آخرین اخبار

23. دى 1395 - 0:00   |   کد مطلب: 26142
پراکندگی فرش بافان و متمرکز نبودن طرح ها و نقشه های آنان، کمبود و یا نبود سرمایه کافی برای ادامه کار، مواد نامرغوب اولیه برخی از مشکلات پیش روی هنر فرش بافی و شاید این روزها صنعت فرش در تویسرکان است، با این حال امید است ورود طرح ها و نقشه های جدید فرش دستباف به تویسرکان اشتغالزایی لازم هم به دنبال آید.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ امروز چهارشنبه با حضور فرماندار و جمعی از مسئولان دستگاه های اجرایی تویسرکان از نخستین فرش 12 متری ریز بافت با طرح تبریز رونمایی شد و برش خورد.
توسعه صنعت فرش دستباف یکی از راهبردی ترین محورهای توسعه شهرستان تویسرکان به شمار می رود و با این رونمایی و برش نمادین در حقیقت فرش دستباف زیر پای رونق اقتصادی این شهرستان پهن شد.

در شهرستان تویسرکان نزدیک به پنج هزار بافنده فعالیت دارند که از این تعداد پنج هزار بافنده زیر نظر اتحادیه فرش تویسرکان فعالیت می کنند.

گفته می شود در حدود یک هزار و 280 قالیباف هم تحت پوشش بیمه قالی بافی هستند.

معروفترین نقشه های فرش در تویسرکان را می توان آصادقی، زاغه و مالیچه نام برد.

به گزارش رودآور، گرچه حال و روزهای این روزهای فرش تویسرکان همانند سابق خوب نیست و آن طور که باید برای بافندگان درآمدزایی نمی کند، مواد اولیه نامرغوب، عدم بهره مندی فرش بافان از سرمایه لازم برای پشتیبانی و مهمتر از همه عدم کارگاه های متمرکز فرش بافی و بازاریابی مطلوب از جمله مواردی است که بافندگان با آن دسته و پنجه نرم می کنند.

با این حال «حبیب مومیوند» فرماندار تویسرکان می گوید: شهرستان تویسرکان به دلیل وابستگی به باغات گردو و فروش گردو یعنی همان تک محصوصلی بودن، در سال هایی دچار ضعف و یا حتی رکود اقتصادی شده است و از این رو توجه به فرش و فرش بافی به عنوان یک ظرفیت در شهرستان از اولویت های مسئولان است.

وی با بیان اینکه در دو سه دهه گذشته به ویژه در روستاهای تویسرکان فرش باقی به عنوانی شغلی درآمدزا برای خانوارهای مختلف بوده است، اظهار کرد: به دنبال آن هستیم تا با شناسایی یک یا دو روستا به عنوان روستای هدف در زمینه فرش بافی به طور متمرکز سبب رونق فرش تویسرکان باشیم در این راستا جلسات هماهنگی با متولیان امر برگزار شده و می شود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تویسرکان هم در این باره عنوان کرد: پراکندگی فرش بافان و متمرکز نبودن طرح ها و نقشه های آنان، کمبود و یا نبود سرمایه کافی برای ادامه کار، مواد نامرغوب اولیه برخی از مشکلات پیش روی هنر فرش بافی و شاید این روزها صنعت فرش در تویسرکان است.

امید است با ورود طرح ها و نقشه های جدید فرش دستباف به تویسرکان اشتغالزایی لازم هم به دنبال آید.

فاطمه زنگنه 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱
برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان