نیز :

گرگ درنده خوی یهودی شده است هار این گرگ ها را ز فلسطین به در کنید

فعالیت 4 انجمن ادبی در تویسرکان

معصومه میرمعینی مسئول فرهنگی ارشاد اسلامی تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور ضمن اشاره به سابقه شعر و شاعری در تویسرکان و نقش آن در هویت بخشی به جامعه، از فعالیت چهار انجمن ادبی در شهرستان تویسرکان خبر داد و اظهار کرد: نخستین انجمن ادبی تویسرکان در سال 1342 با نام رضی تأسیس شد.

وی با بیان اینکه انجمن رضی با سابقه 51 ساله تاکنون شاعران و ادبای بزرگی را پرورش داده است، افزود: انجمن مثنوی خوانی با عنوان "اهل قلم"، انجمن سپیده کاشانی مختص بانوان تویسرکان و انجمن مشاعره از دیگر انجمن های ادبی تویسرکان هستند.

مسئول فرهنگی ارشاد اسلامی تویسرکان ابراز کرد: برای علاقه مندان به فراگیری فنون شعر و شاعری کارگاه آموزشی شعر غزل واران نیز در تویسرکان برگزار می شود.

میرمعینی از حاج حسین بیات شاعر معروف شعر "نِه نِه جُ"به عنوان مسن ترین شاعر تویسرکانی یاد کرد و افزود: شاعران تویسرکانی در همایش ها و جشنواره های مربوطه حائز رتبه های برتری شده اند که از این میان می توان به کسب مقام ویژه توسط "بهنام جهانی" در کنگره ملی داستان در بوشهر و احراز مقام ویژه اثر "اعظم سوری" در کنگره فرهنگ رضوی کشوری در همدان اشاره کرد.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان