آخرین اخبار

28. شهريور 1393 - 16:54   |   کد مطلب: 15778
مهرماه امسال، تویسرکان ها شاهد برگزاری پنجمین جشنواره گردو خواهند بود و مردم این شهر به دنبال آن هستند تا با برگزاری این جشنواره علاوه بر معرفی مرغوبت ترین گردوی کشور و حتی جهان، شهرستان خود را نیز معرفی کنند تا شاید با ورود سرمایه گذاران معضل بیکاری شهرستان نیز حل شود.

به گزارش خبرنگار رودآور، تویسرکان مقام اول تولید محصول گردو را از لحاظ کمی و کیفی در استان همدان دارا است، گردوی شهرستان تویسرکان از نظر مرغوبیت رتبه نخست و از نظر سطح زیر کست رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

جشنواره گردوی تویسرکان، صرفا با هدف معرفی این محصول ویژه برگزار نمی‌شود، بلکه قرار است در حاشیه‌های این جشنواره، شهر تویسرکان به علاقه‌مندان معرفی شود.

در واقع باید گفت این محصول چند منظوره موقعیت کم‌نظیر کشاورزی، اقتصادی و حتی گردشگری را برای شهرستان فراهم کرده که بهره‌وری حداکثری از آن به برنامه‌های کوتاه، میان و بلندمدت نیاز دارد.

کیفیت گردوی تویسرکان شهرت جهانی دارد

کیفیت گردوی تویسرکان شامل چربی، درشتی و سفیدی شهرتی جهانی دارد.

15 درصد از چربی های گردو از نوع چربی های غیر اشباع و مفید برای سلامت قلب می باشد. این نوع چربی، پایین آورنده کلسترول بد(LDL) و افزایش دهنده کلسترول خوب(HDL) است. موسسه غذا و دارو پیشنهاد کرده است که برای حفظ سلامت قلب ، روزانه 30 گرم گردو بخورید.

افزایش قابلیت ارتجاعی رگ های بدن، محافظت در برابر بیماری قلبی، افزایش قدرت ذهن و هوش، مفید بودن برای تنگی نفس و جلوگیری از ورم مفاصل، ضد سرطان و محافظت از سیستم ایمنی برخی از خواص ویژه گردو است.

آنچه که مردم تویسرکان از مسئولان انتظار دارند این است که باید با تمام توان از بخش‌های علمی، تحقیقاتی، جنبی و جاذبه‌های گردشگری شهرستان در جشنواره گردو بهره‌برداری حداکثری داشته باشند.

ايجاد شركت‌هاي بزرگ مرتبط با گردو یک ضرورت است/گران بودن بیمه باغات گردو

100950822625آقای بختیاری یکی از باغداران تویسرکانی به خبرنگار رودآور گفت: تويسركان خواستگاه گردو است و من و تعدادی از نزدیکانم داراي باغ گردو هستیم که متأسفانه امسال و سال گذشته یا علت سرمازدگی و یا به علت خشکسالی درختان گردو ما دچار آفت شده است.

او با اشاره به مشکلات باغداران گردوي تويسركان افزود: متأسفانه بیمه درختان گردو نیز گران است و عده ای کثیری از باغداران هم نحوه نگهداری از درختان گردوی خود را در برابر آفات نمی دانند.

محمد یکی دیگر از شهروندان توسرکانی است، او می گوید: تویسرکان ظرفیت های بسیاری در زمینه های گوناگون به ویژه در زمینه باغاتی همچون گردو دارد ولی متأسفانه شرکت ها و صنایع تبدیلی ندارد و از این منظر نه تنها سودی به باغداران نمی رسد بلکه آنان برای مبارزه با آفات متحمل خسارات زیادی نیز می شوند.

وی افزود: متأسفانه تاکنون شرکت ها و کارخانه های مفیدی برای استفاده از این محصول با ارزش در تویسرکان تأسیس نشده است و روز به روز بر بیکاران تویسرکان افزوده می شود و مردم این شهرستان به شهرهای بزرگ مهارجت می کنند.

بیش از 58 درصد باغات تویسرکان را گردو تشکیل می دهد

100174_679مسعود اکبری سرپرست جهادکشاورزی تویسرکان با اشاره به اینکه از هشت هزار و 500 هکتار باغات تویسرکان در حدود پنج هزار هکتار باغ گردو است، اظهار کرد: این یعنی بیش از 58 درصد باغات تویسرکان را گردو تشکیل می دهد.

وی افزود: امسال 50 تا 60 درصد باغات گردوی تویسرکان دچار سرمازدگی شد، با این حال انتظار داریم برداشت به نسبت خوبی داشته باشیم.

سرپرست جهادی کشاورزی تویسرکان با اشاره به اینکه این محصول رتبه نخست مرغوبیت و کیفیت و سطح زیر کشت را دراستان همدان دارا است، افزود: در راستای افزایش کمی و کیفی این محصول به دنبال بهره مندی از اصلاح درختان گردو هستیم و تا کنون در حدود 300 هکتار از این باغات با نهال اصلاح شده پیوند خورده است.

جشنواره گردو هفته گردشگری در تویسرکان برگزار می شود

ریحان سروش مقدم مدیرکل میراث فرهنگی همدان نیز در گفت و  گو با خبرنگار رودآور با اشاره به اینکه پنجم لغایت یازدهم مهرماه به عنوان هفته گردشگری شناخته می شود، اظهار کرد: از برنامه های شاخص در این هفته می توان به برگزاری جشنواره های گردو، شیره پزی و آلو در شهرستان های تویسرکان، ملایر و اسدآباد اشاره کرد.

وی با بیان اینکه پنجمین جشنواره گردو در شهرستان تویسرکان با حضور مسئولان و کارشناسان استانی و شهرستانی برگزار می شود، افزود: جشنواه گردو به عنوان یک حرکت تأثیرگذار در اقتصاد شهرستان و ارتقای کمیت و کیفیت گردوی تویسرکان است.

مدیرکل میراث فرهنگی همدان تصریح کرد: رویکرد ما در این جشنواره معرفی ظرفیت‌های بالقوه تویسرکان به ویژه در بخش کشاورزی و گردشگری است.

نبود سرمایه گذار مشکل اساسی تجارت در تویسرکان است

395509رضا سلیمانی رئیس صنعت، معدن و تجارت تویسرکان نیز گفت: گردوی تویسرکان بالاترین مرغوبیت کشوری را داراست و از تمامی قسمت های گردو می شود استفاده های فراوان کرد.

وی تصریح کرد: گردو از جمله درختان بسيار ارزشمندي است كه ميوه، چوب و حتي برگ آن داراي مصارف خوراكي، صنعتي و دارويي است و یا اینکه مغر گردو سرشار از روغن است و به صورت گسترده و به شكل تازه، خشكبار و يا در غذا مصرف مي‌شود.

سلیمانی به نبود سرمایه گذار در این حوزه برای ایجاد صنایع تبدیلی اشاره کرد و افزود: اگر سرمایه گذارانی در این راستا اقدام کنند بی شک معضل بیکاری و مشکلات ناشی از آن در شهرستان حل می شود.

وی ابراز کرد: امید است برگزاری جشنواره گردو بستر مناسبی را برای شناساندن این محصول در راستای جذب سرمایه گذاران فراهم سازد.

سلیمانی افزود: به دنبال آن هستیم تا با جذب فعالان اقتصادیبه ویژه در بخش کشاورزیدر توسعه شهرستان و رفع معضل بیکاری اثر گذار باشیم.

به گزارش رودآور؛ مردم فهیم تویسرکان انتظار دارند مسئولان با بهره مندی از نظر کارشناسان امر در راستای استفاده از فرصت گردوی تویسرکان چه در بخش ایجاد صنایع تبدیلی و چه در بخش صادرات اقدامات جدی تری انجام دهند تا بدین وسیله معضل بیکاری شهرستان نیز حل شود.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com                 سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان